Na slovenských obrazovkách a v mediálnom priestore nedávno rezonovala situácia, ktorá rozprúdila vášnivú diskusiu o slobode prejavu a etike verejnoprávneho vysielania. Reč je o rozhodnutí STVR, ktorá sa rozhodla neodvysielať už natočený rozhovor s obľúbeným moderátorom Viktorom Vinczem, ktorý mal byť hosťom v talkšou jeho manželky Adely Vinczeovej s názvom Trochu inak.
Táto udalosť okamžite vyvolala silné reakcie v radoch verejnosti, ale aj medzi známymi osobnosťami a komentátormi. Kým mnohí v kroku televízie videli snahu o cenzúru a obmedzovanie prejavu, iní na celú situáciu nahliadali z úplne iného uhla.
Ako to už pri takýchto citlivých témach býva, pravda a interpretácia sa môžu líšiť a to, čo pre jedného znamená porušenie slobody, môže byť pre druhého logickým manažérskym rozhodnutím. Poďme sa spoločne pozrieť na to, prečo táto kauza vyvolala takú búrku emócií a aké argumenty zazneli z oboch strán.
Medzi slobodou a etikou
Na začiatku jesene si obľúbená moderátorka Adela Vinczeová pozvala do svojho ikonického žltého kresla manžela Viktora Vinczeho, aby s ním natočila ďalšiu epizódu relácie Trochu inak s Adelou. Tento rozhovor však, ako sa neskôr ukázalo, sa k divákom nikdy nedostal. STVR, ktorá reláciu vysiela, totiž rozhodla o jeho stiahnutí ešte pred samotným vysielaním, čo okamžite vyvolalo vlnu nevôle a otázok.
Vedenie STVR svoje rozhodnutie odôvodnilo s odkazom na princípy verejnoprávneho média. „V jesennej sezóne STVR prinesie aj nové epizódy relácie Trochu inak s Adelou. Ako sme už avizovali, Viktor Vincze sa v predmetnej epizóde neobjaví. Rozhodnutie nezaradiť Viktora Vinczeho do relácie bolo producentom oznámené ešte pred samotným nakrúcaním. Toto rozhodnutie nesúvisí s obsahom relácie ani s charakterom pripravovaného rozhovoru, ale výlučne s tým, že považujeme za nevhodné, aby verejnoprávne médium dávalo priestor bývalému moderátorovi komerčnej televízie v čase, keď je stále spájaný s citlivými témami spravodajstva,“ vyjadrilo sa vedenie STVR.
Ako sme ťa už informovali, mnohé známe tváre a verejné osobnosti túto interpretáciu však neprijali a kroky verejnoprávnej televízie označili za priamu cenzúru.
Do diskusie sa však s razantným protiargumentom vložil aj politický komentátor Eduard Chmelár, ktorý priniesol odlišný pohľad na celú situáciu. Jeho stanovisko sa výrazne odlišuje od prevládajúceho naratívu o cenzúre a namiesto toho poukazuje na možné hlbšie súvislosti a dokonca spochybňuje úprimnosť niektorých kritikov.
„Rozhodnutie STVR neodvysielať epizódu relácie Trochu inak, v ktorej moderátorka Adela Vinczeová spovedala svojho manžela Viktora Vinczeho, vyvolalo búrku hysterických reakcií bedákajúcich nad ohrozením slobody prejavu, z ktorých sa mi ani jedna nejaví úprimná. Notoricky známe progresívne hviezdy ako moderátorka Kristína Tormová, speváčka Katarína Koščová či herec Ján Jackuliak sa predbiehajú v emotívnych výkrikoch typu "Neskutočné!“ – „Totálne šialenstvo!“ – „Desivé, kam smerujeme!“ a podobne," začal Chmelár na sociálnej sieti.
Verejnoprávny mandát a etické hranice
Chmelár neostal len pri kritike reakcií a ďalej rozvíjal svoju argumentáciu o možnej pokryteckej povaze niektorých výčitiek. Poukázal na predošlé obdobia, keď podľa neho na verejnoprávnej scéne panovala „skutočná cenzúra“, no vtedajšie hlasné osobnosti zostali ticho, alebo dokonca súhlasili.
„Títo ľudia mlčali alebo dokonca schvaľovali praktiky, keď vo verejnoprávnej televízii panovala skutočná cenzúra, keď sa tam za bývalej vlády vytvárali čierne zoznamy ľudí, ktorí sa nesmeli v spravodajstve ani len objaviť – od mojej maličkosti až po expremiéra Jána Čarnogurského. Títo nájomní klauni však nebojujú o slobodu prejavu, ale o vlastné kšefty. A napokon, vtedy mal stopku v RTVS aj samotný Adelin otec! Vtedy si nevšimla návrat temnej doby? Táto očividná cenzúra jej neprekážala tak veľmi ako štandardné manažérske rozhodnutie STVR?“ odkázal samotnej Adele. Jeho slová tak dodávajú celej diskusii nový, historický rozmer.
Chmelár vo svojom stanovisku rázne kritizoval aj etickú stránku samotného rozhovoru. Podľa neho je neetické, ak moderátor spovedá vlastného rodinného príslušníka, a to obzvlášť v prostredí verejnoprávnej televízie, ktorá podlieha prísnejším pravidlám ako komerčné médiá.
„Nejde tu len o to, že samotná STVR musela reagovať na možný konflikt záujmov a zabrániť tomu, aby bola verejnoprávna televízia zneužitá na vybavovanie si stále živých pracovnoprávnych vzťahov moderátora komerčnej televízie. Principiálne ide o to (a to si mala uvedomiť samotná Adela), že robiť rozhovor s vlastným rodinným príslušníkom by bolo neetické v každej, nieto verejnoprávnej televízii. Neviem, kam sa podel jej povestný profesionalizmus, ale mal som radšej tú múdru Adelu, ktorá bola vždy nad vecou a ktorá dokázala pozitívne ovplyvniť množstvo mladých ľudí ako túto upätú progresívnu aktivistku,“ pokračoval.
Na záver Chmelár zdôraznil podstatu a poslanie verejnoprávneho média, ktoré sa líši od komerčných staníc a podlieha špecifickým zákonným normám. Poukázal na to, že práve tieto normy vyžadujú objektívnosť, pluralitu a nestrannosť, a vnímanie „širšieho kontextu“ je pre STVR zákonnou povinnosťou, nie rozmarom manažmentu.
„Chápem, že cítila potrebu zastať sa manžela, ale Viktor ju ťahá do vôd, ktoré neboli jej parketou. Ak bývalý čítač správ TV Markíza vyjadruje znepokojenie nad tým, že pre STVR je dôležitejší "širší kontext“ ako „sloboda“, iba tým dokazuje, že nerozumie poslaniu verejnoprávnej televízie. Jej činnosť je totiž vymedzená celým radom dokumentov a princípy ako objektivita, pluralita, nestrannosť a podobne nie sú rozmarom manažmentu, ale zásady striktne určené legislatívou. Ona musí zo zákona vnímať a posudzovať „širší kontext,“ dodal na záver.