Nový seriál v polovici augusta uviedla čoraz úspešnejšia a známejšia streamovacia služba CBS All Access, ktorá má pod palcom hity ako Star Trek: Discovery, Tell Me a Story (Nerozprávky), The Good Fight (Dobrý boj), teda seriály, ktoré sú ľahko dostupné aj slovenského diváka. Prostredníctvom novej kriminálno-komediálnej novinky sa k divákom vrátili zvučné mená.
Overený showrunner, overený formát, overené hviezdy
Za seriálom stojí showrunner Marc Cherry, ktorý kedysi stvoril legendárne Zúfalé manželky (Desperate Housewives). Cherrymu sú súdené príbehy zúfalých žien uväznených vo zvláštnych vzťahoch. Okrem Zúfaliek pred rokmi vytvoril úspešný seriál Prefíkané slúžky (Devious Maids) a teraz sa vrátil s Why Women Kill.
Pointou deja je jeden dom, tri rôzne časové obdobia a príbehy troch žien s rovnakou pointou. Ich manželstvá sa nejakým spôsobom dostanú do slepej uličky. Jeden príbeh sa odohráva v roku 1963, keď manželky boli pilierom domácnosti, stabilným prístavom, majákom istoty a najmä držia emócie hlboko v sebe.
V druhom príbehu sledujú diváci príbeh z roku 1984, keď téma homosexuality ešte nebola v spoločnosti úplne tolerovaná a muži sa ženili, aby svoju orientáciu skryli. Len, ako to býva zvykom, všetko sa prevalí v tú najhoršiu chvíľu.
Tretí príbeh je zo súčasnosti, v ktorom hlavnú úlohu hrá bisexuálny manželský pár s otvoreným, pre mnohých nepochopiteľným, vzťahom. Na oko fungujúce pravidlá naruší príchod tretej osoby a čuduj sa svete, nefalšovaných citov s príchodom tretej osoby.
Zaujímavé charaktery
Seriál púta pozornosť aj hereckým obsadením plným známych tvárí. Po viac ako dvojročnej pauze sa na obrazovky vrátila herečka Ginnifer Goodwin, známa zo seriálu Kde bolo tam bolo (Once Upon a Time), v ktorom stvárňovala Snehulienku. Teraz z nežnej, ale aj sebavedomej rozprávkovej postavičky sa stala oddaná, udupaná, ale najmä milujúca manželka Beth Ann, ktorá sa znenazdajky dozvie, že jej manžel nasadil parohy.
Veľkým spestrením je prítomnosť herečky Lucy Liu ako Simone, našinci ju majú najviac zafixovanú z Ally McBeallovej. Trojicu žien uzatvára a vhodne dopĺňa neopozeraná tvár v podobe herečky Kirby Howell-Baptist – Taylor, ktorá má mimoriadne neštandardný vzťah so svojou polovičkou.
Ukazuje vývoj vzťahov
Why Women Kill je skvelou ukážkou viac ako 50-ročného vývoja manželských vzťahov a najmä postavenia žien bez toho, aby bol dej plný pátosu. Každá časová rovina odráža vtedajšie pomery, vnímanie spoločnosti, nastavenie vzťahov a vďaka retro vizuálu dvoch časových línií vie dobre vtiahnuť do deja každého diváka. Tvorcom sa podarilo udržať nenútené poučenie a najmä vystrčiť do popredia komediálnu zložku, ktorá je myslená ako nosná a nič túto ideu nenarúša.
Razom 50-minútová epizóda ubieha bez hluchých miest, dej baví a postupne, hlavne bez zmätkov, preskakuje medzi jednotlivých príbehmi. Originálne pôsobia aj prechody medzi obdobiami. Seriál dostáva štvrtú hlavnú postavu a to je dom, honosné sídlo, ktoré neprináša šťastie. Pred očami sa vizuálne rýchlo mení a divák hneď vie, do akého príbehu z trojice žien nakuknú.
Postavy divákov chytia a zabavia
Jednotlivé postavy žien, ale aj ich manželov sú veľmi zrozumiteľne vyskladané, hoci zápletky sú staré ako ľudstvo samo, bavia. Najmä rôzne spôsoby boja manželiek o svojich manželov. Zarytá puritánka sa razom mení na prefíkanú beštiu, ktorá sa spriatelí s manželovou milenkou a chystá pomstu, hoci konzervatívna doba jej poriadne nič nedovoľuje, len stáť pri sporáku a „držať hubu a krok“. Ginnifer Goodwin vdýchla Beth Ann navonok nevinnosť, ale skvele stvárňuje koketovanie s myšlienkami, ktoré sa jej pred časom hnusili. Nevera manžela mení charaktery.
To isté platí aj pre Lucy Liu alias Simone. Tento príbeh baví, zrejme, najviac a to vďaka stvárneniu trikrát vydatej, povrchnej ženy, ktorej primárne záleží na dokonalej reputácii. Keď sa dozvie, že jej manžel je gay a nevyšlo jej ďalšie manželstvo a všetkému na vine je závistlivá „priateľka“, v prvom rade kamufluje pred susedmi a priateľmi. Medzitým sa zapletie s 18-ročným pomocníkom v dome a hneď sa stane súčasťou sveta, ktorému sa vyhýbala.
Lucy Liu predvádza skvelé komediálne výkony, afektuje, teatrálne rozhadzuje rukami, kričí, teda klasická fúria s natupírovanými vlasmi, aké sa v tých časoch nosili. Celá táto postavička pôsobí prirodzene komicky a ponúka divákov iný pohľad na herečku, ktorá je preslávená skôr prísnejším prejavom. Tento fakt podporuje oddychový charakter seriálu, pretože Why Women Kill rozhodne sa nepasuje do úlohy drámy, ktorá má otriasť divákom. Ponúka, podobne, ako Zúfalé manželky, neraz jednoduchú zábavu a pocit, že si každý môže vyložiť nohy na stôl a na pár desiatok minút vypnúť.
Najslabším článkom je, paradoxne, príbeh so súčasnosti, ktorý je akýmsi protipólom ostatných dvoch. Otvorene sa hovorí o sexualite, rôznych formách vzťahov, uvoľnených mravoch a narúša retro atmosféru.
Verdikt
Why Women Kill je zaujímavým a lákavým prekvapením v rámci končiaceho leta. Overený showrunner, známe herecké tváre v úlohách, v ktorých doteraz nevystupovali, svižný dej, retro atmosféra a vizuál. Skvelá kombinácia na oddychovku, pri ktorej netreba namáhať mozgové závity, len sa unášať príbehom a baviť sa.