Spoločnosť Meta Platforms oznámila, že plánuje spoplatnenie svojich sociálnych sietí Facebook a Instagram, ktoré nebudú obsahovať reklamu. Základným podnikateľským modelom spoločnosti je pritom už takmer dve desaťročia ponuka bezplatných služieb v oblasti sociálnych sietí a predaj reklamy firmám, ktoré chcú používateľov týchto sietí osloviť.
Čítajte aj Bratislavská Eurovea dostane ďalšie rozšírenie: Nová budova ohúri unikátnym dizajnomPodľa najnovších plánov americkej internetovej spoločnosti prichádza k zmene prístupu a za verziu sociálnych sietí bez reklamy by si používatelia zaplatili. V Európe, ktorá je pre Metu druhým najlukratívnejším regiónom po Severnej Amerike, by Facebook bez reklamy na počítači stál okolo desať eur mesačne. Používateľ by si mohol priplatiť ďalších šesť eur za ďalší prepojený účet. Na mobilných zariadeniach by sa cena vyšplhala na zhruba 13 eur mesačne, pretože Meta by zohľadnila provízie účtované obchodmi s aplikáciami spoločností Apple a Google, uviedol denník The Wall Street Journal.
Na porovnanie, Netflix si účtuje za základné predplatné 7,99 eura mesačne, YouTube Premium stojí približne 12 eur a prémiová služba Spotify približne 11 eur.
O plánoch spoločnosti Meta Platforms už skôr informoval denník Financial Times. Finančná riaditeľka Susan Li v apríli uviedla, že reklama v Európskej únii sa podieľa zhruba desiatimi percentami na celkových obchodných aktivitách spoločnosti.
Verziu bez reklám testuje aj TikTok
Platenú verziu bez reklám na základe mesačného predplatného testuje na anglicky hovoriacich trhoch mimo USA aj čínska platforma pre zdieľanie krátkych videí TikTok. Účty s obmedzenou reklamou alebo úplne bez nej už ponúkajú siete YouTube či X (predtým Twitter).
TikTok neupresňuje, kde presne platené verzie účtu skúša. Web TechCrunch uviedol, že testovanie má malý rozsah a nie je isté, či predplatné bude zavedené globálne. Čínska platforma skúša uplatniť mesačný poplatok 4,99 dolára (v prepočte 4,77 eura).
Čítajte aj Október na SkyShowtime: Zabudnite na Kardashianky, prichádza iná rodina a akčný seriálový megahitMeta chce obísť predpisy EÚ
Spoločnosť Meta sa pomocou svojho plánu pokúša obísť predpisy Európskej únie, ktoré by mohli obmedziť jej schopnosť prispôsobovať reklamy používateľom bez ich súhlasu a poškodiť jej hlavný zdroj tržieb, napísala agentúra Reuters.
Ponuka voľby medzi bezplatným variantom s reklamami a plateným predplatným bez reklamy by mohla viesť k tomu, že sa používatelia rozhodnú pre prvú možnosť, čo by spoločnosti Meta pomohlo vyhovieť predpisom EÚ bez toho, aby to ovplyvnilo jej aktivity v oblasti reklamy.
Najvyšší súd EÚ v júli firme Meta prakticky zakázal kombinovať údaje zhromaždené o používateľoch naprieč jej platformami aj z iných webových stránok a aplikácií, ak nezíska výslovný súhlas používateľov. Írsky úrad pre ochranu osobných údajov (DPC) spoločnosti v januári vymeral pokutu 390 miliónov eur za to, že nútila používateľov akceptovať cielenú reklamu ako podmienku pre používanie siete Facebook.
Spoločnosť Meta následne uviedla, že má v úmysle žiadať používateľov v EÚ o súhlas predtým, ako umožní firmám cieliť reklamy, aby vyhovela regulačným požiadavkám.