Na Slovensku sa stanice mohli lepšie pripraviť ako tie zahraničné, predsalen náročnosť nakrúcania je neporovnateľne ľahšia ako spustiť seriály s rozpočtom približne dva milióny dolárov na epizódu. U nás televízna koronakríza trvala šesť mesiacov. Všetko sa začalo v marci, keď sa objavili prví nakazení a prišiel lockdown krajiny. Ekonomika sa zastavila a televízie promptne z hodiny na hodinu zareagovali stiahnutím premiér z ponuky. Keďže reklamný trh prestal generovať potrebnú finančnú, ale aj zákaznícku odozvu, na naše pomery drahé programy sa nemohli vysielať.
Jeseň bez premiér? Prečítajte si exkluzívny článok s odpoveďami od televízií: Hrozí ďalšia televízna ‚koronastrofa‘? Zmiznú premiéry? Poznáme odpoveď
Stratená jar
Ako plynuli týždne bolo jasné, že pôvodne uvažovaná idea, že všetko sa vráti do normálu v priebehu pár týždňov, sa nenávratne rozplynula. Avšak postupne zlepšujúca sa epidemická situácia dovolila slovenským televíziám znova nakrúcať od začiatku júna. Opäť začala plápolať nádej, že jeseň bude bohatá. Stanice už nutne potrebovali sa vrátiť takmer do normálu, ekonomika jednoducho nepustí.
Vynervované publikum, ktoré sa muselo, chtiac-nechtiac, zmieriť s tým, že v ťažkých časoch sa nemohli spoľahnúť na potrebnú dávku televíznej zábavy, celé týždne bubnovalo na poplach a dávalo najavo svoj nesúhlas s neustálym vysielaním špeciálneho spravodajstva a reprízami všetkého druhu. Pravdou však bolo, že v čase prvej vlny spravodajstvo lámalo rekordy sledovanosti. Postupne však divácka potreba sledovať každý detail o koronavíruse opadla.
Nádejná jeseň
Už počas leta postupne začali najmä komerčné televízie intenzívne promovať jesenné premiéry, ponuka bola naozaj pestrá, akoby ani nebola kríza. Každý deň v týždni bol vyplnený nejakou premiérou. Na Markízu sa v septembri vrátila Farma, Oteckovia, Sestričky, Pán profesor, Horná Dolná, 2 na 1, Extrémne premeny, nové filmy. Jojka ponúkla ťažiskovú šou Zlatá maska, Nový život, Prázdniny, Inkognito. Nezaostala ani verejnoprávna RTVS s mnohými časťami obľúbených relácií ako Milujem Slovensko alebo talk-šou Petra Marcina.
Všetko bolo nachystané tak, aby sa znova rozbehol klasický boj o diváka, ktorý bol „normálny“ pred krízou. Lenže, keď reálne prišiel september, televízie dostali priam ľadovú sprchu. Práve od tých, ktorí mesiace volali po štandardnom programe. Akonáhle bol k dispozícií, slovenskí diváci sa k obrazovkám nedostavili. Teda nie v takom počte, ako televízie očakávali.
Slováci prekvapili nezáujmom
Všetci boli presvedčení o tom, že premiérami natlačený program nedá inú možnosť, len sedieť každý večer pri televízore. Omyl! A hoci sa televízie počas prvého mesiaca novej sezóny predbiehali vo chvále, ako ich programy sú jednotkami na trhu, pravda bola omnoho krutejšia. Dosahované výsledky, hoci boli na špičke rebríčka boli, pri porovnaní s minulým rokom, priemerné, ak nie podpriemerné.
Iste, veľký faktor pri rozbehu sezóny zohralo aj počasie. Priaznivý a slnečný september a k tomu divák, ktorý si možno polročnej nútenej pauzy aj celkom odvykol sledovať televíziu, to bola kombinácia, ktorá negatívne prekvapila všetkých. Opäť sa ukázalo, že v roku 2020 sa nemožno spoliehať na zabehnuté zvyky. Televízny september bol jednoducho obrovským sklamaním.
Markíza stále jednotkou, no s vlažnými výsledkami
Poďme si to rozdeliť na drobné. Napríklad takí Oteckovia, neprekonateľný podvečerný valec Markízy. Ten aj počas jesennej série je jednotkou na trhu, no opäť seriál potvrdil pokles sledovanosti. Celková sledovanosť je už pod 400-tisícovou hranicou a je čoraz ojedinelejšie, keď dosiahnu na 30% trhový podiel, ktorý ešte pred pár mesiacmi nebol problém.
Aj dvanásta Farma je vo svojom slote jednotkou na trhu, avšak dosahuje výkon 5 – 6% sledovanosťou s trhovým podielom okolo 24%. Ešte v nedávnej minulosti by sa to považovalo iba za priemer. Darí sa však novinke Pán profesor, ktorý kontinuálne rástol z týždňa na týždeň. V septembri sa dokázal vyšplhať nad 8% sledovanosť a rástlo aj celkové publikum.
Pomerne nepresvedčivo vstúpili do tretieho roku vysielania Sestričky. Začiatok novej série začal naozaj vlažne, hoci porazil konkurenciu. Aj tu sa však situácia výrazne zlepšila. K začiatku októbra už iba moderne natočené seriály sa vracali do normálu. Avšak Sestričky stále nedosiahli na svoje maximá spred roka.
Extrémne premeny s novou sezónou sa predstavili takisto bez výraznejšej odozvy, v podstate skopírovali výkon spred roka. Avšak pozitívne sa začala sledovanosť dvíhať s pribúdajúcimi týždňami, konečne dokázali preskočiť výkon nad 8% sledovanosti v komerčnej cieľovke 12 – 54. Vzostupne sa vyvíjala sledovanosť zábavnej šou 2 na 1. Porazila aj Zlatú masku.
Markíze jednoznačne začiatok televíznej sezóny vyšiel na jednotku. Nemusela robiť žiadne operatívne zmeny vo vysielaní. Hoci jej programy v septembri prinášali pomerne prekvapujúce výsledky, október je už značne milosrdnejší. Určite na tom má vplyv aj konkurencia.
Zaskočená Jojka
Začiatok televíznej sezóny je pre Jojku ťažkou skúškou. Najprv jej pohorela drahá licencovaná šou Zlatá maska, čo sa považuje za najťažšiu ranu. Sme jedna z mála krajín, kde tento formát nezafungoval, odchádzal s potupným 10% podielom na trhu. Jojka ju ku koncu septembra stiahla z nedeľného slotu a presunula do druhého pásma v sobotu.
Tradične boduje len Inkognito, ktoré si dlhoročne drží svoje stabilné publikum. Omnoho horšie je na tom Nový život, ktorý na jar príjemne prekvapil svojim výkonom. Pre televíziu bol stabilnou súčasťou nadštandardnej sledovanosti pohybujúcej sa okolo 400-tisíc divákov. Prišla však pandémia a niekoľkomesačná nútená pauza vo vysielaní.
V septembri nastal šok, razom zmizla takmer polovica priaznivcov a seriál sa vo svojom utorkovom a štvrtkovom slote trápi, čo len pomáha Markíze, aby si upevňovala pozíciu. Jojka tradične skôr boduje v širšej cieľovke 12+, avšak aj tu jej mnohé programy, tentokrát nebodovali. To je aj prípad Prázdnin, ktoré sa vrátili so štvrtou finálnou sériou.
Nový život mal priemernú sledovanosť v septembri v cieľovke 12+ 5,4% s trhovým podielom iba 12,3%. Najsilnejšia cieľovka sú ženy v produktívnom veku, tam Nový život dosahuje 7,4% sledovanosť a trhový podiel 14.2%. Rodinné Prázdniny sú na tom o čosi lepšie. Priemerne ich sleduje 6% populácie s dosahujú 14,1% podiel na trhu. Zachraňujú ich opäť ženy v produktívnom veku so 8,8% s trhovým podielom 16,3%. Paradoxne sa najviac darí na Jojke akvizičným filmom. Napríklad premiéra Jurského sveta dosiahla až 7,2% sledovanosť a to v komerčnej cieľovke 12 – 54.
Bude október lepší?
September v televíziách bol síce bohatý na obsah, no pomerne chudobný na divácku odozvu a hoci sa mohlo zdať, že sa mali stanice s čím pochváliť. Pravdou je, že poriadne škrípali zubami. Museli sa zmieriť s faktom, že po polročnej kríze im to diváci poriadne spočítali. Dá sa však očakávať, že situácia sa vráti aj v tomto smere do normálu. Postupujúca jeseň, čoraz kratšie dni, nepriaznivejšie počasie prinútia slovenských divákov sadnúť si opäť k televízorom a tí sa opäť stanú ich vernými spoločníkmi. Aj keď si od seba očividne počas minulých mesiacov odvykli.