Letné olympijské hry v Paríži nepriniesli slovenským a českým fanúšikom očakávané úspechy, čo sa týka výsledkov ich športovcov. Napriek tomu však médiá v oboch krajinách venovali olympiáde značnú pozornosť, čo sa odrazilo v náraste počtu správ oproti predchádzajúcim hrám v Tokiu.
Vyplýva to z analýzy spoločnosti Mediaboard, ktorá sa zamerala na frekvenciu publikovania olympijských správ a na odhadovanú hodnotu mediálneho priestoru.
Silné mediálne pokrytie už pred začiatkom hier
Francúzskym organizátorom sa podarilo získať výrazné mediálne pokrytie ešte pred začiatkom prvého športového podujatia. V Česku záujem médií vrcholil počas kontroverzného otváracieho ceremoniálu, keď počet publikovaných správ prekročil tisícku. Po úvodných dňoch sa frekvencia správ ustálila na približne 500 až 600 denne.

„Výraznejšie nárasty sme zaznamenali na začiatku augusta a ku koncu hier, keď českí športovci získali medaily v tenise, šerme, kanoistike a hode oštepom,“ uviedol Ľubomír Šimášek, generálny riaditeľ slovenskej pobočky Mediaboardu.
Na Slovensku bolo otvorenie hier pokryté necelými 500 výstupmi. Tento počet však výrazne vzrástol na prelome júla a augusta, keď sa pozornosť sústredila na úspechy Karolíny Schmiedlovej v tenise a zisk jedinej slovenskej medaily v kanoistike.
„Záujem médií potom postupne klesal s výnimkou štvrtého augusta, keď sa hralo finále mužskej tenisovej dvojhry. V druhom olympijskom týždni sa už frekvencia publikovania stabilizovala na približne polovičnej hodnote oproti prvému týždňu,“ dodal Šimášek.
Mediálny trh a jeho hodnota: Výrazné rozdiely medzi Slovenskom a Českom
V oblasti počtu mediálnych výstupov aj vplyvu tradične dominovali online kanály, ktoré pokryli viac ako 70 % všetkých správ. Pre inzerentov však ostáva najzaujímavejším médiom televízia.
Podľa analýzy Mediaboardu dosiahla kombinovaná hodnota slovenského a českého online priestoru počas olympiády takmer 12 miliónov eur. Hodnota rozhlasového priestoru bola odhadnutá na viac ako 63 miliónov eur, zatiaľ čo hodnota televízneho priestoru prekročila 126 miliónov eur.
„Mediálna hodnota českého online priestoru prevyšovala hodnotu slovenského iba trojnásobne, no v rozhlase bol tento rozdiel takmer päťdesiatnásobný,“ vysvetľuje Šimášek a dodáva, že hodnotu slovenského televízneho priestoru odhadli na necelých 5 miliónov eur, zatiaľ čo hodnota českého prevýšila 126 miliónov eur.
Hoci výsledky slovenských a českých športovcov na olympiáde v Paríži nepriniesli veľa radosti, záujem médií bol značný. Analýza spoločnosti Mediaboard ukazuje, že olympijské hry dokázali upútať pozornosť médií v oboch krajinách, pričom online a televízne médiá zohrávali kľúčovú úlohu. Výrazné rozdiely medzi Slovenskom a Českom v hodnote mediálneho priestoru však poukazujú na odlišné mediálne prostredie v týchto dvoch krajinách.