Najnovší robotický plyšák s emočnými reakciami, ktoré sú riadené pomocou umelej inteligencie, má meno Moflin. Vyvinula ho japonská firma Casio spolu s dizajnérmi. Moflin je najnovším prírastkom na globálnom trhu s robotmi, ktorí majú ľuďom robiť spoločnosť. Hodnota tohto odvetvia dosahuje miliardy libier, píše britský server The Guardian.
„Rovnako ako živé zviera má aj Moflin emócie a pohyby, ktoré sa vyvíjajú vďaka každodennej interakcii s okolím,“ píše sa na jeho oficiálnych stránkach. Podľa redaktora The Guardian Justina McCurryho robotický maznáčik vyzerá ako polovica páru veľmi huňatých papúč malej veľkosti. „Píska to, krúti sa to a chúli sa mi to v dlani, má čierne oči schované pod chumáčom striebristo bielej srsti,“ opisuje McCurry Moflinovo „správanie“.
Čítajte viac Do kín mieri pokračovanie jednej z najpopulárnejších rozprávok: Titulná pieseň chytí za srdceNajnovší japonský robot s umelou inteligenciou stojí okolo 300 eur. Spoločnosť Casio tvrdí, že Moflin si dokáže vytvoriť vlastnú osobnosť a nadviazať vzťah so svojím majiteľom, pričom nepotrebuje jedlo, pohyb ani venčenie. „Úlohou Moflina je budovať vzťahy s ľuďmi,“ uviedla Erina Ičikawová zo spoločnosti Casio. Moflin si podľa výrobcu „vytvorí svoju vlastnú jedinečnú osobnosť, len čo k svojmu majiteľovi prilne“. Dokáže sa orientovať vo vlastnej „vnútornej mape emócií“, ktorá majiteľovi bude oznamovať jeho pocity prostredníctvom radu zvukov a pohybov – od stresu po pokoj, od vzrušenia po letargiu, od úzkosti až po pocit bezpečia.
Je ale vlastnenie robotického maznáčika naozaj upokojujúce? pýta sa McCurry, ktorý si vyskúšal, aké to je sa o Moflina týždeň starať. Pomenoval ho „Hammy“. Robota je možné nabíjať v bielej miske, ktorá má evokovať jeho peliešok. „Aby som sa dozvedel, v akom rozpoložení sa môj mazlíček nachádza, nahliadnem do aplikácie, ktorá mi oznámi, že náš prvý letmý fyzický kontakt a jednostranný rozhovor ho upokojil,“ opisuje redaktor fungovanie interakcií majiteľa a jeho zvieratka s umelou inteligenciou (AI).
„Moflin je spôsob, ako riešiť spoločenské problémy, ako sú úzkosti a osamelosť,“ povedala Ičikawová a dodáva, že predobjednávky boli otvorené 10. októbra na Svetový deň duševného zdravia. „Vieme, že domáce zvieratá môžu ľuďom pomôcť prekonať tieto pocity a pomôcť im stať sa odolnejšími,“ dodala.
Robotickí maznáčikovia prvýkrát prekročili prah japonských domácností v roku 1999, keď spoločnosť Sony vydala Aibo – robotické šteňa s mávajúcim ušami a vrtiacim chvostom. Asi najznámejším príkladom počítačového maznáčika je Tamagoči, vreckové virtuálne zvieratko od spoločnosti Bandai Namco, ktoré sa stalo celosvetovým hitom na prelome 90. rokov a nového tisícročia. Zmyslom bolo starať sa o svojho domáceho maznáčika – respektíve plastovú hračku o veľkosti vreckových hodiniek s LCD displejom – ktorú bolo potrebné virtuálne kŕmiť, inak majiteľ riskoval, že bude zodpovedný za jeho smrť. Hračiek Tamagoči sa celosvetovo predalo viac ako 94 miliónov.
Moflin je podľa spoločnosti Casio určený pre cieľovú skupinu žien medzi 30 a 40 rokmi, pätina predbežných objednávok však dodnes prišla aj od mužov. „V tejto chvíli o Moflinovi uvažujeme predovšetkým ako o domácom maznáčikovi,“ povedala Ičikawová. „Ale je tu samozrejme potenciál na jeho zavedenie do nemocníc a opatrovateľských domov. Zatiaľ je určený iba pre jednotlivcov,“ opisuje zástupkyňa firmy Casio, ktorá Moflina uviedla na trh tento rok v októbri.