Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Kríza v e-shopoch skončila. Nakupujeme už skoro toľko ako vlani

Po prepade v prvom kvartáli sa online obchod vracia do normálu.

13.07.2022 06:00
online nákup, online nakupovanie, nákup cez... Foto:
Ilustračné foto.
debata

Po výraznom poklese nákupov na internete v prvom štvrťroku sa situácia v druhom kvartáli začína stabilizovať. Pokles o 11 percent oproti minuloročnému kvartálu síce nie je v súlade s dlhodobým rastovým trendom e-commerce, ale objem nákupov je už v porovnaní s minuloročným júnom takmer identický.

Jan Mayer Čítajte viac Šéf Heureky: V online nakupovaní sme poskočili o sedem rokov dopredu

Pandémia zásadným spôsobom zmenila nákupné správanie Slovákov

Posledné dva roky posunuli nákupy na internete na úroveň, kam by sa za štandardných podmienok dopracovali o sedem rokov. Po takmer 30 percentnom raste za rok 2020 a takmer 20 percentnom raste v roku 2021 prišiel v prvom štvrťroku tohto roku očakávaný pokles, a to o 20 percent.

Druhý štvrťrok priniesol ďalší pokles, tentokrát už nižší, na úrovni 11 percent. Podpísala sa na ňom predovšetkým neistota z vojny na Ukrajine a skokového nárastu cien energií. V takýchto situáciách ľudia inštinktívne odkladajú svoje nákupy.

„Situácia sa začína stabilizovať a pokiaľ nenastanú nepredvídateľné udalosti, v treťom kvartáli by sme sa už mohli dostať približne na úroveň minulého roku. Kľúčovým faktorom v ďalších mesiacoch bude vývoj aktuálnej situácie a výška zdražovania, ktorá nám všetkým odkrojí z peňaženky,“ predpovedá riaditeľ Heureka Group Tomáš Braverman.

Čo sa aktuálne predáva na internete najlepšie? Všetko!

Pandémia nemala vplyv len na prudký nárast tržieb internetových obchodov, ale zásadným spôsobom zmenila aj jeho štruktúru. Kým v prvých úspešných rokoch dominovala elektronika či biela technika, dnes sa jej podiel znížil o polovicu.

„Vo všeobecnosti by sa dalo povedať, že aj Slovensku sa priblížila doba marketplace ako je Amazon. Vďaka možnosti predaja cez Heureka marketplace, v ktorom máte jeden účet na tisíce obchodov, máme spolu s partnerskými e-shopmi jedinečnú šancu zachytiť tento trend a v krátkej dobe sa spoločne vrátiť na rastúcu krivku,“ tvrdí Braverman.

Online riešime aj drobnejšie nákupy

Priemerná hodnota objednávky v druhom štvrťroku je 70 eur, čo je pokles len o 5 percent voči minulému roku. V Česku je však priemerná výška objednávky okolo 60 eur. Čo to znamená? Je to výhoda alebo nevýhoda?

„Čím je e-commerce v krajine populárnejší, tým viac ho využívame aj na drobnejšie nákupy. Rovnako nárast možností doručenia cez výdajné miesta či automaty, spolu s rozvojom kuriérskych služieb počas pandémie, majú tendencie priemernú cenu objednávky znižovať. Paradoxne teda za klesajúcou priemernou cenou objednávky netreba hľadať žiadne negatíva,“ vysvetľuje Braverman.

Spokojnosť zákazníkov s e-shopmi je vysoká

Čo sa týka spokojnosti zákazníkov s kvalitou so službami e-shopov, v porovnaní s minulým rokom nenastala zmena a drží sa nad hranicou 95 percent.

„Miera spokojnosti s e‑shopmi ukazuje dlhodobú spokojnosť zákazníkov so službami e‑shopov. Výraznejšie výkyvy nastávajú len vo vianočnom období, keďže vtedy dopyt predbieha ponuku a kapacita e-shopov či kuriérskych spoločností sa dostáva na hranu. Jedinou výnimkou bol pokles pod 95 percent počas prvej vlny pandémie, kedy neboli e‑shopy pripravené na výrazný presun zákazníkov na internet,“ hovorí Braverman.

Skokani a prepadáky 2. kvartálu

Napriek celkovému poklesu e-commerce a krízovej situácii zaznamenali kľúčové segmenty Elektroniky a Bielej techniky rast. Darilo sa dôležitým kategóriám ako sú práčky (+48 %), televízory (+28 %), chladničky (+27 %), ale i mobilným telefónom (+21 %).

Skokanom v segmente sú variče, ktoré narástli o takmer 550 % a dostali sa aj do top trojky skokanov druhého kvartálu. Výrazný nárast zaznamenali aj čoraz populárnejšie drony (+167 %) či výrobníky sódy (+107 %). Prekvapujúco sa však najlepšími skokanmi kvartálu stali piána alebo kuše.

Segment Šport, ktorý bol počas pandémie jedným z najrýchlejšie rastúcich, sa v tomto kvartáli nevyhol poklesu. Nedarilo sa bicyklom, ktoré po minuloročnom extrémnom náraste klesli o takmer 41 percent. Zaujímavý je však nárast kategórií kolieskových korčulí (+37 %) či elektrokolobežiek (+29 %).

Nedarilo sa ani segmentom Dom a záhrada a Hobby, ktoré v minulom období takisto ťahala pandémia. V segmente Hobby najvýraznejšie poklesla kategória investičného zlata (-88 %), ktorá tak získala „ocenenie“ prepadák kvartálu.

„Investičné zlato vystrelilo v online nákupoch na začiatku pandémie pre obavy z ďalšieho vývoja. Pri opätovnom poklese ceny či negatívnom vývoji očakávame návrat nakupujúcich,“ uzatvára Braverman.

Skokani 2. kvartálu 2022:

Segment Kategória Nárast
Hobby Piána +1 135 %
Šport Kuše +98 %
Biela technika Variče +549 %
     

Prepadáky 2. kvartálu 2022:

Segment Kategória Pokles
Hobby Investičné zlato –88 %
Filmy, knihy, hry Hry na Xbox One –84 %
Biela technika Mobilné klimatizácie –80 %
     

Údaje vyplývajú z dát nákupného poradcu Heureka za druhý štvrťrok 2022.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #e-commerce #e-shopy