Víťazom sporu Depp vs. Heard sú influenceri. Zarobili na ňom státisíce

ČTK, Katarína Hrnčárová | 06.06.2022 07:00
Depp Heard Lawsuit Foto: ,
Herec Johnny Depp a jeho exmanželka - herečka Amber Heard - na kombinácii záberov zo súdneho procesu vo Fairfaxe.
Internetoví tvorcovia po celom svete využili záujem ľudí a speňažili ho.

Súdny spor hercov a niekdajších manželov Johnnyho Deppa a Amber Heard priniesol ukážku potenciálnej budúcnosti spravodajstva. Budúcnosti, kde samotní tvorcovia zo sociálnych sietí zastávajú úlohu tých, ktorí prinášajú čerstvé informácie rastúcemu množstvu divákov, a zároveň utvárajú postoje ľudí k významným udalostiam.

Každá takáto udalosť znamená pre internetových tvorcov príležitosť nahromadiť fanúšikov, vplyv a peniaze, píše v analýze diania z posledných týždňov denník The Washington Post.

mera, jack sparrow, Čítajte viac Vojna Depp vs. Heard má dôsledky: Skončia sa ich kariéry na smetisku filmových dejín?

Internet zaplavili tisícky videí a vtipov

Keď v stredu porota predložila svoj verdikt, reagovali na vývoj tisícky influencerov. Ľudia, ktorí vysielajú obsah na webe Twitch, komentovali dianie v priamom prenose, youtuberi nahrávali svoje analýzy, instagramové stránky s memami pridávali vtipy a oslavovali Deppovo víťazstvo, tiktokeri rozoberali hlavné body verdiktu. Videá a vtipy boli súčasťou najnovšej vlny obsahu o procese, ktorý dominoval internetu po veľkú časť posledných dvoch mesiacov.

Spor Jonnyho Deppa s Amber Heard zrodil novú várku online influencerov, podobne ako iné veľké udalosti poslednej doby. Keď sa začal šíriť covid-19, ľudia v snahe porozumieť situácii začali sledovať tvorcov so zameraním na zdravotné otázky, pričom často prijímali aj nebezpečné dezinformácie.

Keď Rusko napadlo Ukrajinu, vyrojili sa „vojnové stránky“, ktorých tvorcovia zarobili tisíce dolárov na predaji tovaru a na reklamách. Komentátorom z komunity LGBTQ zase vyskočila sledovanosť za vlny amerických zákonov namierených proti sexuálnym menšinám.

Johnny Depp, Jack Sparrow, Pirati z Karibiku Čítajte viac To zabolí! Johnny Depp vraj prišiel pre obvinenia z domáceho násilia o milióny

Influenceri vycítili novú príležitosť

Keď sa v apríli rozbiehal proces s dvoma hollywoodskymi hviezdami, používatelia internetu po celom svete vycítili novú príležitosť pritiahnuť a speňažiť pozornosť. Jedným z nich je 20-ročný Christopher Orec z Los Angeles, ktorý státisícom sledujúcich na svojich viacerých instagramových stránkach naservíroval tucet krátkych videí o procese. Ako prezradil, minulý mesiac si na bonusoch zarobil vyše 5400 dolárov (5030 eur).

„Čo som tým osobne získal, sú peniaze a tiež viditeľnosť vďaka tomu, aký mali tie videá úspech,“ povedal. Popularitu obsahu popisoval ako odrazový mostík na ďalšie posilňovanie svojich účtov a navyšovanie ziskov. „Keď na to naskočíte včas, môže vám to v podstate zmeniť život,“ dodal.

Web Business Insider v apríli napísal, že youtuberka "Alyte Mazeika si za jeden týždeň zarobila 5000 dolárov (4660 eur), keď svoj kanál zasvätila neustálemu pokrývaniu procesu.

Anonymný youtuber vystupujúci pod prezývkou ThatUmbrellaGuy, ktorého kanál prinášal výlučne obsah na podporu Deppa, si v máji prišiel až na 80-tisíc dolárov (74 560 eur), odhadla analytická spoločnosť Social Blade.

Herec Johnny Depp odchdádza zo súdu Fairfax... Foto: SITA/AP, Jim Watson
Johnny Depp Herec Johnny Depp odchdádza zo súdu Fairfax County Circuit Courthouse vo Fairfaxe.

Obsah na obranu Deppa bol úspešnejší

Keď úspech relatívne neznámych tvorcov spozorovali ich populárnejší kolegovia, začali sa súdu venovať tiež. Obsah vytváraný influencermi zo sociálnych sietí pritom jednoznačne vyznieval lepšie pre Deppa, čo súvisí s ekonomickými záujmami.

„Obsah pre Johnnyho bol oveľa úspešnejší,“ povedal 17-ročný tvorca Rowan Winch. „Keď ľudia nahrajú niečo na obranu Amber, prídu o sledujúcich. Množstvu veľkých tvorcov sú obaja pravdepodobne vcelku ukradnutí, zaujíma ich len počet zhliadnutí, ktoré nazbierajú,“ pokračoval.

Kým tradičné médiá dávali prednosť udalostiam ako únik návrhu stanoviska najvyššieho súdu k potratom, vojna na Ukrajine alebo strelecké útoky v Buffale a Texase, pre internetové kanály sa otvoril priestor udávať tón v otázke sporu Deppa vs. Heard.

Na týchto platformách pritom obsah – na rozdiel od bežného spravodajstva – môže zahŕňať vtipy či vulgárnejšie prejavy, poznamenal poradca Aaron Saltzman, ktorý spolupracuje s digitálnymi tvorcami. „Pre veľa ľudí je to oveľa autentickejšie a myslím si, že to má skutočný efekt,“ povedal.

Ako však na Twitteri napísala reportérka televízie NBC News Kat Tenbarge, ktorá sa procesu venovala, „tvorcovia nie sú viazaní žiadnymi editorskými štandardmi a žurnalistickými normami“. „Naopak, sú vedení k tomu ich porušovať, podporovať istý naratív a zarábať peniaze,“ uviedla.

Verejnosť prítomná na súdnom procese medzi... Foto: SITA/AP, Jim Lo Scalzo
Johnny Depp, Amber Heard Verejnosť prítomná na súdnom procese medzi Johnnym Deppom a Amber Heardovou vo Fairfax County Circuit Court vo Fairfaxe.

Nové ihrisko pre influencerov

Ohlas, ktorý proces na internete vyvolal, len povzbudil influencerov k tomu, aby sa viac venovali aktuálnym udalostiam a súťažili priamo s tradičnými vydavateľskými domami. Vo štvrtok ráno, teda menej ako 24 hodín po vyhlásení verdiktu, už mnohí tvorcovia pátrali po budúcom veľkom príbehu.

Marlon McLeod, ktorý vo svojich 20 rokoch spravuje instagramový profil s tromi miliónmi fanúšikov, povedal, že plánuje na svojej stránke venovanej zdieľaniu videí atraktívnych mužov dávať väčší priestor správam. Jeho nedávne video o súdnom spore nazbieralo 34 miliónov zhliadnutí.

„Chcem sa viac zaoberať správami a veľkými vecami, čo sa deje vo svete,“ povedal. „Predtým bol môj účet o zdieľaní náhodných videí s mužmi, ale s tým, ako môj účet rastie, sa chcem viac ponoriť do tých istých udalostí a informovať o nich. Asi ako spravodajské médiá,“ dodal.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ