Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Zdražovanie v televíziách neutícha: Budúci rok stúpnu ceny opäť o desiatky percent

Slovenské televízie predstavili svoju obchodnú politiku na rok 2024.

29.11.2023 00:00
financie, graf Foto:
Ilustračné foto.
debata

Dopyt po reklame v televízii napriek inflácii a zdražovaniu neutícha. Posledné dva roky – tento aj minulý – bola inflácia v televíziách po dlhej dobe znovu dvojciferná, no ani výrazný nárast cien za reklamu nestačil na uspokojenie záujmu klientov.

prokurátorka, Čítajte aj Prokurátorka má za sebou napínavé a emotívne finále. Jojka prezradila, či bude pokračovať

Na budúci rok televízie zdražujú reklamu opäť o desiatky percent. Zvýšenie cien súvisí s rastom výrobných nákladov v celej branži, kde televízie ako producenti množstva pôvodnej tvorby kopírujú celkovú infláciu na Slovensku, ktorá sa týka rastu cien energií, tovarov a služieb alebo ľudskej práce.

Na druhej strane, neutíchajúci je dopyt po reklamnom priestore zo strany firiem a značiek, pre ktoré je televízia stále médiom s najväčším zásahom. Televízie tak dlhodobo zápasia s nedostatkom dostupného priestoru na pokrytie všetkých požiadaviek na umiestnenie reklamy.

Vedľajší produkt, Tomáš Maštalír Čítajte aj Tomáš Maštalír nakrúca nový seriál. Napínavá dráma sa na obrazovke objaví budúci rok

Cena za oslovenie diváka

Slovenské televízie aktuálne zverejnili svoju obchodnú politiku na rok 2024 a inflácia bude opäť okolo 20 percent. Skupina Markíza zvyšuje cenu reklamy o 21,3 % a skupina JOJ o 18,5 %. V tomto roku už pritom cenu navyšovali: skupina JOJ až o 28,5 %, skupina Markíza o 20 % verejnoprávny RTVS o 16 %.

Na budúci rok má skupina Markíza stanovenú základnú CPP cenu na úrovni 2 555 eur, skupina JOJ na 1460 eur a RTVS na 1300 eur. CPP (Cost Per Point) je cena za oslovenie 1 % divákov v nákupnej cieľovej skupine, teda cena za jeden percentuálny bod sledovanosti.

Základnú CPP cenu ovplyvňujú prirážky za prémiové časové pásma, prémiové pozície v reklamnom brejku alebo produktovú exkluzivitu v bloku, na druhej strane klesajú v závislosti od časového pásma či obdobia, ale aj od celkového ročného objemu investícií zadávateľa do reklamy.

pán profesor, Čítajte aj Markizácky seriál je takmer na konci vysielania: Poznáme dátum poslednej epizódy! Poponáhľajte sa

Zmena cieľovej skupiny

V roku 2024 sa po dlhých rokoch mení obchodná cieľová skupina, ktorá je podstatná pre komerčné televízne skupiny. Zo súčasných 12–54 (diváci vo veku od 12 do 54 rokov) sa posúva na 13–55 (diváci vo veku od 13 do 55 rokov), teda o rok vyššie na spodnej aj hornej hranici. Hoci sa v prípade hornej hranice hovorilo až o veku 59 rokov, ku konsenzu napokon nedošlo a vekový strop sa bude zvyšovať postupne.

Univerzálna cieľová skupina, ktorá je podstatná pre RTVS, zostáva 12+ (diváci starší ako 12 rokov). K divákom v live vysielaní sú priradení aj hostia a pripočítaný trojdňový time-shift (odložená sledovanosť).

iveta, Čítajte aj Bude to úspech aj po druhýkrát? Jojka dotočila pokračovanie svojho najsledovanejšieho seriálu

Rozdelenie divákov v televíziách

Televízne skupiny vo svojej obchodnej politike odzrkadľujú podiel disponibilných GRP (Gross Rating Point – kumulovaná sledovanosť divákov v cieľovej skupine) na každej televíznej stanici.

Skupina Markíza má GRP rozdelené takto: TV Markíza 68 %, Dajto 13 %, Doma & Nova International 12 %, a Krimi 7 %. V prípade spustenia novej televíznej stanice bude podiel upravený podľa disponibilných ratingov.

JOJ Group má vyčlenených 63 % pre JOJ, 16 % pre Plus, 13 % pre Wau a 8 % pre ostatné stanice, kam od budúceho roka zaradila aj JOJ Šport, JOJ 24, JOJ Svet, ďalej Jojko a Prima Plus.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #RTVS #TV JOJ #TV Markíza