Inštitút Reuters vydal svetovo najkomplexnejšiu štúdiu o mediálnom dianí Digital News Report 2023. Prieskum bol realizovaný v mesiacoch január a február 2023 na vzorke viac ako 93-tisíc ľudí v 46 krajinách sveta pokrývajúcich polovicu svetovej populácie. Na Slovensku bolo oslovených 2093 respondentov.
Čítajte aj Chystá sa exkluzívny dokument o Zuzane Čaputovej: Bude to jej rozlúčka s prezidentským palácomNajdôveryhodnejšie slovenské médiá
Zoznam značiek, ktorým Slováci a Slovenky dôverujú, je pomerne stabilný. V tohtoročnom hodnotení si prvú pozíciu obhájila spravodajská televízia ta3, ktorej dôveruje 56 % opýtaných. „Sme vďační za priazeň divákov aj online používateľov a veríme, že naše spravodajstvo bude pre nich aj naďalej prvou voľbou. Robíme všetko preto, aby bolo ešte kvalitnejšie a aj to je jeden z dôvodov, prečo sa sťahujeme do nových priestorov s najnovšími technológiami a vylepšujeme mediálny obsah na všetkých platformách.“ uviedol generálny riaditeľ ta3 Ján Svoboda.
Druhým najdôveryhodnejším médiom je verejnoprávna RTVS, ktorú si zvolilo 54 % opýtaných a prvú trojku uzatvára Rádio Expres, ktoré uviedlo 49 % respondentov.
Najdôveryhodnejšie médiá:
- TA3: 56 %
- RTVS: 54 %
- Rádio Expres: 49 %
- Hospodárske noviny: 48 %
- Regionálna a lokálna tlač: 48 %
- Aktuality: 47 %
- TV Joj: 46 %
- Pravda: 42 %
- TV Markíza: 42 %
- Sme: 41 %
- Denník N: 37 %
- Plus…: 34 %
- Refresher: 31 %
- Nový Čas: 30 %
- Topky: 30 %
Najnedôveryhodnejšie slovenské médiá
Na druhej strane, prvé priečky v rebríčku najmenej dôveryhodných médií obsadil bulvár. Naviac respondentov (44 %) označilo Nový Čas ako médium, ktorému nedôveruje, nasledujú Topky, ktoré označilo 42 % opýtaných a Plus jeden deň spolu s Plus 7 dní, ktorým nedôveruje 38 % respondentov.
Najnedôveryhodnejšie médiá:
- Nový Čas: 44 %
- Topky: 42 %
- Plus…: 38 %
- Denník N: 37 %
- TV Markíza: 36 %
- Refresher: 36 %
- Sme: 32 %
- TV Joj: 30 %
- Aktuality: 28 %
- Pravda: 28 %
- RTVS: 25 %
- Rádio Expres: 24 %
- Hospodárske noviny: 24 %
- TA3: 23 %
- Regionálna a lokálna tlač: 22 %
Dôvera Slovákov v médiá
Vo všeobecnosti médiám na Slovensku dôveruje 27 % ľudí. V rebríčku dôveryhodnosti v médiá sme sa umiestnili na 44. priečke spomedzi 46 krajín. Za nami skončilo Maďarsko (25 %) a Grécko (19 %). Krajinou s najvyššou dôverou v médiá je Fínsko (69 %).
Podľa štúdie veľmi nízka dôvera vo všeobecnosti nepramení zo zaujatosti či neobjektívnosti médií, ale odráža desaťročia zasahovania podnikateľských a politických lídrov. Dôveru Slovákov a Sloveniek v médiá ovplyvnilo turbulentné dianie vrátane pokračujúcich verbálnych útokov politikov z opozičných a vládnych strán na novinárov, incidentov profesionálnych a etických zlyhaní a dokonca aj špionáž.
Čítajte aj Kontroverzné moderátorky sú späť v médiách. Nové online relácie odštartovali pod novou značkouTelevízne stanice, vrátane verejnoprávnej RTVS, sa tešia pomerne vysokej dôvere, zatiaľ čo iba digitálne značky sú menej dôveryhodné, aj keď majú vysoký dosah (napr. Topky). Len jedna digitálna značka, Aktuality, vyniká vysokým dosahom a relatívne vysokou dôverou. Analýza tiež upozorňuje, že verejnoprávny vysielateľ má aj viac ako 30 rokov po páde komunizmu stále problémy s rovnováhou kritického politického spravodajstva s povinnosťou informovať ľudí o politických inštitúciách.
Do prieskumu neboli zahrnuté všetky značky, ale len najrelevantnejšie slovenské médiá. Rebríček sa preto nedá považovať za celkový zoznam najviac alebo najmenej dôveryhodných značiek, pretože nie je úplný.