Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Štátne prieskumy preferencií a licencovanie agentúr? Odborníci zhodnotili zmeny, ktoré chce presadiť Danko

Koalícia chystá vlastné prieskumy preferencií a verejnej mienky, agentúry by chceli licencovať. Čo na to hovoria odborníci?

12.04.2024 00:00
parlament, Danko, Foto: ,
Líder SNS Andrej Danko
debata (2)

Koalícia chystá vlastné prieskumy preferencií, verejnej mienky a kontrolu agentúr. Podľa Denníka N už oslovujú aj konkrétnych odborníkov.

„Chceme, aby tu boli obnovené štátne prieskumy, a chceme, ak niekto zverejňuje prieskum ako verejný, tak chceme, aby bola garantovaná metodika. Tu sa množstvo prieskumov nerealizuje. Páni všelijakí politológovia to cucajú z prsta,“ hovoril ešte v marci Danko pre Plusku. Podľa odborníkov to tu už v minulosti bolo a de facto sa tým nič nezmení – aj prípadná štátna agentúra by totiž používala rovnaké metriky, aké používajú tie súčasné. Štátne prieskumy by mal realizovať Infostat – Inštitút informatiky a štatistiky.

noviny, Čítajte viac Médiá dnes čelia obrovským výzvam. Európska únia zavádza zmeny, ktoré budú chrániť novinárov

V minulosti to tu už bolo, hovorí Slosiarik

„V minulosti sme s podobným krokom už skúsenosť mali, keď politické prieskumy a prieskumy preferencií pravidelne robil Ústav pre výskum verejnej mienky (ÚVVM), ktorý patril pod Štatistický úrad SR. Ak by sa v nejakej podobe štát a vládni politici k tomu vrátili, tak z hľadiska obsahového – teda presnosti meraní, nepôjde oproti profesionálnym agentúram o žiadnu pridanú hodnotu, keďže aj štátna agentúra bude používať rovnaké metodológie, ktoré sa používajú aj inde vo svete,“ vysvetlil pre Mediaklik Martin Slosiarik z agentúry Focus.

„Tieto metodológie sú postavené na vedeckých princípoch a teórii v takých odboroch ako je sociológia, psychológia, štatistika a viacero iných. Netvárme sa, že agentúry vynašli nejaké “výskumnícke koleso”. Oni len aplikujú zistenia spomínaných vied pri praktickej realizácii prieskumov. Druhou stránkou je, že tákéto štátne inštitúcie budú vždy pod tlakom politikov, ktorí sú aktuálne pri vláde, čo sa ukázalo aj v minulosti. Takže podozrenia o možnom politickom vplyve sa budú určite objavovať,“ dodáva.

Andrej Danko v minulosti naznačil, že by chcel, aby prieskumné agentúry museli mať licencie od štátu. „Tá kontrola sa prezentuje ako licencovanie výskumných agentúr. Neviem, čo by to znamenalo – to, že agentúra má odborného garanta s príslušným vzdelaním? Alebo že garant má požadovanú prax vo výskume verejnej mienky v počte x rokov? To dnes profesionálne agentúry spĺňajú,“ vysvetľuje Slosiarik.

Podstatná je dôveryhodnosť, tvrdí Hankovský

Jakub Hankovský z agentúry Ipsos vysvetľuje, že prieskum trhu a verejnej mienky je sektor s celosvetovým obratom na úrovni približne 80 miliárd EUR. Je neoddeliteľnou súčasťou manažmentu a rozvoja firiem, produktov, služieb, verejných služieb ale aj zlepšovania informovanosti spotrebiteľov, občanov či voličov. „Zásadným parametrom výskumu je jeho dôveryhodnosť a nezávislosť. Mnohé príklady zo sveta ukazujú, že politické prieskumy nerealizujú len súkromné agentúry,“ hovorí. Často ich realizujú subjekty patriace napríklad pod akademický sektor – napríklad CVVM v ČR – Centrum pro výzkum veřejného mínění.

poslanec kalinak Čítajte viac Vaše účty preverí SIS, hovoril Erik Kaliňák novinárom. Podľa českej kontrarozviedky ho podporuje Rusko

„Problematický je potenciálny konflikt záujmov realizátora prieskumov, ktorý, obávam sa, nastane v prípade, že takýto realizátor bude pod priamym vplyvom vládnej moci, napr. prostredníctvom nominácie jeho vedenia, ale s tým sa musí do istej miery vysporiadať aj prípadný užívateľ takéhoto prieskumu a rovnako ako v prípade prieskumov od súkromných agentúr zhodnotiť jeho parametre a okolnosti jeho vzniku,“ dodáva. Podľa neho agentúry aj dnes využívajú množstvo kontrolných mechanizmov. „Či už ide o lokálne audity, audity svojich materských spoločností, členstvo a s ním spojené kontroly zo strany medzinárodných či národných profesných asociácií ako napr. ESOMAR, či na Slovensku SAVA. Podstatou dôveryhodnosti výskumu trhu a verejnej mienky je ich kvalita a transparentnosť,“ vysvetľuje Hankovský.

Podľa neho súčasné, neštátne mechanizmy kontroly a regulácie zabezpečujú, že sa na trhu neetablujú agentúry realizujúce zmanipulované, či dokonca vymyslené prieskumy, aj keď sa z času na čas objavujú aj také. „K prípadnej kontrole práce agentúr zo strany štátu sa dokážeme vyjadriť vo chvíli, keď budeme poznať viac detailov,“ dodáva.

Podľa neho sú súčasné prieksumy dostatočne spoľahlivé. „V rámci obmedzení, ktoré jednotlivé metódy majú, je Ipsos jednou z najspoľahli­vejších agentúr na svete, čo dokazuje naša pozícia na svetovom aj lokálnom trhu, dlhodobý rast už od roku 1975, ale v prípade politického výskumu tiež vysoká miere presnosti jednotlivých meraní a ich analýz,“ hovorí. „Okrem posledných dvoch volieb na Slovensku by som z najbližšieho okolia vyzdvihol presnosť prieskumu pred ostatnými prezidentskými voľbami v ČR, či posledný exit poll v Poľsku, ktorý sme realizovali,“ dodáva.

Hankovský zdôrazňuje, že ciele agentúr aj súčasnej iniciatívy štátu sú totožné – obe strany chcú získať čo najkvalitnejšie dáta a zverejniť čo najpresnejšie výsledky. „Samotný sektor prieskumu trhu za dekády svojej existencie vyvinul množstvo samoregulačných mechanizmov, pretože dôvera zadávateľov, klientov a používateľov prieskumu, medzi ktorých patria aj čitatelia či diváci médií, ktoré ich zverejňujú, je pre agentúry kľúčová. Akokoľvek sa táto iniciatíva vyvinie, verím, že bude smerovať k naplneniu týchto spoločných cieľov,“ dodáva.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #prieskum #Focus #Andrej Danko #Ipsos