Kofola je jednou z tradičných československých značiek, ktorá má za sebou viac než šesťdesiatročnú históriu a je vnímaná ako súčasť našej tradície a kultúrneho dedičstva. Akciová spoločnosť Kofola ČeskoSlovensko sa jej po rokoch rozhodla dodať nový impulz.
Zmenou prejde logo aj celé portfólio značky vrátane etikiet, fľašiek, plechoviek či pohárov. Za premenou stála, napriek zdanlivej jednoduchosti, dlhá cesta – sedem rokov hľadania, desiatky návrhov od renomovaných grafických a kreatívnych štúdií a niekoľko spotrebiteľských testov, z ktorých vzišiel víťazný návrh.
Takto sa Kofola menila počas rokov:Značka Kofola je dnes mnohými spotrebiteľmi považovaná za ‚lovebrand‘. Zmeniť jeden z hlavných prvkov, vďaka ktorému ju zákazníci kdekoľvek a kedykoľvek poznajú, vyžadovalo veľkú odvahu i opatrnosť.
„Svet okolo nás sa neustále vyvíja, rovnako ako naši zákazníci i naše portfólio. Bolo teda načase, aby sa značka s novou identitou posunula a bola relevantná aj pre mladých dospelých. Naším cieľom bolo dizajn osviežiť a zjednodušiť, aby pritom Kofola nestratila svoju tvár a zachovala si charakteristické rysy, vďaka ktorým ju zákazníci stále poznajú,“ vysvetľuje Pavol Chalupka, marketingový riaditeľ Kofoly.
Čítajte aj 5 najväčších zmien RTVS: Telerozhlas v dnešnej podobe končí, čaká ho zmena názvu aj nový riaditeľRetro, neoretro aj umelá inteligencia
Hľadanie nového smeru trvalo Kofole dlhých sedem rokov. „Oslovili sme takmer všetky významné dizajnové štúdiá v Česku a na Slovensku, dokonca pár zahraničných. Videli sme veľké množstvo prístupov a pohľadov. Hoci sme hľadali smer budúcnosti, mnohí sa upínali k retru. Objavilo sa i neoretro alebo futuristické návrhy. V jednom prípade dokonca agentúra zapojila AI,“ popisuje zážitky s hľadaním novej identity Kofoly Pavol Chalupka.
Do finále sa dostali dva úplne rozdielne návrhy. Pohľady na ne sa Kofola rozhodla overiť v spotrebiteľskom prieskume v Česku a na Slovensku. Do prieskumu zapojila najmä zákazníkov zo skupiny mladých dospelých, na ktorých značka primárne cieli.
„V prieskume sa potvrdilo, že Kofola nemá potrebu radikálnej zmeny a má primárne zostať Kofolou. Nemá ísť o revolúciu, ale o prirodzenú evolúciu, vďaka ktorej sa Kofola posunie smerom k aktuálnejšiemu dizajnu, ktorý bude relevantný minimálne ďalších desať rokov,“ dodáva Lenka Tenglerová, manažérka značky Kofola.
Čítajte aj Na Slovensku sa natáčal horor, z ktorého tuhne krv v žilách. Naše lesy sa zmenili na pekloIkonická značka s novým prvkom
Víťazný návrh vznikol v spolupráci s agentúrou Wiktor Leo Burnett. Lístok sladkého drievka, známeho aj ako pelendrek, symbolizujúci jednu zo zložiek nápoja, sa stal ikonickým prvkom značky. Po novom ho obklopuje tvar srdca. „Pretože Kofola vždy bola, je a bude o láske,“ vysvetľuje značka. Súčasne sa text v samotnom logu zmodernizoval.
Portfólio Kofoly v novom dizajne:Najviditeľnejšou zmenou v rámci novej vizuálnej identity budú nové etikety naprieč celým portfóliom, do ktorých sa budú Kofoly postupne prezliekať. Prvý produkt v novom dizajne sa na trhu objaví pred veľkonočnými sviatkami. V reštauráciách či pohostinstvách sa zákazníci s novou identitou etikiet stretnú počas pripravovanej letnej kampane. Zmeny identity sa postupne prejavia aj v celkovej korporátnej identite spoločnosti Kofola ČeskoSlovensko.