Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Prekvapivý boom v online reklame: Slovenský digitálny trh hlási návrat k rastu a nástup nových trendov

Rok 2023 priniesol prekvapivý nárast výdavkov do online reklamy.

28.02.2024 09:45
mladí, online, mobil Foto:
Ilustračné foto.
debata

Rok 2023 bol pre slovenský digitálny reklamný trh charakterizovaný pokračujúcim rastom a dynamickými zmenami. Podľa správy IAB Slovakia sa investície do online reklamy vyšplhali na 205 miliónov eur, čo je o 8 % nárast voči roku predtým.

Česká televízia Čítajte aj Ostrý odkaz UPC: Zákaz vysielania ďalších staníc ČT je reálny, cieľom slovenských vysielateľov je odstrániť konkurenciu

Rozpätie medziročného nárastu vykazuje oživenie po období pandémie, keď sa reklamné investície do online kanálov dočkali nezvyčajných objemov, najmä v segmente ecommerce. Dôležitým príspevkom pre rast v druhom polroku sa stali investície do audio reklamy, natívnej reklamy a riadkovej inzercie.

Daša Karpelová, výkonná riaditeľka IAB Slovakia, zdôrazňuje, že tento rast naznačuje návrat k normálnym trendom. „V prípadne výsledkov roka 2022 a medziročného porovnania (len +3 %) bol tento prepad výrazne ovplyvnený neštandardnými objemami internetovej reklamy počas covidového obdobia v roku 2021, v ktorom výrazne rástli reklamné investície zo segmentu e-commerce,“ vysvetľuje.

Foto: IAB Slovakia
vyvoj vydavkov

Rast a trendy

Jedným z najrýchlejšie rastúcich segmentov v roku 2023 sa stala audio digitálna reklama, ktorá zaznamenala impozantný nárast o 38 %. Tento rast však zatiaľ neovplyvňuje celkový trh, dosahuje totiž podiel len 1 % na celkových výdavkoch. Natívna reklama a riadková inzercia si udržiavajú stabilný medziročný rast (+28 % a +16 % ​​). Affiliate reklama zaznamenala pokles, no očakáva sa, že sa zotaví v nasledujúcich obdobiach.

Foto: IAB Slovakia
Percento-rastu-reklamnych-formatov-2023

Mobilná dominancia

Mobilná reklama pokračuje vo svojom dynamickom raste (+9 %), pričom si upevňuje svoju pozíciu na úkor desktopových zariadení (počítače). Tento trend je poháňaný prechodom používateľov na mobilné platformy, najmä pri mladších generáciách, ktoré trávia väčšinu času na sociálnych sieťach.

Foto: IAB Slovakia
Podiel-mobilnej-a-desktop-reklamy

Technologické inovácie a budúcnosť

S predpoveďami na rok 2024 sa spájajú očakávania v oblasti technologických inovácií, najmä využitie umelej inteligencie v oblasti vytvárania obsahu a reklamy. Tieto technologické posuny sú kľúčové pre budúcnosť digitálneho marketingu. Okrem toho je dôležité, že digitálny trh sa začína zaoberať otázkou udržateľnosti v reklame a uvažuje o možných implementáciách v tejto oblasti.

Väčšia pozornosť na podporu brandingových kampaní a investícií do programmatického nákupu reklamy sú ďalšie kľúčové trendy, ktoré by mali prispieť k ďalšiemu rastu display reklamy. Programmatický nákup reklamy sa stáva stále dôležitejším prostriedkom pre efektívne a cielené kampane.

Slovenský digitálny trh tak smeruje do obdobia nových príležitostí a výziev, pričom inovácie a udržateľnosť budú stále viac na popredí. Zvyšujúci sa dôraz na mobilné platformy a technologické pokroky prispejú k dynamike tohto rastúceho odvetvia v blízkej aj vzdialenej budúcnosti.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #IAB Slovakia #reklamné výdavky