Už pred niekoľkými dňami obletela svet aj Slovensko správa o tom, že svetoznáma speváčka Taylor Swift v rozhovore povedala, že ju zaujal hokejista Juraj Slafkovský. „V poslednej dobe som sledovala pár zápasov NHL a zaujal ma krídelník Montrealu Canadiens Juraj Slafkovský. Na svoj vek hrá veľmi pôsobivo aj napriek výzvam, ktorými si musel prejsť. Dostane môj hlas do nominácie na zápas hviezd,“ mala sa nechať počuť Američanka pre Entertainment Tonight. Správu dopĺňala fotka Swift, ako drží dres s nápisom Slafkovský.
Ukázalo sa však, že ide o falošnú správu. Rozhovor sa nikdy neuskutočnil a rovnako falošná je aj fotka – Swift s dresom – ide o dielo niekoho, kto dobre ovláda prácu s Photoshopom. Na tento hoax naleteli svetové aj slovenské médiá – po tom, čo sa ukázalo, že správa nie je pravdivá, však väčšina z nich zmenila svoje články a vysvetlili v nich svoj omyl.
Klamlivé nadpisy slovenského bulváru
Slovenský portál Šport24 patriaci pod Plusku má však ešte stále článok zverejnený s nadpisom: Najslávnejšia speváčka zaskočila celý svet: Taylor Swift je namäkko zo Slafkovského!
V samotnom článku pritom uvádzajú, že sú si vedomí, že správa o podpore bola falošná. „Neskôr sa však ukázalo, že informácia bola nepravdivá a išlo len o žart satirického portálu Bring Arber back, ktorý už mal v minulosti na rováši viacero podobných výstrelkov,“ píše portál v článku s klamlivým nadpisom.
Podobne postupoval aj portál sportovy.cas.sk, ktorý patrí pod Nový čas. Ich nadpis znie: „AKTUALIZOVANÉ Taylor Swift prekvapila zámorie: Takéto slová o Jurajovi Slafkovskom by čakal len málokto!“ V poslednom odstavci uvádzajú, že informácia je pravdivá, nadpis však ponechali v pôvodnom stave, pridali len formulku AKTUALIZOVANÉ.
O kauze písali aj iné médiá – niektoré neskôr upravili nadpis, iné, ako napríklad Refresher, svoj článok úplne zmazali.
Bulvárne médiá bežne využívajú bombastické titulky na prilákanie čo najväčšieho počtu čitateľov, nie je to nič nezvyčajné. V tomto prípade však ide o šírenie už vyvráteného klamstva. Je známe, že obrovské množstvo ľudí číta len titulky a len niekoľko percent ľudí dočíta článok do konca. Hoci v tomto prípade nejde o hoax, ktorý by priamo ohrozoval ľudí na živote či zdraví, neznamená to, že je to v poriadku. Médiá majú povinnosť šíriť len pravdivé informácie.