Reklamné prešľapy v roku 2022: Test kolagénov, očkovacia kampaň či ľanový olej na rakovinu

Rada pre reklamu je samoregulačný orgán, ktorý dohliada na to, aby sa na Slovensku šírila čestná, slušná, decentná, pravdivá a etická reklama. Založili ju ešte v roku 1995 spoločnosti pôsobiace na trhu marketingovej komunikácie, jej členmi sú odborníci z oblasti marketingovej komunikácie, práva, psychológie, sociológie, či finančného sektora, schopní posudzovať sťažnosti a reklamy nezávisle a kompetentne.
V tomto roku na základe päťdesiatky podnetov a sťažností Arbitrážna komisia Rady pre reklamu rozhodla, že 18 reklám bolo neetických a nespĺňali stanovené štandardy. Sťažovatelia v nich upozorňovali najmä na zavádzajúce informácie o zdraví.

Ľanový olej na rakovinu
Na propagovanie výživových doplnkov platia špeciálne pravidlá. Nemali by sa prirovnávať k liekom a ani u spotrebiteľov vzbudzovať dojem, že sú liekmi. V tomto prípade zadávateľ reklamy postavil do pozície produktu, ktorý porazí rakovinu, ľanový olej.

Online článok sa zobrazoval pri vyhľadávaní v Google a na web stránke zadávateľa. Titulok „Ľanový olej porazí aj rakovinu!“ dopĺňal text: Ľanový olej je zdravý tuk, ktorý podporuje zdravie aj chudnutie. Čo viac si môžete priať?… V samotnom článku sa medzi účinkami ľanového oleja uvádzalo „ničenie rakovinových a nádorových buniek“.
„Komisia vníma ako neetické najmä využitie viacerých zdravotných tvrdení, ktoré sa vzťahujú ku konkrétnym diagnózam (napr. onkologickému ochoreniu, astme, hypertenzii a pod.) a má za to, že reklama môže v spotrebiteľovi oprávnene vyvolať dojem, že predmetný produkt – potravina môže mať v prípade uvedených diagnóz terapeutické, resp. liečivé účinky, čo preukázané nebolo,“ uviedla Komisia v rozhodnutí a vyzvala zadávateľa, aby reklamu zmenil alebo zamedzil jej ďalšie šírenie.
Zadávateľ ju pozastavil a naďalej sa zobrazuje len ako článok na blogu aj s upozornením, že informácie v žiadnom prípade neslúžia ako náhrada liečby predpísanej lekárom.

Zavádzajúci test kolagénov
Komisia sa tiež zaoberala článkom na webe, ktorý odkazoval na stránku s nezávislým testom kolagénov. Text označený ako inzercia vo svojich príspevkoch uverejnili aj Zuzana Plačková a Jasmina Alagič.
Článok s titulkom „Najväčší test kolagénov na Slovensku. Kto je výherca a kto prepadák?“ dopĺňal text: Najväčší test kolagénov na Slovensku. Kto vyhral a kto prepadol? Máte pocit, že na trhu je čoraz viac kolagénov? Nie ste si istý, ktorý je pre vás ten vhodný? Na čo si pri výbere dávať pozor? Odrádza vás od užívania kolagénu nepríjemná chuť? Vyskúšali ste v minulosti kolagén, ktorý vám nepomohol? Na Slovensku prebiehal veľký test kolagénov.

Komisia skonštatovala, že „reklama obsahuje údaj, ktorý môže spotrebiteľa zaviesť, najmä s ohľadom na tvrdenie, že v predmetnom prípade ide o „nezávislý test“, na základe ktorého môže napríklad spotrebiteľ nadobudnúť dojem, že test realizovala napr. nejaká autorita, čo však preukázané nebolo“. Zároveň upozornila, že spotrebiteľ môže zavádzať aj forma článku, keď je platená inzercia uvádzaná ako nezávislý test.

Erotické služby v denníku Šport
Komisia ako neetickú vyhodnotila reklamu v denníku Šport propagujúcu erotický chat a erotickú telefonickú linku. Vizuál reklamy zobrazoval časti nahých ženských tiel, ktoré dopĺňali headliny v znení:
- „Hot! Som študentka medicíny. Zahráme sa na doktora?“
- „!Urob ma zozadu!“
- „Zavolaj a urobme sa spolu!“
- „Chcem si trošku spestriť sexuálny život…Napíšem ti to, čo chceš počuť!“
- „Hľadám rovnako zvráteného chlapa ako som ja.“, pod ktorými sú telefónne čísla.

„Komisia akceptuje, že predmetom propagácie je služba, ktorá so sexom a erotikou súvisí a zároveň pri posúdení berie do úvahy aj skutočnosť, že denník, v rámci ktorého bola reklama zverejnená, nie je primárne určený deťom a maloletým. Na druhej strane má však za to, že v predmetnom prípade ide o vizuálne spracovanie reklamy a spôsob zobrazenia a prezentáciu ľudského tela v reklame, umiestnenie ktorej spotrebiteľ objektívne neočakáva ani v periodiku, ktoré je primárne zamerané na športové spravodajstvo a články o športe,“ zdôvodnila svoje rozhodnutie s tým, že zadávateľ aj šíriteľ reklamy musia v tomto prípade venovať zvýšenú pozornosť spôsobu, akým je ľudské telo prezentované aj ako je celková reklama spracovaná.

Podpora erekcie počas programu pre deti
Reklamy na výživový doplnok na podporu erekcie so sexuológom Radimom Uzlom sú známe. Sťažovateľom sa nepáčil dvojzmyselný význam a lascívny obsah reklamy, a to, že spoty boli vysielané počas programu určeného pre deti (počas filmu Harry Potter a Ohnivá čaša po 20:15 hod.).
„Je pravdou, že zadávateľ v rámci dialógu medzi účinkujúcimi využíva určitú formu dvojzmyselných vyjadrení, avšak v danom prípade je Komisia toho názoru, že ich využitie je s ohľadom na charakter propagovaného produktu a celkové komunikačné posolstvo reklamy možné považovať za akceptovateľný,“ uviedla Komisia s tým, že prezentácia týchto typov produktov je veľmi zložitá, keďže účinky výživových doplnkov nemôžu byť priamo vyobrazené.
Sťažnosť na odvysielanie reklamy počas filmu Harry Potter a Ohnivá čaša však uznala za opodstatnenú. „Uvedený film je obľúbený práve u detského diváka a je bežne sledovaný deťmi a maloletými, a to bez ohľadu na skutočnosť, že predmetné sponzorské odkazy boli odvysielané až po 21.30 hod. S ohľadom na vyššie uvedené má Komisia za to, že reklama nebola pripravovaná s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľovi,“ zdôvodnila Komisia svoje rozhodnutie.
Sťažnosť na TV reklamu ďalšej značky výživového doplnku na podporu erekcie uznala rovnako za čiastočne opodstatnenú. V tomto prípade bola podľa Komisie modelka v spote „Poštárka“ stvárnená ako sexuálna atrakcia a to vrátane jej oblečenia ako aj celkového deja reklamy a spôsobu, akým účinkujúca v reklame vystupuje.

Očkovacia kampaň „Darujme si Vianoce“
Reklamné spoty „Darujme si Vianoce“ Ministerstva zdravotníctva SR pred rokom podporovali očkovanie proti vírusu Covid 19. Prvý spot zobrazoval rodinu pri Štedrej večeri, počas ktorej sa otec rodiny chytá za hrudník a kašle.
Druhý spot ukazoval atmosféru Štedrého večera, keď stará matka s vnučkou prestierajú stôl. Otec rodiny je už len na smútočnej fotografii. Tretí spot zobrazoval mamu s dvoma dcérkami na cintoríne, kde zapaľujú zosnulému otcovi sviečku. Reklamy dopĺňal text „„Na covid umierajú aj ľudia v produktívnom veku. Darujte svojim deťom možnosť vyrastať s vami. Vakcína dokázateľne zachraňuje životy.“
Komisia uviedla, že reklama svojím celkovým spracovaním a využitím detí v rámci deja reklamy nebola pripravovaná s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľom. „U detského diváka mohla opodstatnene vyvolať strach a silnú negatívnu emóciu vo vzťahu k obavám o stratu rodiča. Reklama spôsobom, ako je spracovaná, vytvára na deti až neprimeraný tlak v podobe možného citového vydierania rodičov deťmi, ktoré sa objektívne po vzhliadnutí spotu môžu obávať o život svojich rodičov,“ zdôvodnila Komisia porušenie Etického kódexu.
Všetky nálezy Komisie – pozitívne aj negatívne – sú dostupné na stránke Rady pre reklamu.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ