Popularita platených VoD služieb v posledných rokoch prudko rastie. Tento trend však so sebou prináša aj ďalší zaujímavý fenomén – na Slovensku spomedzi ich používateľov až každý piaty za tieto služby neplatí a využíva zdieľané účty s priateľmi či známymi.
Vyplýva to z prieskumu verejnej mienky spoločnosti CreditCall, ktorý vypracovala agentúra Neuropea pre Asociáciu televíznych vysielateľov Slovenska (ATVS). Prieskum sa realizoval formou telefonických rozhovorov na reprezentatívnej vzorke 1 000 respondentov.
Čítajte aj Štát mení pravidlá pre televízie: Šport chce pre divákov zadarmo, do výberu podujatí zapája aj verejnosťAj na Slovensku sme v posledných rokoch zaznamenali príchod viacerých významných hráčov v oblasti poskytovania audio a audiovizuálneho obsahu. Svoje streamovacie služby v tejto oblasti úspešne spustili aj komerčné televízie. Počet ľudí, ktorí si takéto platformy na sledovanie filmov, seriálov či hudby platia, tak postupne rastie.
V tomto roku si aspoň jednu z nich platí už takmer polovica Slovákov (47 %). Jeden používateľ využíva v priemere 2 služby, pričom k najobľúbenejším plateným streamovacím službám patria Netflix, Voyo, Max, Disney+, SkyShowtime alebo JOJ Play.
Pirátstvo je stále veľký problém
Pirátstvo audiovizuálneho obsahu – nelegálne pozeranie alebo sťahovaniu obsahu – však stále zostáva na Slovensku veľkým problémom, pričom sa k nemu priznáva takmer 20 % obyvateľov. Až 11 % respondentov sa v prieskume vyjadrilo, že obsah z internetu získavajú kombináciou oboch spôsobov (legálne aj pirátsky) a takmer 9 % opýtaných potvrdilo, že filmy, seriály či hudbu získavajú výhradne z pirátskych zdrojov.
„Predpokladáme, že v realite môže byť toto číslo ešte vyššie, ľudia sa totižto k týmto aktivitám nie vždy priznávajú,“ vysvetľuje riaditeľka právneho oddelenia skupiny Markíza Lucia Tandlich. „Dostupnosť pirátskeho obsahu na internete zostáva stále problémom. Nielenže výrazne sťažuje prácu domácich tvorcov, ktorí už aj tak musia pri tvorbe bojovať s nedostatkom financií, ale toto vedomé porušovanie autorských práv následne aj zdražuje služby platiacim divákom a diváčkam.“
Z 56 % obyvateľov Slovenska, ktorí podľa prieskumu pozerajú alebo sťahujú obsah z online platforiem, to až 48 % z nich robí aspoň raz za týždeň a viac než 23 % dokonca denne. Ak sa to teda deje nelegálne, spoločnosti, ktoré na obsah majú zakúpené licencie alebo ho vyrábajú, tak prichádzajú o obrovské sumy peňazí.
Čítajte viac Voyo spúšťa nové "športové" predplatné. Za Ligu majstrov, F1 či UFC si bude treba dosť priplatiťAká je situácia v Česku?
V porovnaní českého a slovenského trhu s platenými streamovacími službami sú na tom Slováci „lepšie“, zdieľanie účtov je u nás menej časté. „Zo všetkých prístupov k plateným VoD službám patrí k tým zdieľaným na Slovensku 15 % z nich, čo je o päť percentuálnych bodov menej než na českom trhu,“ konštatuje Pavel Müller zo spoločnosti Atmedia, ktorá realizovala obdobný prieskum na českom trhu.
Dodáva, že inak je slovenský trh s platenými streamovacími službami podobný tomu českému: „Rovnako ako v Česku, aj na Slovensku patrí k aktívnym používateľom platených VoD služieb 42 % Slovákov vo veku 15 – 69 rokov, čo znamená celkom 1,4 milióna osôb.“ Rovnako ako na Slovensku, aj v Česku jeden používateľ využíva v priemere 2 služby naraz.
Jeden účet pre dve, ale aj päť osôb
Používatelia, ktorí za streamovacie služby neplatia a obsah sledujú zadarmo prostredníctvom účtov zdieľaných so svojimi známymi alebo priateľmi, predstavuje pre jednotlivých hráčov s platenými videotékami pomerne výraznú stratu v príjmoch z predplatného.
Používatelia platených streamovacích služieb zdieľajú svoje účty najčastejšie s dvoma ľuďmi, výnimkou však nie je ani skupina piatich a viac osôb. To, že niektorí používatelia majú k takémuto obsahu prístup prostredníctvom zdieľaných účtov, ale nemusí znamenať, že svoje obľúbené seriály a filmy sledujú úplne zadarmo. Zhruba polovica z nich totiž na predplatné svojim známym a priateľom prispieva.
Čítajte aj Personálne zemetrasenie v STVR: Nový riaditeľ ukončil spoluprácu s ďalšími členmi manažmentuNetflix prišiel s alternatívou, ďalší sa pridávajú
S problematikou zdieľaných účtov zápasia globálni hráči s platenými streamovacími službami po celom svete. Príkladom je Netflix, ktorý minulý rok oznámil, že viac než 100 miliónov domácností zdieľa svoj účet s ďalšími používateľmi. Počet samotných predplatiteľov bol v tej dobe vyše 230 miliónov.
Netflix sa preto rozhodol proti zdieľaným účtom bojovať a prišiel s možnosťou zdieľania účtu mimo domácnosti za dodatočný poplatok. K podobnému kroku pristupujú aj ostatní globálni hráči – koniec zdieľania hesiel zavádza na jednotlivých trhoch postupne Disney+, k podobnej stratégii se chystá tiež Warner Bros. Discovery so svojou službou Max (predtým HBO Max).
„Netflixu sa vďaka tejto stratégii podarilo získať milióny nových predplatiteľov. Predpokladám, že k podobnému kroku pristúpia i lokálni hráči (na českom trhu Voyo a Prima+, na slovenskom Voyo a JOJ Play), nebude to však do tej doby, kým lokálne trhy s platenými VoD službami naďalej porastú a nedosiahnu svoje limity,“ komentuje Müller.
Na porovnanie, kým na Slovensku alebo v Česku využívá platené streamovacie služby necelá polovica ľudí, na vyspelejších trhoch ide často až o dve tretiny domácností. Príkladom je Veľká Británia, kde aspoň jednu platenú streamovaciu službu využívalo v 4. kvartáli minulého roka až 65 % domácností.
Nelegálne šírenie rieši zákon
Zamedzenie šírenia nelegálneho obsahu na internete je riešené aj v slovenskom autorskom zákone. Prispela k nemu transpozícia európskej smernice, ktorou došlo k zavedeniu zodpovednosti prevádzkovateľov online platforiem na zdieľanie obsahu online. Rada pre mediálne služby tak získala novú významnú kompetenciu súvisiacu so zabezpečením vymožiteľnosti práv a povinností v oblasti zamedzenia šírenia nelegálneho obsahu porušujúceho autorské právo.
„Dôležitou ostáva edukácia verejnosti. Rovnako, ako sa pristupuje k čiernym pasažierom vo verejnej doprave, by sa malo pristupovať aj k pirátskemu obsahu. Je dôležité si uvedomiť, že uvedeným prístupom môžete v konečnom dôsledku poškodiť aj samých seba tým, že si podobný obsah možno nabudúce už nebudete môcť pozrieť, pretože napríklad už vôbec nevznikne. Našťastie sa zdá, že si to čoraz viac divákov aj uvedomuje,“ uzatvára riaditeľka právneho oddelenia skupiny Markíza Lucia Tandlich s tým, že viac ako 42 % ľudí sa v prieskume vyjadrilo, že je pre nich skôr dôležité alebo veľmi dôležité podporovať tvorcov a kreatívny priemysel využívaním legálnych služieb na sledovanie obsahu.