Slovenská televízia JOJ prekvapí divákov unikátnou novinkou, ktorá môže zmeniť tvár televízneho vysielania. V blízkej budúcnosti sa na obrazovkách objaví virtuálny moderátor Adam – digitálna postava, ktorá bude informovať divákov počas športových podujatí. Televízia o tomto ambicióznom projekte informovala priamo vo svojom spravodajstve.
Adam má premiérovo vstúpiť do vysielania počas majstrovstiev sveta v hokeji, kde sa bude venovať predovšetkým športovému obsahu. „Zvládne viesť voľnú diskusiu o športe, poskytovať stručné správy či odpovedať na najčastejšie otázky,“ uvádza JOJ.
Súčasné technologické možnosti avatarov však majú svoje hranice – podľa redaktorov televízie sú zatiaľ „porovnateľné so službami typu ChatGPT.“
Nová tvár hokejového šampionátu
Televízia JOJ vsádza na inovatívny prístup k športovému spravodajstvu v čase, keď hokejová horúčka zachváti celé Slovensko. Adam nebude nahrádzať súčasných moderátorov a reportérov, ale vytvorí nový rozmer vysielania. Diváci sa s ním zrejme stretnú najmä pri súhrnoch zápasov, analýzach a štatistikách, kde výkon umelej inteligencie môže priniesť pridanú hodnotu.

Hokejový šampionát poslúži ako ideálna príležitosť otestovať tento nový formát v praxi. Adam dokáže spracovať obrovské množstvo dát o zápasoch, hráčoch a tímoch, čím môže poskytnúť divákom komplexnejší obraz o dianí na ľade. Po každom zápase tak budú k dispozícii nielen reakcie hráčov, ale aj okamžitá analýza kľúčových momentov.
JOJ zatiaľ prezradila len minimum o technológii, ktorá za virtuálnym moderátorom stojí. Otáznym zostáva, či ide o vlastný vývoj alebo spoluprácu s niektorou z technologických spoločností. Televízia tiež nešpecifikovala, kedy môžeme očakávať príchod ďalších digitálnych osobností do vysielania.
Virtuálni moderátori – budúcnosť alebo slepá ulička?
Experiment s Adamom zapadá do širšieho kontextu digitalizácie mediálneho prostredia. V zahraničí už niekoľko televízií a spravodajských portálov experimentuje s podobnými riešeniami. Výhody sú zrejmé – avatar môže pracovať 24 hodín denne, okamžite reagovať na nové informácie a prispôsobiť sa potrebám rôznych typov divákov.

Najväčšou výzvou však zostáva autentickosť a ľudský faktor. Diváci si za desaťročia televízneho vysielania zvykli na skutočných moderátorov, ich mimiku, emócie a osobnostný prejav. Adam bude musieť presvedčiť, že dokáže nielen sprostredkovať fakty, ale aj nadviazať kontakt s publikom. Práve schopnosť prirodzenej komunikácie a vyvolania emócií môže rozhodnúť o úspechu celého projektu.
Pre televíziu JOJ predstavuje zavedenie virtuálneho moderátora odvážny krok do neznáma. Aj keď za ním stojí jasná snaha o inováciu a zefektívnenie, až diváci nakoniec rozhodnú, či sa Adam stane obľúbenou súčasťou vysielania alebo len technologickou kuriozitou.
Nech už bude výsledok akýkoľvek, JOJ tým nepochybne posunula hranice slovenského televízneho priemyslu a pootvorila dvere do budúcnosti mediálnej produkcie.