Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Virálne videá zmenili trh práce: Trend „lazy girl job“ ukazuje, ako bude vyzerať budúcnosť práce

Sociálnymi sieťami už niekoľko mesiacov kolujú videá, ktoré inšpirujú ženy hľadať si prácu, ktorá im nezožerie celý život.

02.01.2024 14:00
unavená žena, mladá žena Foto:
Ilustračné foto.
debata (8)

Tento trend sa nazýva aj vzburou proti kultúre vyhorenia. Už niekoľko mesiacov sociálnymi sieťami kolujú videá, ktoré vyzývajú ženy, aby si našli „lazy girl job“, teda v preklade prácu pre lenivé ženy. Tento názov netreba brať doslova, ide o trend, ktorý chce ukázať ženám, že ich práca nemusí byť extrémne stresujúca a časovo náročná.

Lazy girl job je práca, ktorá si nevyžaduje priveľa času a neprináša stres. Ide tak o opak prác, ktoré boli in počas posledných rokov, teda byť čo najviac „busy“ a časovo vyťažený. Trend sa zameriava na ženy, ktoré v posledných rokoch mnohokrát museli zvládať nielen prácu na plný úväzok, ale často na seba preberajú zodpovednosť aj za domácnosť či starostlivosť o rodiny.

Boj proti vyhoreniu

Čoraz viac mladých ľudí bojuje so syndrómom vyhorenia. Tento termín opisuje stav človeka, ktorý kvôli nadmernému strasu či množstvu práce stratil chuť nielen do práce ale často aj do aktivít, ktoré mu dovtedy prinášali šťastie. Vyhorenie sa netýka len manažérov či podnikateľov, ale aj kreatívcov, ľudí pracujúcich v kancelárii ale aj tých, ktorí pracujú manuálne.

FIFTY FIFTY Čítajte viac Najlepšia hudba roka 2023: Slováci milujú rap, celosvetovo rastie K-pop

Vyhorenie prichádza potichu a často si ho ľudia všimnú až vtedy, keď je neskoro. Mnohým práca zaberá celý život – je to to prvé, na čo myslia, keď sa zobúdzajú a to posledné, na čo myslia, keď zaspávajú. Vyhorenie sprevádza chronická únava, strata motivácie, frustrácia a cynizmus, zníženie pracovného výkonu a zhoršené vzťahy – nielen na pracovisku, ale aj v súkromí.

Generácia Z mení pracovný trh

Vráťme sa ale späť k trendu lazy girl job – tento trend vyzýva ženy, aby na prvé miesto v rebríčku priorít dali seba, nie svoju prácu. Čoraz viac mladých ľudí má na svoju prácu konkrétne požiadavky – mnohí vyhľadávajú len prácu s dostupným home-office, iní chcú pracovať ako freelanceri a sami si určovať, kedy pracujú a kedy nie.

Medzi takéto práce patrí online marketing, copywriting, vedenie alebo správa e-shopov, poradenstvo, vytváranie obsahu na YouTube či na sociálne siete. Práve generácia Z, teda ľudia narodení od roku 1997 do roku 2012, sú na prácu náročnejší – ich kritériom nie sú len peniaze či postavenie, ide im aj o vlastný priestor, množstvo voľného času či benefity.

Mnohí nie sú napríklad ochotní chodiť do kancelárie na dennej báze. Zamestnávatelia po celom svete nemajú na výber a musia sa prispôsobiť – generácia Z totiž nie je tak početná ako mileniáli a ani ako baby boomers, ktorí pomaly odchádzajú do dôchodku a ktorých by mala generácia Z na pracovnom trhu nahradiť.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #lazy girl job