Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Politická realita na sociálnych sieťach: Neprekonateľná Čaputová, najväčší dosah majú konšpirátori

Pozrite si, ktorí politici majú najväčší úspech na sociálnych sieťach a ktoré strany či hnutia investovali najviac do reklamy.

06.01.2023 06:00
sociálne siete Foto:
debata (5)

Sociálne siete sú dnes jednou z najrýchlejších ciest, ako priamo komunikovať s ľuďmi a dostávať spätnú väzbu. Nie je preto divu, že aj politika sa deje na Facebooku alebo Instagrame, ktoré patria medzi hlavné komunikačné kanály politikov a ich materských strán či hnutí.

Pozreli sme sa na rebríček najúspešnejších politikov a strán na sociálnych sieťach, a to nielen z pohľadu počtu ich sledovateľov, ale aj z pohľadu počtu interakcií (reakcií, komentárov a zdieľaní), ktoré svojimi príspevkami dosahujú. Najväčší dosah si však väčšina politikov nezabezpečila relevantným obsahom svojich príspevkov, ale tým, že publikuje kontroverzie alebo obsah vyvolávajúci silné emócie.

štátny rozpočet, Igor Matovič, Eduard Heger, parlament Čítajte aj Politológ na margo Matovičovho statusu: Kampaň bude drsná, vulgárna a prázdna. Presne taká, ako súčasní politici

Najúspešnejšou je prezidentka

Spomedzi slovenských politikov je na Facebooku najúspešnejšou prezidentka Zuzana Čaputová, ktorú sleduje 371-tisíc ľudí. Druhým je Peter Pellegrini s 314-tisíc a tretím Igor Matovič s 273-tisíc sledovateľmi. Do prvej desiatky sa dostal aj jeden mimoparlamentný politik, a to Andrej Danko, bývalý predseda parlamentu a líder SNS.

Hlava štátu vedie aj na Instagrame

Prezidentka Zuzana Čaputová je s výrazným náskokom najúspešnejšou aj na Instagrame, a to tak v počte sledujúcich (460-tisíc), ako v počte interakcií (4,2 milióna). Ďalší politici v popularite na tejto sociálnej sieti výrazne zaostávajú. Druhým a tretím sú opäť opäť Peter Pellegrini so 66-tisíc sledovateľmi a 111-tisíc interakciami a Igor Matovič so 70-tisíc sledovateľmi a 46-tisíc interakciami.

Víťazí kalkul s cieľom vyvolať strach

Prvé priečky v interakciách na svoje príspevky, teda v počte zdieľaní, komentárov a reakcií, obsadili politici, ktorí nemajú najviac sledovateľov, no šíria na svojich profiloch prevažne hejty a dezinformácie.

Dáta z profilov slovenských politikov a politických strán a pravidelne aktualizovaný rebríček interakcií a výdavkov politických strán na sociálnych sieťach prináša agentúra New School Communications, ktorá od 1. januára 2020 na týždennej báze sleduje relevantné dáta z facebookových a instagramových profilov.

Prvenstvo najúspešnejšieho politika v počte interakcií si v roku 2022 neobhájil poslanec Smeru Ľuboš Blaha, ktorý v roku 2021 s viac ako 10 miliónmi interakcií nemal konkurenta. Pre šírenie dezinformácií mu v júni minulého roka Facebook definitívne zablokoval profil, no dovtedy stihol pozbierať až 4,1 milióna interakcií, čo mu stačí na tretie miesto v rebríčku.

markíza, tv markíza, logo, Čítajte aj Markíza neprestáva prekvapovať: Návrat šou po 17 rokoch. A teraz odhalenie moderátora

Predbehol ho jeho stranícky šéf Robert Fico so 4,7 milióna interakciami a prvé miesto v rebríčku za rok 2022 patrí europoslancovi Milanovi Uhríkovi, ktorý na svojom profile šíri primárne extrémistický obsah. Takýmto príspevkom sa však na sociálnych sieťach darí najviac, preto nie je prekvapivé, že za svoje príspevky získal takmer 5,1 milióna interakcií.

Medzi TOP 10 politikov, ktorých príspevky nastoľujú mediálnu agendu a získali milióny interakcií, patria aj prezidentka Zuzana Čaputová, poslanci Milan Mazurek, Tomáš Taraba, Ladislav Kamenický, predseda Hlasu Peter Pellegrini, líder Obyčajných ľudí Igor Matovič, ale aj šéf SNS Andrej Danko.

Z politických strán získali na Facebooku viac ako milión interakcií len dve: Smer-SD (2,5 mil.) a OĽaNO (1,3 mil.).

Do reklamy investoval najviac Kotleba a OĽaNO

Komunikácia na sociálnych sieťach sa nezaobíde bez výdavkov na reklamu. Za posledný rok spomedzi politikov zaplatil za inzerciu suverénne najviac Marián Kotleba, ktorý investoval do propagácie 11-tisíc eur. Dosiahol 583-tisíc interakcií, čo vyznieva smiešne málo v porovnaní s jeho konkurentom Milanom Uhríkom, ktorý do reklamy investoval len 2300 eur, no zaznamenal až 5,1 milióna interakcií.

V sponzorovaní príspevkov zo straníckych pokladníc odlišná situácia. Prvenstvo patrí OĽaNO, ktoré do reklamy investovalo 41-tisíc eur. Viac ako 10-tisíc eur minula z parlamentných strán už len Sme rodina (11 300 eur) a potom len mimoparlamentné strany PS (12-tisíc eur), KDH (11,5 tisíc eura) a Spolu (10-tisíc eur).

Peter Pellegrini Čítajte viac Politické diskusie v roku 2022: Títo politici sa najčastejšie ľuďom prihovárali cez televízne obrazovky

Smer si vystačí bez televízie, stačí mu YouTube

Pozornosť politikov neobchádza ani YouTube. Vlastný stranícky kanál na platforme na zdieľanie videí dokáže Smeru aspoň čiastočne nahradiť tradičné médiá. Za minulý rok mali ich videá viac ako 22-miliónov pozretí. Nezriedka majú ich videá cez 100-tisíc pozretí, niekoľko desiatok tisíc má takmer každé, čo dosahujú bez masívnej reklamy.

Smer hrá na YouTube oproti ostatným stranám úplne inú ligu. Sme rodina má „len“ 3,4 milióna pozretí videí, Hlas, ĽSNS a Republika viac ako 2 milióny pozretí videí a viac ako milión už má len SNS. OľaNo a PS majú pár sto tisíc a ostatné strany len desiatky tisíc pozretí.

Kto už objavil TikTok?

Smer-SD nie je priekopníkom len na YouTube, ale je lídrom aj na sociálnej sieti TikTok, ktorá je zatiaľ mimo záujmu politikov. Zo slovenských politikov a strán už má naviac sledovateľov a získal aj najviac „likov“.

Fanúšikovská základňa Smeru má na TikToku 4200 sledovateľov, ktorí jej doručili 79-tisíc „likov“. Nasleduje Peter Pollák (2796 sledova­teľov), Republika (2759 sledovateľov) a Romana Tabák, ktorá má 2038 sledovateľov, ale získala až 30-tisíc „likov“ za svoje príspevky. Svoju komunitu si postupne budujú aj Boris Kollár (1445 sledovateľov) a Peter Pellegrini (1389 sledova­teľov).

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #facebook #Instagram #YouTube #sociálne siete #TikTok