Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Len štyri predvolebné kampane sú transparentné. Vedie PS a SaS, na opačnom konci je Smer a OĽaNO

Vyplýva to z hodnotenia transparentnosti kampaní organizáciou Transparency International Slovensko.

29.08.2023 00:00
Billboardy politických strán pred voľbami 2023 Foto:
Billboardy politických strán pred voľbami 2023
debata (26)

V hodnotení transparentnosti kampaní pred predčasnými voľbami zatiaľ najlepšie obstáli Progresívne Slovensko, Sloboda a Solidarita a Kresťanskodemo­kratické hnutie. Na opačnom konci je Smer, ktorý je zároveň jedinou stranou s celkovou známkou „Netransparentná kampaň“. Vyplýva to z hodnotenia transparentnosti kampaní, ktoré pripravila protikorupčná organizácia Transparency International Slovensko (TIS).

Michal Kovačič, Na telo Čítajte aj Smer bojkotuje Markízu, hovorí o manipulácii v diskusiách. Televízia ostro reaguje

V období, v ktorom zostáva päť týždňov do predčasných parlamentných volieb, TIS zhodnotila 15 z 27 kandi­dujúcich subjektov. „Spracovali sme politické subjekty, ktoré mali k 22. 8. 2023 na transparentnom účte výdavky za aspoň 50-tisíc eur a aspoň 10 väčších výdavkových transakcií. Hodnotenie plánujeme tesne pred voľbami zopakovať,“ uvádza riaditeľ TIS Michal Piško.

Hodnotenie „Transparentná kampaň“ získali zatiaľ len štyri strany. Priebežne vedie PS (96 %), nasleduje SaS (85 %), KDH (71 %) a Za ľudí (71 %) kandidujúce v trojkoalícii s OĽaNO a KÚ.

Na opačnom konci je Smer so skóre transparentnosti 26 %, ktorý je zároveň jedinou stranou s celkovou známkou „Netransparentná kampaň“. Ukrytá pred verejnou kontrolou je sčasti aj kampaň víťaza minulých volieb – hnutia OĽaNO, ktorá sa aktuálne umiestnilo druhá odzadu v hodnotení transparentnosti kampaní.

Pre lepšiu prehľadnosť sú strany rozdelené na princípe semafora do troch skupín: zelená farba označuje transparentnú kampaň, oranžová kampaň s výhradami a červená netransparentnú kampaň.

Foto: TIS
predvolevná kampaň, transparentnosť

Podľa TIS má Progresívne Slovensko svoju kampaň priebežne v hodnote 1,36 milióna eur na účte podrobne rozpísanú vrátane predkampane od začiatku apríla. Okrem štátneho príspevku za výsledok vo voľbách 2020 a pôžičiek ju financuje vo väčšej miere aj z darov. Aktuálne majú na účte najvyšší počet unikátnych prispievateľov (205). „Stranu sme pritom ešte nedávno pre kvalitu transparentného účtu kritizovali, keďže na jej účte v Tatra banke sa nezobrazovali príjemcovia pri platbách kartou a PS tak malo neidentifikovanú až osminu doterajšej kampane. Banka po našej kritike problém odstránila,“ dodáva Piško.

Najmenej transparentnú kampaň má podľa hodnotenia TIS zatiaľ Smer. „Hoci podľa výdavkov na transparentných účtoch vedie priebežne najväčšiu predvolebnú kampaň priebežne za dva milióny eur, o jej financovaní na účte neposkytuje takmer žiadne informácie. Kampaň financuje pravdepodobne výlučne zo straníckych peňazí, ktoré však z transparentného účtu obratom presúva vo veľkých súhrnných platbách do vlastnej eseročky – Agentúry Smer. Verejnosť tak nemá žiadne informácie o tom, čo, od koho, kedy a za koľko strana nakúpila. Smer pritom v minulosti existenciu transparentných účtov presadil,“ vysvetľuje Piško.

Ukrytá je sčasti aj kampaň víťaza minulých volieb – hnutia OĽaNO. „Podľa transparentného účtu sa môže zdať, že veľkosť ich kampane nepatrí ani do prvej desiatky. Má totiž prekvapujúco nízke náklady, len 420-tisíc. V zmysle zákona majú ísť všetky výdavky strán z transparentného účtu. Výdavky na všetky bilbordy však na transparentnom účte nenájdeme, keďže hnutie tvrdí, že ich objednalo už dávnejšie. Ako sme už kritizovali, chýbajú aj výdavky na nákup automobilov Fiat, ktoré používajú v kampani. Strana totiž tvrdí, že nejde o kampaňový výdavok, ale zhodnotenie majetku hnutia,“ uvádza Piško. Rozpory vo veľkosti outdoorovej kampane a výdavkov na transparentných účtoch registruje aj pri hnutí Republika.

Predvolebné bilbordy politikov:
Predvolebné bilbordy politikov Fotogaléria - 15 fotiek Všetky fotky

Princíp hodnotenia transparentnosti kampaní

Hodnotenie transparentnosti kampane pozostáva zo 17 indikátorov zaradených do troch kategórií: Transparentný účet (váha 40 %), Financovanie kampane (váha 30 %) a Informovanosť o kampani (váha 30 %).

„Pri vyhodnocovaní sme vychádzali z dotazníkov zaslaných všetkým stranám, analýzy ich transparentných účtov, údajov zverejnených na ich volebných weboch a na sociálnych sieťach strán, z dát v knižnici reklám Facebooku, monitoringu outdoorovej kampane agentúrou Kantar, ako aj z testovania odozvy strán na otázky voličov. Volebným lídrom sme ponúkli aj možnosť vyplniť rozšírený formulár majetkového priznania v podobe, ako o ňom v uplynulom volebnom období diskutovala pracovná skupina na pôde parlamentu,“ uvádza Piško.

Až pri tretine z 15 hodnotených strán s väčšou kampaňou je stále z ich transparentných účtov problém zistiť, za čo v kampani platia. „Veľké súhrnné platby mediálnym agentúram využíva v istej miere až 10 z 15 strán, hoci intenzitu Smeru nedosahuje v tomto ohľade nikto iný. Nedostatky pretrvávajú aj s jasným identifikovaním darov a pôžičiek, ktoré aktuálne registrujeme pri 7 z 15 hodnotených strán“ dodáva Piško.

Foto: TIS
predvolebná kampaň, transparentnosť

Z transparentných účtov vyplýva že, na kampane pred predčasnými voľbami kandidujúce subjekty minuli už minimálne 12,1 miliónov eur. Zatiaľ je to len polovica z celkových výdavkov politických strán v parlamentných voľbách 2020 (spolu 23,6 milióna eur). „V skutočnosti sú však aktuálne výdavky vyššie, keďže viacero strán začalo transparentné účty využívať až v júni a o ich nákladoch na predkampaň sa tak dozvieme až zo záverečných správ po voľbách,“ uzatvára TIS.

Výsledky hodnotenia transparentnosti kampaní sú výstupom projektu podporeného Nádaciou Pontis.

© Autorské práva vyhradené

26 debata chyba
Viac na túto tému: #predvolebná kampaň #TIS #Transparency International Slovensko #predčasné voľby 2023