Najväčšie hviezdy lapené v slepej uličke! Radosť sa pozerať na skvostné klamstvá
Tento rok HBO nezaháľa a po skončení Hry o tróny, ktorá bola najväčším ťahákom posledných rokov, ponúkla divákom viacero seriálových alternatív. Divák si mohol vybrať z viacero zaujímavých žánrov, práve Big Little Lies predstavujú najlákavejšiu náhradu.
Hviezdne nabité obsadenie ide ruka v ruke s hereckým koncertom v zložení Reese Witherspoon, Nicole Kidman, Shailene Woodley, Zoë Kravitz, Laura Dern a najnovšie aj oscarová Meryl Streep. K tomuto si treba pripočítať vybičovaný príbeh pokračujúci v neskutočne dobre vyskladanom príbehu z prvej série a aj tým najväčším skeptikom musí byť jasné, že tento seriál jednoducho nemôže dopadnúť zle.
Špeciálne pokračovanie len pre televíziu
Televízia, po obrovskom diváckom úspechu zožala úspech aj pri odovzdávaní nielen cien Emmy, dlhšie váhala ako a či vôbec priniesť pokračovanie. Knižná predloha z pera Liane Moriarty bola do bodky vyčerpaná a hoci posledná scéna si nechala pootvorené dvierka, istý čas to vyzeralo tak, že zostanú zatvorené. Lenže tlak divákov, ale aj dua herečiek Kidman-Witherspoon z pozície producentiek nakoniec HBO presvedčilo o potenciáli druhej série. Spolu s hlavným showrunnerom Davidom E. Kelleym požiadali autorku, aby napísala špeciálne pokračovanie pre potreby seriálovej produkcie.
Po viac ako dvoch rokoch čakania, nová sedmička častí sa predstavila začiatkom júna a rozhodne neprešľapovala s dejom na mieste. Od prvej minúty diváci dostali to, načo tak dlho čakali a nemuseli nervózne poklepkávať nohou, kedy sa rozbehne tá pravá akcia.
Na pozíciu režiséra nastala zmena, ktorú však divák nepostrehol. Jeana-Marca Valéeho vystriedala Andrea Arnold, ktorá zostala verná špecifickému štýlu nakrúcania a aktívnemu spôsobu kamery. Nová séria vizuálne pôsobí na vlas rovnako ako jednotka a diváka teda neruší žiadny badateľný rozdiel kontinuity.
Povrchný život je ťažký
Montereyská pätka Madeline (Witherspoon), Celeste (Kidman), Jane (Woodley), Bonnie (Kravitz), Renata (Dern) je späť v plnej paráde a ťažko zlučiteľné osobnosti teraz spája vražedné tajomstvo, ktoré uzavrelo prvú sériu. Ubehol takmer rok od udalosti, keď násilnícky manžel Celeste – Perry (Alexander Skarsgård) tragicky zahynul. Ženy sa dohodli, že jeho pád zo schodov bola nehoda, uvedomovali si, že príbehu o tom, ako zachránili Celeste pred istou smrťou by polícia „nezožrala“. Pravda sa v Monterey nikdy nenosila, nastúpili koordinované lži.
Hoci si spočiatku mysleli, že ich životy budú pokračovať v rovnakom štýle ako predtým, mýlili sa. Zabudli na niečo, o čom sa v zbohatlíckej komunite nerozpráva – zabudli na svedomie. Správanie žien, manželiek, matiek sa podprahovo zmenilo. Trpeli ich manželia, deti, okolie a ich zdanlivo nablýskané životy plné luxusu, okázalých párty dostával viditeľné trhliny.
Urputná snaha predstierať, že sa nič, tlak na zametanie omrviniek vlastných previnení stál ženy až príliš veľa síl a pritom im nezostávalo veľa elánu na boj s ťažobou bohatstva a povrchného štýlu existencie, ktoré väčšinu z nich definoval.
Pohodlie postáv je fuč
Madeline bola ešte viac neurotická, podráždená, jedovatá, navonok povrchná, bojujúca s prevalenou neverou a rozpadom druhého manželstva. Snažila sa udržať si masku, ktorú si rokmi budovala, pod povrchom ňou lomcoval strach a túžba po normálnom živote, aj za cenu, že by povedala pravdu.
Celeste bojovala s vlastnou pohnutou psychikou. Roky psychického a fyzického šikanovania si vybrali svoju daň. Zdeptaná žena bola v slepej uličke. Nevedela bez svojho zosnulého manžela existovať. Bola to učebnicová ukážka Štokholmského syndrómu. Jej dvojičky navyše začali prejavovať násilnícke prejavy, ktoré „obkukali“ od otca.
Renata, egocentrická, povýšenecká neriadená strela bola vo svojom živle, obklopená bohatstvom a nepriestreľným alibi. Lenže idylka trvala príliš krátko. Keď sa prevalili finančné machinácie jej manžela, úrady jej vzali pointu jej bytia – peniaze. Jediná mena, ktorá v Monterey platí. Renata, ktorá sa desila len jednej veci, že bude opäť chudobná rovnako ako kedysi, sa rozhodla bojovať o to, čo je jej najdrahšie. A nebolo to manželstvo alebo šťastie dieťaťa. Je príkladom toho, ako dokáže povrchná osoba v sebe spláchnuť aj spoluúčasť na vražde.
Bonnie najciteľnejšie bojovala s vlastným svedomím. Bola to práve ona, ktorá sotila Perryho zo schodov. Žena, ktorá sa vždy snažila vyhraniť voči primitívnemu štýlu existovania sa nedobrovoľne stala jeho stredom. Trpela ona, manžel, okolie. Práve ona je najslabším článkom a toho sa jej „kamarátky z donútenia“ obávajú.
Druhú šancu na život získala Jane, ktorú Perry pred rokmi znásilnil, ona mu neskôr porodila syna Ziggyho, čo bola druhá pointa prvej série. Práve najnovšie pokračovanie ukazuje jej snahu začať žiť normálnym životom, nájsť si partnera a prekonať traumu zo znásilnenia. Smrť Perryho pre ňu predstavuje najväčšie vyslobodenie z nedobrovoľného väzenia, do ktorého ju po ohavnom čine zavrel.
Meryl Streep valcuje
Ich snahy o udupanie pravdy narušil príchod Mary-Louise (Meryl Streep), matky Perryho, ktorá mala svojho syna zaškatuľkovaného ako dokonalého otca, človeka. Distingvovaná postaršia pani patrí do starej školy, kde rodina je na prvom mieste a neexistujú žiadni kostlivci. Všetky problémy treba skryť, nepriznať si ich. Do Monterey prišla, aby zistila pravdu o smrti jej milovaného, od začiatku jej na verzii jeho skonu niečo nesedí.
Mary-Louise je prefíkaná, dôvtipná, nedôverčivá, domýšľavá a naplno ohrozila svoje mladšie sokyne, ktoré okamžite prekukla a celú druhú sériu sa s nimi zahrávala, kým si nepriamo potvrdila, kto všetko je zapletený vo vražde. Nevadí jej ani fakt, že sa dozvedela skutočnú pravdu o osobnosti jej syna. Neustále spochybňuje najmä Celeste, ako manželku, milenku, matku. Jej syn bol pre ňu absolútna modla a všetci boli vinní z toho, že sa tajne prejavoval ako násilník.
Milujúca matka si postupne chystala pôdu pre útok. Zbierala hmatateľné aj nehmatateľné dôkazy o každej žene, hľadala ich slabiny, trhliny v príbehu, ktorý ponúkli svetu. Postupne rozbehla spoluprácu s políciou, sociálkou a absolútne dôkladne rozbila svoje nepriateľka na území, ktoré malo byť ich bezpečným miestom.
Opäť je to podmanivé
Seriál Big Little Lies aj s druhou a tentokrát naozaj poslednou sériou ukázal to najlepšie, čo môžu tvorcovia, ale aj herci ponúknuť. Scenár je premyslený do bodky, dialógy fungujú aj s poriadne šťavnatými nadávkami. To však všetko patrí ku každej postave. Jednotlivé charaktery, postupne ako ich dobiehajú lži, sa hystericky prejavujú, kopú okolo seba, boja sa a pritom musia držať dekórum zbohatlíckeho okolia.
Každá postava je iná, inak sa prejavuje a pritom všetci spolu tvoria síce v niečom rôznorodú, ale zároveň aj rovnakú skupinu zúfalých ľudí, ktorí nevedia utiecť pred samým sebou. Jednotlivé epizódy nenudia, neexistuje priestor na bezduché „tliachanie do vetra“. Tvorcovia premysleli každú minútu, ktorú im sedemdielne pokračovanie ponúklo, keďže vedeli, že tretia šanca už nepríde.
Tento seriál jednoducho baví. Vtiahne diváka do deja, vyvoláva súcit s postavami, ktoré dali prednosť klamstvu a pritom nemuseli. Chytila do pasce vlastnej jednoduchosti a strachu a pritom každý dúfa, že nakoniec polícia uverí, že išlo o sebaobranu a tieto postavy z toho zázrakom vyviaznu.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ