Od 21. mája 2025 mali nastať výrazné zmeny v archívoch televíznych programov všetkých staníc patriacich pod skupinu Markíza. Cieľom tohto kroku je nastaviť jednotný systém sledovania obsahu, ktorý by zodpovedal štandardom platným v mnohých európskych krajinách či na globálnych online platformách, informovali sme.
Televízia si na realizáciu pripravila vlastné technické riešenie a všetci operátori boli o pripravovanej zmene včas informovaní.
„Z našej strany ide o dlho pripravovanú reakciu na súčasné trendy. Sme komerčná televízia, ktorá hlavne vďaka príjmom z reklamy dokáže produkovať kvalitné vlastné programy, filmy či seriály, obľúbené u našich divákov a diváčok. Zavedením tejto funkcionality dosiahneme odstránenie rozdielu medzi sledovaním televízie a reklám v reálnom čase a pri sledovaní s časovým posunom, ako aj porovnateľné nastavenie, ktoré je aplikované pri iných online platformách,“ vysvetlil generálny riaditeľ skupiny MARKÍZA Peter Gažík.
Snaha obmedziť možnosť preskakovania reklám nie je nová, prvýkrát sa začala riešiť ešte v roku 2017. Odvtedy sa Markíza postupne dohodla na tomto princípe so všetkými operátormi a už pred dvoma rokmi ich oficiálne oboznámila s plánom zaviesť aj konkrétne technické opatrenia.
„Tento krok je v súlade so štandardmi moderných služieb na vyspelých trhoch. Umožňuje nám dosiahnuť rovnováhu medzi poskytovaním vysokokvalitného obsahu a jeho efektívnou distribúciou,“ dopĺňa Gažík.
Podľa nového nastavenia bude musieť každý divák, ktorý si pozrie reláciu zo záznamu, teda po skončení jej skutočného vysielania, povinne sledovať minimálne prvé 3 minúty reklamného bloku. Rovnaké pravidlá platia aj v prípade, že si diváci reláciu nahrali cez služby poskytované operátormi. Ak si niekto pozrie reláciu, ktorá ešte beží, ale s oneskorením, pretáčanie reklamy nebude možné vôbec.
Prax je zatiaľ úplne iná
Ako však upozorňuje portál Živé.sk, k plošnému zablokovaniu pretáčania reklám zatiaľ v praxi nedošlo. Hoci operátori o požiadavke vedia, jej implementáciu odkladajú. Nie je teda jasné, kedy presne dôjde k zjednoteniu praxe so zmluvnými záväzkami. Vzhľadom na dohodnuté podmienky sa však očakáva, že operátori túto zmenu skôr či neskôr aplikujú, no teraz si ešte stále dokážete pustiť relácie, seriály či filmy zo záznamu s možnosťou pretočenia reklám.
Medzi operátorov, ktorí novú funkciu zatiaľ nezaviedli, patria Telekom, DSi Data, Orange, SledovanieTV, UPC, O2, Digi Slovakia, Antik či 4ka. Jediným poskytovateľom, ktorý sa pokúsil pravidlá zaviesť načas, bola Lepšia TV. Tá však po zistení, že ostatní operátori zmenu ignorovali, funkciu dočasne vypla a podľa portálu Živé.sk ju opätovne aktivuje až vtedy, keď sa k tomu pridajú aj ostatní poskytovatelia.