Vojna nezastavila online nakupovanie na Ukrajine. Hlavnými zákazníkmi sú ženy

Mediaklik | 20.05.2023 06:00
e-shop, online nakupovanie Foto:
Minulý rok bol pre podnikateľov na Ukrajine veľkým šokom.

Ukrajina bola až do začiatku minulého roka jedným z najrýchlejšie rastúcich európskych trhov v oblasti online nakupovania. Vojna spôsobila prudký obrat. Napriek tomu sa elektronický obchod v krajine nezastavil.

white house plumbers, Čítajte aj Máj na HBO Max: Skvelá satirická miniséria z Bieleho domu, ktorú musíte vidieť!

Pokles spojený s vojnou bol na začiatku minulého roka prakticky nevyhnutný. Avšak tento výkyv v e-commerce nebol prvým, ktorý krajina musela zvládnuť. Predchádzala mu vojna v Donbase a anexia Krymu v roku 2014. „V tomto roku sme na Ukrajine stratili 42 % e-shopov,“ hovorí Jaroslav Hansal, prevádzkovateľ európskej e-commerce platformy Webareal.com.ua. Na Ukrajine začala pôsobiť v roku 2011 a počas 12 rokov založili ukrajinskí podnikatelia na tejto platforme 5 400 e-shopov.

Dve tretiny e-shopov skončili

Po roku 2014 sa online obchodovanie zotavilo a rástlo dvojcifernými hodnotami každý rok. Až do začiatku roku 2022. „Minulý rok bol pre nás a najmä pre podnikateľov na Ukrajine veľkým šokom. Za celý rok skončilo na našej platforme takmer 66 % obchodov prevádzkovaných na Ukrajine,“ opisuje straty Jaroslav Hansal. Podľa údajov portálu Statista sa celkovo e-commerce v krajine prepadla o 92 %.

Indiana Jones 5 Čítajte aj Premiéra nového Indianu Jonesa bola v Cannes jednou z najočakávanejších. Vyslúžila si však len vlažný potlesk

Tie e-shopy, ktoré prežili, našťastie neboli zasiahnuté až tak veľkými poklesmi. Medzi rokmi 2021 a 2022 sa ich obrat znížil o 26 %. Dnes patria medzi najsilnejší sortiment predávaný cez internet darčekové predmety, materiály a ozdoby pre cukrársku výrobu rovnako ako hračky a oblečenie z „druhej ruky". Nie je prekvapením, že hlavnými zákazníčkami sú ženy, ktoré sa aktuálne podieľajú na 91 % všetkých objednávok tovaru.

Optimistický výhľad sa zatiaľ nekoná

Podľa údajov z platformy Webareal je 80 % zásielok zasielaných prostredníctvom súkromnej prepravnej spoločnosti Nova Poshta. Najviac objednávok, konkrétne 18 %, je zasielaných do hlavného mesta Kyjeva. Medzi príjemcami zásielok sú však aj mestá na východe Ukrajiny, ako Záporožie, Kryvyj Rih alebo Dnipro.

Mária Schumerová Čítajte aj Unikátne dobové ateliéry, ktoré u nás nemajú obdobu. Tu sa nakrúca najsledovanejší slovenský seriál

Optimistický výhľad sa pre e-commerce na Ukrajine zatiaľ nekoná. Podľa Hansala vznikne na platforme priemerne jeden internetový obchod týždenne. Niektoré obchody sa medzitým pretransformovali na predaj medzi firmami (B2B), kde majú väčšiu šancu získať zákazníkov aj za hranicami krajiny.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ