Ľudia hromadne zdieľajú obrazy Andreja Dúbravského. Za všetkým je kritika Šimkovičovej plánov

Ministerku kultúry Martinu Šimkovičovú podráždil obraz známeho slovenského umelca - ľudia teraz jeho obrazy zdieľajú a robia mu „virtuálnu výstavu“.

01.12.2023 09:24
martina šimkovičová Foto:
debata (16)

Ministerku kultúry Martinu Šimkovičovú (nom. SNS) pobúril obraz vystavený v Slovenskom rozhlase. Ako informoval denník Nový Čas, ide o obraz zobrazujúci dvoch mužov od slovenského umelca Andreja Dúbravského. Po tom, čo sa táto správa dostala do médií, ľudia mnohí začali obraz zdieľať na svojich FB profiloch. Niektorí to nazývajú „virtuálnou výstavou“, ďalší zdieľajú iné Dúbravského obrazy a vysvetľujú svojim sledovateľom, prečo by mohol byť takýto Šimkovičovej zásah problematický.

martina šimkovičová, tv slovan Čítajte viac Šimkovičová túži po väčšej moci, chce riešiť granty pre umelcov. Ide o propagandu, tvrdí odborník

K téme sa vyjadrili aj opoziční politici. „Odmietam útoky ministerky kultúry na Andreja Dúbravského, ktorý na rozdiel od nej Slovensko skvele reprezentuje v zahraničí,“ píše Michal Šimečka. Podobne sa vyjadrila aj Lucia Ďuriš Nicholsonová. „Vážená pani Šimkovičová, za krátky čas ste sa stali mimoriadne živým dôkazom toho, že volať po väčšom zastúpení žien vo verejných funkciách bez definovania základných kritérií, môže byť likvidačné. Vo vašom prípade pre kultúru,“ píše europoslankyňa.

Viacerí ľudia tiež píšu, že im osobne sa tiež kritizovaný obraz nepáči – avšak ešte viac sa im nepáči snaha Šimkovičovej o takýto zásah.

Obraz vystavený v priestoroch verejnoprávneho rozhlasu šéfka rezortu kultúry kritizovala vo vysielaní televízie Slovan. Kritika smerovala i na to, že obraz je vystavený v predvianočnom období. Šimkovičová avizuje prípravu legislatívy, ktorá by umožnila vyrovnať sa s podobnými záležitosťami. Nejde len o predmetný obraz, ale i podnety, ktoré nedávno riešila a zamietla ako neopodstatnené Rada pre reklamu, a ktoré sa týkali reklamy údajne zobrazujúcej homosexualitu.

Ministerka konštatovala, že tieto veci rieši, pretože podnety i s otázkami, čo môže urobiť, dostáva vo veľkých počtoch. Uviedla tiež, že to vyrušuje aj ju samotnú a hnevá ju, že ako ministerka na to nedokáže vplývať. Tvrdí, že legislatívne zmeny sú v štádiu prípravy a považuje za potrebné, aby jej rezort mal väčšie kompetencie vplývať na tieto veci.

Umelec je znepokojený

Samotný Dúbravský, ktorého diela vystavuje napríklad Slovenská národná galéria a ktorý momentálne pripravuje výstavu v New Yorku, sa pre Nový Čas vyjadril, že ministerkine názory ho znepokojujú. Poznamenal ale, že Šimkovičovej vyjadrenia s ním nič nerobia a dúfa, že počas svojho pôsobenia vo funkcii stihne strpčiť život čo najmenšiemu počtu ľudí pôsobiacich v kultúre.

Zdôraznil tiež, že kým umelecké diela, vrátane tých jeho, ostanú uchované pre budúce generácie, na ľudí, ktorí stavajú svoju kariéru na šírení nenávisti a rozoštvávání, sa rýchlo zabudne. Projektový manažér Galérie Slovenského rozhlasu a kurátor výstavy Ivan Jančár považuje za nešťastné, ak by im niekto bral umeleckú slobodu a vnucoval, čo môžu a čo nie. Zdôraznil tiež, že predmetný obraz nie je pornografický, no niekomu asi môže prekážať, že je na ňom homosexuálny pár. Dodal však, že mu nezišlo na um, či by ho z daného dôvodu mohol alebo nemohol vystavovať. Zároveň uviedol, že výstava sa už skončila, a teda nebola predvianočná.

16 debata chyba
Viac na túto tému: #Slovenský rozhlas #Andrej Dúbravský