Chystáte sa otvoriť e-shop? Znie to lákavo, myslite však na týchto päť bodov

Katarína Hrnčárová | 29.07.2022 06:00
e-shop, online obchod Foto:
Po spustení e-shopu nečakáte na nič iného než na prvú objednávku.
Pri otvorení vlastného e-shopu zvážte všetky nástrahy, aby to napokon nebola len strata času a peňazí.

Slovensko patrí medzi rýchlo rastúce e-commerce trhy v Európe. V roku 2021 bolo u nás registrovaných viac ako 15 tisíc internetových obchodov, o 9 % viac než na konci roku 2020. Aj keď niektoré z nich neprežili covidové obdobie, apetít pustiť sa do online podnikania ľuďom nechýba.

online nákup, online nakupovanie, nákup cez internet, žena, karta, notebook Čítajte aj Kríza v e-shopoch skončila. Nakupujeme už skoro toľko ako vlani

Otvoriť si e-shop „pár klikmi” znie pre podnikateľov a živnostníkov lákavo, lenže takémuto rozhodnutiu je potrebné venovať oveľa viac energie, aby z toho na konci nebola len strata peňazí a času. „Internetový obchod totiž so sebou nesie veľké množstvo aspektov, ktoré by mal pred jeho založením každý podnikateľ dobre zvážiť,“ upozorňuje konzultant Aleš Sekanina zo spoločnosti Mediagentura.

Nezabudnite preto pri štarte internetového podnikania na týchto päť najdôležitejších bo­dov.

black panther, Čítajte aj Marvel rozbil internet! Prvé zábery k novému filmu prilákali milióny divákov

1. Nepodceňujte výber vhodného e-shopového riešenia

Prvým zásadným bodom je samotný výber technologickej platformy, na ktorej bude e-shop prevádzkovaný. Pri rozhodovaní si najprv položte otázky ako napríklad:

  • Postavím si vlastný internetový obchod alebo využijem prenájom už hotovej platformy?
  • Ako budem môcť zasahovať do vzhľadovej stránky e-shopu?
  • Budem chcieť s e-shopom časom expandovať na zahraničné trhy?

„Otázok je omnoho viac, je však potrebné, aby si ich podnikateľ položil a vedel na ne dopredu odpovedať. Akákoľvek neskoršia zmena situácie či požiadaviek ho môže stáť nemalé investície alebo náročný prechod na inú platformu,” vysvetľuje Martin Pech, obchodný riaditeľ spoločnosti Upgates, ktorá je dodávateľom e-shopových riešení.

zväčšiť Internetový obchod so sebou nesie veľké... Foto: Pexels
e-shop, online obchod Internetový obchod so sebou nesie veľké množstvo aspektov, ktoré by mal pred jeho založením každý podnikateľ dobre zvážiť.

Tri možnosti. Každá má svoje výhody aj nevýhody

V podstate sú tri cesty, ako si založiť internetový obchod – nechať si ho naprogramovať na mieru, využiť prenájom internetového obchodu alebo si ho svojpomocne vystavať na niektorej z open source platforiem.

Obchody na mieru sú najdrahšou voľbou a ich postavenie trvá nejaký čas. Túto možnosť najčastejšie využívajú veľké firmy, ktoré potrebujú skĺbiť najmä interné systémy a predaj v kamenných predajniach.

Druhým, najrýchlejším variantom, ako naštartovať svoje online podnikanie, sú prenájmy tzv. krabicových e-shopov. Sú to komplexné riešenia internetového obchodu, kde majiteľovi stačí na začiatok nahrať produkty, upraviť vzhľad, prepojiť služby a obchod spustiť. Tento variant je optimálny pre všetky veľkosti obchodov, ktoré nepotrebujú mať špecifické riešenia na mieru.

Tretím spôsobom je stavba e-shopu svojpomocne pomocou systémov, ktoré sú dostupné na internete, väčšinou zadarmo. Pre spustenie obchodu sú open source systémy dostačujúce, väčšinou v nich však chýba možnosť prepojenia na lokálne služby, ktoré sú dnes pre majiteľov obchodu nepostrádateľné.

Navyše je zo strany prevádzkovateľa vyžadovaná technická zdatnosť a tiež aktívna správa a aktualizácia systému. Hoci sú pri tomto variante prvotné náklady takmer nulové, bývajú často vykúpené časom a prácou, ktorú je treba na vytvorení e-shopu odviesť.

„Ak si podnikateľ vyberie akýkoľvek spôsob riešenia, neznamená to, že by mal hneď vystavať komplexný obchod bez toho, aby v ňom vôbec predal prvý produkt. Je oveľa lepšie zamerať sa na to, ako sa s novým e-shopom presadiť medzi širokou konkurenciou,“ upozorňuje Aleš Sekanina. „Pokiaľ sa rozhodne vstúpiť do segmentu, ktorý je už dostatočne obsadený ďalšími e-shopmi, bude musieť hľadať cestu, ako sa presadiť,“ dodáva.

2. Odlíšte sa od konkurencie

Každý z nás pri hľadaní tovaru minimálne raz prechádzal internetové obchody, ktoré boli také podobné, že sme si ich neskôr nedokázali vybaviť. Vytvoriť si vizuálne odlišný e-shop môže preto hrať vo váš prospech. Zákazníci majú všeobecne radi pekné veci, a pokiaľ vidia pri vašom obchode snahu o atraktívny vzhľad, ocenia ju a neskôr si na takúto stránku ľahšie spomenú. Tým si dokážete tvoriť svoju značku, ktorá je zapamätateľná.

„Pokiaľ nemáte tie najvyššie nároky a striktne individuálne požiadavky na dizajn, môžete už dnes veľmi pekne a jednoducho prispôsobiť vzhľad tzv. šablónových e-shopov. Dobrou správou je, že takto graficky môžete svoj obchod odlíšiť i v niektorých krabicových riešeniach e-shopov postavených primárne na šablónach. Aj keď často poskytujú len minimálne možnosti úprav,” odporúča Martin Pech.

zväčšiť Vytvoriť si vizuálne odlišný e-shop môže hrať... Foto: Pexels
e-shop, online obchod Vytvoriť si vizuálne odlišný e-shop môže hrať vo váš prospech.

Prehnaná kreativita môže byť na škodu

Neodporúčame byť však až prehnane kreatívny. Internetové nakupovanie má svoje zavedené postupy a zvyklosti, čo sa týka používateľského správania – napríklad kde sa nachádza košík, hlavné menu, alebo ako vyzerá proces dokončenia objednávky. Preto by ste si mali takúto kreatívu pri svojich návrhoch postrážiť.

Pri predpripravených e-shopových riešeniach sú tieto štandardy dodržané, preto môžete aplikovať zmenu vzhľadu bez toho, aby ste zhoršili používateľský zážitok. Ten okrem jednoduchej orientácie v internetovom obchode a dokončení objednávky spočíva aj v ďalších nadväzujúcich službách, na ktoré je zákazník zvyknutý.

3. Prepojte sa

Do internetového obchodovania dnes už vstupuje veľké množstvo ďalších firiem, ktoré tvoria celý tento spôsob obchodovania komplexným a funkčným. Prepojiť so svojím obchod obchodom si môžete dopravcov, platobné systémy, účtovné a skladové nástroje, propagáciu e-shopu aj komunikáciu so zákazníkom.

Ak však chcete ponúknuť zákazníkom platby alebo spôsoby doručenia, na ktoré sú zvyknutí a dôverujú im, je potrebné mať tieto služby zazmluvnené ešte pred spustením. Overte si, či ho vaše e-shopové riešenie poskytuje a spravte si dôkladné porovnanie ponúkaných služieb a cien. Rozdiel medzi najlacnejšou a najdrahšou službou môže byť veľký.

„Platobná brána patrí medzi základný prvok dobrého e-shopu. Vždy odporúčame našim klientom, aby si vybrali takú, ktorá poskytuje rýchle platby, či už cez Apple Pay alebo TatraPay. Pre zasielanie tovaru budete určite časom potrebovať nástroj na tlač prepravných štítkov, napríklad Chameleoon,” radí Martin Pech.

zväčšiť Po spustení e-shopu nečakáte na nič iného než... Foto: Pexels
e-shop, online obchod Po spustení e-shopu nečakáte na nič iného než na prvú objednávku.

Ako majiteľ e-shopu si ponechajte pod kontrolou odosielanie dát do účtovných systémov, aktualizácie skladových zásob alebo prehľad o tom, ktoré produkty sa dobre predávajú cez marketingové kanály. Myslite aj na udržateľnosť do budúcnosti a tiež na na váš a zákaznícky komfort.

„Podľa typu obchodu a ponúkaného tovaru dáva zmysel prepojenie s niektorým porovnávačom, ako je Heureka, Pricemania, Shopmania, Google nákupy alebo priamo špecifické, ako sú Favi, Biano, Glami a ďalšie. Nezabúdajte však ani na svoj marketing, kam patrí aj tvorba a rozposielanie newsletterov alebo automatizácia marketingových aktivít. Môžete využiť napríklad nástroje Leadhub alebo Samba. A v neposlednom rade ide o komunikáciu so zákazníkom, s ktorou vám pomôžu nástroje ako Smartsupp nebo SupportBox,” odporúča Martin Pech.

4. Nebojte sa komunikovať

Slovenskí zákazníci sú už na online nakupovanie zvyknutí a dalo by sa povedať, že aj nároční. Neboja sa komunikovať s internetovým obchodom, pokiaľ potrebujú poradiť alebo chcú riešiť konkrétne záležitosti v rámci podpory.

„Pre zákazníkov je veľmi dôležité, či s nimi z obchodu niekto komunikuje a tiež to, akým spôsobom. Tvorí to medzi oboma stranami vzťah, ktorý môže pretvoriť potenciálneho zákazníka na lojálneho a dlhoročne nakupujúceho alebo tiež na žiadneho. Záleží na majiteľovi obchodu, ako sa k tomu postaví,“ upozorňuje Aleš Sekanina.

Majiteľom e-shopov pomôžu napríklad už zmienené komunikačné nástroje, ktoré ho o požiadavkách zákazníkov okamžite informujú a cez ktoré môže okamžite reagovať. Rýchlosť je dôležitým faktorom, pretože zákazník si je vedomý, že nemusí tráviť čas len v jednom obchode, pokiaľ nemá unikátnu ponuku tovaru alebo služieb.

zväčšiť Pre zákazníkov e-shopu je veľmi dôležité, či s... Foto: Pexels
e-shop, online nakupovanie Pre zákazníkov e-shopu je veľmi dôležité, či s nimi z obchodu niekto komunikuje a tiež, akým spôsobom.

Aká by mala byť komunikácia smerom k zákazníkovi?

Trpezlivá, nápomocná, vysvetľujúca, ale tiež predávajúca. E-shop si predstavte ako každý iný obchod. Zákazníci tam chodia a hľadajú rôzne produkty. Vy, ako správny predavač, sa ich snažíte správne nasmerovať, pomôcť im s výberom a ideálne predať ešte niečo navyše.

Rozdiel je len v tom, že sa všetko deje cez internet, kde nevidíte živého zákazníka, ale len jeho krátke správy. Je to iný typ komunikácie, ktorý by ste však nemali podceniť. Nezabúdajte, že komunikácia s e-shopom je jedným z dôležitých bodov, ktorý zákazníci hodnotia v rámci vyhľadávačov, porovnávačov alebo na sociálnych sieťach.

5. Získajte prvú objednávku

Po spustení obchodu nečakáte na nič iné než na prvú objednávku. Načakať sa však môžete dlho. Váš obchod totiž súperí o pozornosť zákazníka s 15 tisíc ďalšími. Je zrejmé, že veľký rad zákazníkov sa vytvárať nebude. Mali by ste preto hneď začať s krokmi, ako prvých zákazníkov nájsť.

Začnite sociálnymi sieťami, kde môžete svoju vybranú ponuku zdieľať medzi známymi. Tak sa môžete dostať k ďalším ľuďom, ktorí sa o vás dozvedia. Na sociálnych sieťach si môžete tiež vyskúšať propagáciu svojho obchodu. „Výhodou tejto propagácie je, že ju môžete dobre zacieliť na potenciálnych zákazníkov, či už podľa ich demografie, geografických údajov či ich záujmov,“ vysvetľuje Aleš Sekanina.

Buďte tiež „videný“ vo vyhľadávaní. Vďaka správnym názvom produktov, ich dobrým popisom alebo obsahu, ktorý vytvoríte vo svojom e-shope, sa môžete dostať do hľadáčika zákazníkov. Pri cielení PPC reklám alebo v popise produktu sa hrajte so slovami, ktoré sa v okruhu vašich potenciálnych zákazníkov používajú. A diskutujte s nimi tam, kde sa nachádzajú, či už v skupinách na sociálnych sieťach alebo v diskusných fórach.

zväčšiť S každou jednou objednávkou sa naučíte niečo... Foto: Pexels
e-shop, online obchod S každou jednou objednávkou sa naučíte niečo nové, na základe čoho môžete vylepšovať a optimalizovať svoj e-shop.

V porovnávačoch tovaru musíte zaujať cenou alebo hodnotením

Zvážte porovnávače tovaru. Bývajú často zdrojom prvej objednávky. Pokiaľ predávate rovnaké produkty, ako ďalších niekoľko desiatok e-shopov, uspieť v porovnávačoch bude pre vás ťažšie. Museli by ste zaujať cenou alebo skvelým hodnotením.

Ak máte unikátnejšiu ponuku produktov, môžu hrať porovnávače vo váš prospech. Len si nezabudnite dobre postrážiť náklady vynaložené na tento typ propagácie verzus to, čo z nich nakoniec získate.

S každou jednou objednávkou sa naučíte niečo nové, na základe čoho môžete vylepšovať a optimalizovať svoj obchod alebo svoje procesy. E-commerce je podľa niektorých veľká drina, preto ako si pripravíte celé podnikanie a najmä svoj internetový obchod, tak sa bude ďalej vyvíjať vaša online podnikateľská drá­ha.

„Nebojte sa tiež načasovať spustenie svojho obchodu. Leto je ideálnym obdobím, kedy môžete celý e-shop vybudovať, vychytať chyby a naplno ho spustiť na začiatku hlavnej sezóny, teda na jeseň, kedy sa v e-commerce predáva najviac a podiel obratu dosahuje viac ako tretinu z celého roku,” pridáva dôležitú radu Martin Pech.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ