Bezpečnostné spoločnosti zaznamenávajú výrazný nárast podvodných aktivít na platforme Messenger. Podvodníci využívajú sofistikované metódy a vydávajú sa za oficiálnych zamestnancov spoločnosti Meta.
Ich hlavnou taktikou zostáva vyvolávanie strachu prostredníctvom správ o údajnom zablokovaní účtu či porušení pravidiel. Český portál FoneTech upozorňuje na rastúci počet prípadov, kde útočníci využívajú naliehavé oznámenia na získanie osobných údajov používateľov.
Podvodníci začínajú komunikáciu upozornením na domnelé porušenie pravidiel platformy. Následne ponúkajú riešenie prostredníctvom odkazu na „overenie“ účtu. Tieto odkazy smerujú na podvodné stránky, ktoré dokonale napodobňujú oficiálne rozhranie Facebooku.
Útočníci často využívajú profesionálne spracované texty v slovenčine, čím významne zvyšujú dôveryhodnosť svojich podvodov a schopnosť oklamať používateľov.

Ako fungujú podvodné správy
Kybernetickí útočníci investujú značné úsilie do vytvárania presných kópií oficiálnych stránok Facebooku. Využívajú pritom prepracovanú grafiku, profesionálne texty a dokonca aj prvky brandingu sociálnej siete.
Podvodné weby sa objavujú v rôznych jazykových mutáciách, čo naznačuje existenciu organizovaných skupín s medzinárodným dosahom. Tieto skupiny neustále vylepšujú svoje metódy a prispôsobujú sa novým bezpečnostným opatreniam.
Po úspešnom získaní prihlasovacích údajov získavajú podvodníci kompletnú kontrolu nad účtom obete. Následne môžu nielen rozosielať ďalšie podvodné správy kontaktom z ukranutého účtu, ale často sa pokúšajú získať prístup aj k prepojeným službám, emailovým účtom či platobným informáciám.
Experti na kybernetickú bezpečnosť preto zdôrazňujú kritickú potrebu ignorovať akékoľvek správy označené ako „naliehavé“ alebo „dôležité oznámenie“, ktoré neprichádzajú priamo cez oficiálne kanály Mety.
Ochrana pred podvodníkmi
Implementácia dvojstupňového overovania predstavuje najúčinnejšiu formu ochrany pred týmito útokmi. Tento bezpečnostný mechanizmus zabezpečí, že aj v prípade kompromitácie hesla zostane účet chránený dodatočnou vrstvou zabezpečenia.

Používatelia by mali pravidelne kontrolovať adresy webových stránok, vyhýbať sa neznámym doménam a nikdy nezadávať svoje prihlasovacie údaje na stránkach, na ktoré sa dostali cez odkazy z Messengera.
Pri akomkoľvek podozrení na kompromitáciu účtu treba bezodkladne zmeniť prihlasovacie údaje a aktivovať dodatočné bezpečnostné opatrenia. Facebook poskytuje možnosť obnovenia účtu prostredníctvom Centra pomoci, kde používateľ musí preukázať svoje vlastníctvo účtu pomocou rôznych identifikačných metód.
Sociálne siete pritom nikdy nevyžadujú zadávanie citlivých údajov mimo svojich oficiálnych platforiem a všetky zmeny podmienok oznamujú výhradne prostredníctvom overených kanálov s príslušnými digitálnymi certifikátmi.