Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Dokážu recepty od umelej inteligencie prilákať tisíce zákazníkov? Áno, má to však ALE

Ako ide dokopy umelá inteligencia a kuchyňa?

11.09.2024 00:00
žena, chladnička, jedlo, strava Foto:
Ilustračné foto.
debata

Môže umelá inteligencia (AI) pomôcť majiteľom reštaurácií vymyslieť nové jedálničky, ktoré nalákajú hostí, alebo je len receptom na katastrofu?

„Požiadali sme ChatGPT, aby vytvoril recept na najlepšiu pizzu pre Dubaj,“ povedal BBC News Spartak Arutyunyan, ktorý zodpovedá za tvorbu menu pre mestskú pobočku reťazca reštaurácií a rozvozov Dodo Pizza. „A tento AI chatbot zostavil recept. My ho vyskúšali a stal sa z neho veľký hit. Stále ho máme na jedálničku,“ dodal.

netflix Čítajte viac Prišiel vám mail od Netflixu? Pozor, môže ísť o sofistikovaný podvod

Vzhľadom na to, že 90 percent z troch miliónov obyvateľov Dubaja sú imigranti, „je tu veľa kultúr“, povedal Arutyunyan. "Indovia, Pakistanci, Filipínci, Arabi, Európania. "Preto požiadal ChatGPT, aby vytvoril pizzu, ktorá bude zastupovať túto kultúrnu zmes.

Chatbot prišiel s pizzou, na ktorej je arabská kuracia šavarma, indický grilovaný syr panýr, blízkovýchodné bylinkové korenie zatar a sezamová pasta ťahaini. A zdá sa, že sa jej zákazníci reťazca Dodo Pizza nemôžu nabažiť. „Ako šéfkuchár by som tieto ingrediencie nesmel dokonca ani na pizze, ale napriek tomu je tá kombinácia chutí prekvapivo dobrá,“ povedal Arutyunyan.

Avšak ďalšie pizze, ktoré vznikli z fantázie AI, sa na jedálniček nedostali – napríklad pizza s kombináciou jahôd a cestovín alebo čučoriedok a raňajkových cereálií.

Na druhej strane sveta v Spojených štátoch vykonala Venecia Willisová podobný experiment s umelou inteligenciou v dallaskej reštaurácii Velvet Taco, kde pracuje ako kulinárska riaditeľka. AI ju začala „naozaj zaujímať“, a tak nechala ChatGPT vymyslieť jedno zo špeciálnych tacos týždňa. Niektoré výsledné recepty ale boli skôr nechutné ako chutné.

Post Bellum SK Čítajte viac Toto sú skutoční národní hrdinovia: Vďaka podpore ľudí sa na ich príbehy nezabudne

„Bolo tam niekoľko zvláštnych kombinácií a ja som si hovorila, že si nie som istá, či červené kari, kokosové tofu a ananás budú spolu dobré,“ uviedla Willisová. Skúsila ale pripraviť tri z navrhnutých receptov, ktoré vyzerali sľubnejšie, a nakoniec vybrala taco s krevetami a steakom, ktoré zaradila na menu. Za týždeň sa ich predalo 22.000 porcií.

„Myslím, že umelá inteligencia je skvelý nástroj, ktorý sa dá použiť, keď ste trochu v tvorivej kríze, aby ste znovu naštartovali mozog. Poviete si – táto kombinácia by mohla naozaj fungovať, skúsime to. Umelá inteligencia môže navrhnúť niečo, čo by vás napríklad nenapadlo,“ dodala s tým, že by ale rozhodne nenechala AI úplne voľnú ruku. „Vždy tam musí byť ľudský prvok, ktorý recepty posúdi a overí.“

Nie všetkým, ktorí pracujú v odbore pohostinstva, sa ale myšlienka AI páči. Londýnsky tvorca koktejlov Julian de Feral hovorí, že sa AI vyhýba, pretože mu pripadá, že je nelogická a jej voľby chýba zdravý rozum.

Nie je to žiaden zázrak

AI chatboti „nie sú kúzelní“, varuje Emily Benderová, profesorka lingvistiky na Washingtonskej univerzite v Seattli. Namiesto toho sa učia z výsledkov, ktoré nájdu online. „Ak vám ChatGPT vypľuje niečo, čo vyzerá ako recept, potom je to preto, že na internete sú k dispozícii recepty,“ dodala.

Pripúšťa však, že by v budúcnosti mohla vyspelejšia AI byť užitočná pri ich tvorbe. Napríklad by bolo možné ju požiadať, aby rozdelila ingrediencie na sladké alebo kyslé a tak ďalej, našla také, ktoré by podľa výsledkov na internete spolu mohli chutiť dobre, a potom z nich vymyslela nekonečné množstvo podrobných receptov. „Aby ste však získali takto prínosný výsledok, musíte mať dobre definované zadanie, ktoré AI predložíte,“ povedala Benderová.

Nejde ale len o recepty. Napríklad britský reťazec supermarketov Waitrose využíva AI na zisťovanie popularity nových trendov na sociálnych sieťach. V súčasnej dobe medzi ne patrí „smash burger“ (mačkaný burger), čo sú chrumkavé hamburgery pripravené rozmačkaním mletého hovädzieho mäsa na rozpálenej panvici, alebo „crookies“ (spojenie slov croissant a cookies=sušienky), teda croissant plnený sušienkovým cestom a čokoládovými lupienkami.

„Všimli sme si, že sa na sociálnych sieťach objavujú nové trendy,“ povedala Lizzie Haywoodová, manažérka inovácií spoločnosti Waitrose. „Teraz sa v Británii otvárajú tri alebo štyri špecializované reštaurácie na smash burgery a aj my sme sa ich rozhodli uviesť na trh. “

A pokiaľ ide o crookies, umelá inteligencia si podľa Haywoodovej všimla, že zmienky o nich na sociálnych sieťach oproti minulému roku vzrástli o 80 až 90 percent. „A nám sa ich podarilo počas troch mesiacov uviesť do skúšobných predajní,“ dodala Haywoodová.

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #AI