O plánovanom zákaze pretáčania reklám na všetkých staniciach zo skupiny Markíza sme už informovali. Pôvodný termín zavedenia tejto zmeny bol stanovený na 21. máj.
Napriek tomu k samotnému zablokovaniu pretáčania po tomto dátume nedošlo – žiadny z operátorov opatrenie zatiaľ nezrealizoval. Hoci poskytovatelia televíznych služieb boli o požiadavke zo strany Markízy informovaní, jej implementáciu odložili.

Hlavným cieľom pripravovaného zákazu je zaviesť jednotný systém sledovania obsahu, ktorý by bol v súlade s bežnou praxou v mnohých európskych krajinách a na veľkých globálnych streamovacích platformách.
„Z našej strany ide o dlho pripravovanú reakciu na súčasné trendy. Sme komerčná televízia, ktorá hlavne vďaka príjmom z reklamy dokáže produkovať kvalitné vlastné programy, filmy či seriály, obľúbené u našich divákov a diváčok. Zavedením tejto funkcionality dosiahneme odstránenie rozdielu medzi sledovaním televízie a reklám v reálnom čase a pri sledovaní s časovým posunom, ako aj porovnateľné nastavenie, ktoré je aplikované pri iných online platformách. Tento krok je v súlade so štandardmi moderných služieb na vyspelých trhoch. Umožňuje nám dosiahnuť rovnováhu medzi poskytovaním vysokokvalitného obsahu a jeho efektívnou distribúciou,“ vysvetlil generálny riaditeľ skupiny Markíza Peter Gažík.
Ako včera informoval portál Živé.sk, zákazníci satelitnej platformy Skylink už včera nemali možnosť pretočiť reklamu v TV archíve, konkrétne počas prvých troch minút odvysielaného obsahu.
V prípade niektorých ďalších operátorov zatiaľ presný termín zavedenia obmedzenia známy nie je.
Operátor Slovak Telekom však pre Mediaklik potvrdil, že zákaz pretáčania začne platiť už zajtra, 5. júna 2025.
„Na základe rozhodnutia vysielateľa TV Markíza, ktorý stanovil nové pravidlá sledovania archívneho obsahu jej televíznych staníc bez možnosti pretáčania reklám, Slovak Telekom zavedie toto opatrenie od 5. júna 2025. Našou prioritou je spokojnosť zákazníkov. Preto posilníme zákaznícku podporu a zároveň spustíme špeciálnu podstránku s podrobnými informáciami o obmedzení pretáčania reklám. Táto stránka bude pre zákazníkov dostupná od 5. 6. 2025 v sekcii Podpora > Starostlivosť > Wiki – informácie a návody. Zákazníci tak budú môcť rýchlo a pohodlne získať informácie o novej zmene zo strany vysielateľa, ktorá ovplyvní ich zákaznícku skúsenosť a zážitok zo sledovania TV obsahu,“ uviedol pre Mediaklik operátor Slovak Telekom.
K operátorom, ktorí sa pravdepodobne čoskoro pridajú, patrí aj O2. Spoločnosť pre nás uviedla: „K obmedzeniu pretáčania obsahu na všetkých staniciach skupiny Markíza v našej ponuke pristúpime po dôkladnom otestovaní funkcionality, čo očakávame už v najbližších dňoch. Našich zákazníkov plánujeme o tomto kroku informovať.“
Podobne reagoval aj operátor Orange. „Na spustenie blokovania pretáčania reklám sme pripravení, tak ako si to vyžaduje zmluva. O konkrétnom termíne spustenia tejto funkcionality budeme zákazníkov včas informovať, k dispozícii bude podstránka s vysvetlením, ako zákaz pretáčania funguje.“

Špeciálny web s informáciami
Televízia Markíza v súvislosti so zavedením zákazu pretáčania reklám pripravila aj špeciálnu stránku, na ktorej sú spísané všetky podrobné informácie, ktoré by mali diváci vedieť.
Na stránke nájdete odpovede na najčastejšie otázky týkajúce sa zákazu pretáčania reklám, vrátane vysvetlenia, ako bude celý systém fungovať:
- Pri prebiehajúcom vysielaní je reklamný blok nepreskočiteľný celý.
- Ak vysielanie už skončilo, nepreskočiteľné sú prvé 3 minúty reklamného bloku.
- Pretáčanie programu mimo reklám ostáva neobmedzené.
- Po spustení spätného zhliadnutia máte 60 sekúnd na voľný pohyb po časovej osi. Potom sa začne uplatňovať systém blokovania reklám.
- Ak reklamu preskočíte, prehrávanie sa vráti na začiatok povinnej časti.
- Rovnaké pravidlá platia u všetkých operátorov zároveň. Zmena sa zavádza jednotne a v koordinácii s poskytovateľmi archívu.
Markíza na špeciálnej podstránke uviedla aj príklad zo života, v ktorom približuje situáciu z praxe: „Sledujete reláciu Reflex večer po práci zo záznamu. Po približne 10 minútach sa spustí reklamný blok. Prvé 3 minúty reklamy nemožno preskočiť – po ich odsledovaní pokračujete ďalej. Pretáčanie samotnej relácie mimo reklám zostáva bez obmedzení.“
Mnohých taktiež zaujíma, či bude zákaz pretáčania reklám v archíve uplatňovaný len počas prvých troch dní a po tejto dobe už bude môcť divák znovu program pretáčať tak, ako doteraz.
Ako uviedla Markíza: „Áno, zákaz sa bude týkať trojdňovej odloženej sledovanosti, ktorá je relevantná pre meranie sledovanosti a predaj reklamy. Po uplynutí tejto lehoty by sa mala možnosť pretáčania opäť obnoviť, podobne ako to bolo doteraz.“

Markíza tento krok začala riešiť už v roku 2017, no k samotnému zavedeniu došlo až teraz. Keďže približne 75 % slovenských domácností využíva archív a väčšina divákov reklamy pretáča, financovanie tvorby televízie bolo v ohrození, pretože až tri štvrtiny príjmov televízie pochádzajú z reklamy. Keď divák reklamu preskočí, inzerent za ňu logicky nezaplatí.
Nepreskočiteľné reklamy sú bežné v Česku, Švajčiarsku, Belgicku, ale aj na platformách ako YouTube či Spotify.