Influencerka Emma Brooksová si kvôli starnutiu nerobila starosti do momentu, keď oslávila dvadsiate narodeniny. Hovorí, že začala panikáriť, lebo vyzerala inak ako pred dvoma rokmi, a pýtala sa, ako asi bude vyzerať o päť rokov. Hoci najstarším zástupcom generácie Z je len okolo 26 rokov, majú ťažkú hlavu kvôli tomu, aby nevyzerali staršie, napísal web americkej televízie CNN.
Trendom je skôr prevencia ako korekcia, dopyt je po kozmetických produktoch, ktoré predchádzajú starnutiu, obsahujú filtre proti slnečnému žiareniu. Podľa americkej spoločnosti Circana, ktorá sa zaoberá výskumom trhu, 70 percent zástupcov generácie Z používa pleťové séra proti starnutiu. Newyorské štúdio Peachy, ktoré ponúka ošetrenie botoxom, hovorí, že ľudia z generácie Z, teda narodení od konca 90. rokov do roku 2010, sú najrýchlejšie rastúcou skupinou zákazníkov. Výrečným príkladom tohto trendu sa tento rok stalo video na tiktoku venované tomu, „čo robiť v 14 rokoch na zastavenie procesu starnutia“.
Čítajte viac Kto má najväčší vplyv na sociálnych sieťach? V rebríčku TOP influencerov 2024 je vedec ale aj známi herci„Táto generácia preberá rutinu starostlivosti o pleť, ktorá je typická pre niekoho staršieho,“ hovorí Larissa Jensenová, poradkyňa pre trh s kozmetickými výrobkami v spoločnosti Circana.
Keď súčasní dvadsiatnici prichádzajú za dermatologičkou a majiteľkou značky kozmetiky Lorettou Ciraldovou, obracajú sa na ňu najskôr s problémami, ako je akné, väčšina rozhovorov ale skončí pri starnutí.
Vplyvom instagramu, tiktoku a samozrejme zoomu ľudia pohľadom na vlastnú tvár trávia viac času ako kedykoľvek predtým. Na internete zdieľajú tipy na starostlivosť o pleť s cieľom predísť starnutiu. Týkajú sa používania retinoidov, vitamínu C, používania filtrov proti slnečnému žiareniu, a dokonca aj lepenia pások (tejpov) na tvár a podstúpenie „baby botoxu“. Cieľom je v prvom rade zabrániť vzniku vrások.
Dopyt po produktoch proti starnutiu zo strany ľudí z generácie Z znamená pre firmy príležitosť získať zákazníkov, ktorých predtým nebrali do úvahy, hovorí Rich Gersten, spoluzakladateľ firmy True Beauty Ventures zameranej na predaj kozmetických a wellness produktov. Teraz im ide o efektivitu, rýchle výsledky a cenu, ale stále nie je jasné, ako sa ich preferencie vyvinú s pribúdajúcimi rokmi.
„Na jednej strane im ide o pozitívny prístup k telu, autenticitu, vierohodnosť, ale na druhej strane sa veľmi zameriavajú na prevenciu starnutia. Pri zverejňovaní fotiek používajú aplikácie na ich úpravu a kladú dôraz na dokonalosť,“ hovorí Cristina Nuňezová z True Beauty Ventures o generácii Z. „Na jednej strane je pozitivita, na druhej strach,“ dodáva.
Čítajte viac Posledná šanca vidieť legendárne filmy: Zo stramovacích služieb zmiznú už o pár dníGenerácia Z toho o starostlivosti o pleť, procese starnutia a vplyve životného prostredia vie oveľa viac ako ktorékoľvek predchádzajúce pokolenie, hovorí Larissa Jensenová z Circany. Dvadsaťšesťročný Dylan Heberle starostlivosť o pleť považuje za súčasť starostlivosti o zdravie. Krém s ochranným faktorom používa najmä kvôli prevencii rakoviny kože, niečím navyše je to, že zároveň predchádza vzniku vrások. Používanie kozmetických prípravkov na noc považuje za rovnaký zvyk ako napríklad cvičenie.
Generácia Z chce spomaliť proces starnutia namiesto toho, aby naprávala problém neskôr, hovorí parížska dermatologička Diala Haykalová. To, ako táto skupina popularizovala postupy zamerané na prevenciu, podľa nej predstavuje najvýznamnejšiu zmenu v kozmetickej dermatológii za posledných 20 rokov.
Plastický chirurg Paul Nassif, ktorý sa preslávil vďaka relácii o spackaných plastických operáciách na kanáli E!, sa stretáva so čoraz väčším počtom mladých ľudí, ktorí si nechávajú robiť profesionálne peelingy, chodia na kozmetiku, prípadne si nechajú urobiť drobný zákrok s použitím lasera. Na konzultácie neprinášajú fotografie celebrít, ale seba samých upravených v príslušnom programe.
Čítajte viac Vzťahy sa rúcajú, dôvodom sú technológie. Odborníci varujú pred konkrétnymi problémamiOtvorenosť, s akou sa generácia Z správa na sociálnych sieťach, pomohla k rastu dopytu po kozmetických procedúrach, hovorí spoluzakladateľka štúdia Peachy Carolyn Treasureová. Keď si títo ľudia nechávajú dávať botoxové injekcie, ošetrenie často filmujú a zdieľajú na sociálnych sieťach alebo zostavia príspevok tvorený fotografiami, na ktorých sú vidieť efekty zákrokov.
Na rozmach pokročilej kozmetickej starostlivosti pre mladých ľudí má vplyv tiež osveta, kedy sa odborníci aj laici na sociálnych sieťach delia o svoje tipy. To, že je dostupných viac informácií, nemusí vždy znamenať, že sú presné. Mnoho mladých ľudí potom za kožnou lekárkou Ciraldovou prichádza s problémami, o ktorých si myslí, že súvisia so starnutím, ale v skutočnosti sú spôsobené predčasným používaním drastických chemických prípravkov. Podrobnejšie výskumy ohľadom efektov „predmrazovacích“ kúr ešte nie sú k dispozícii.
„Sme mladí na to, aby sme si robili takéto starosti kvôli starnutiu,“ hovorí influencerka Emma Brooksová.