RTVS uviedla v prvom mesiaci roka viacero noviniek, ktoré už pripravil nový manažment pod vedením Ľuboša Machaja. Štvrtkové večery vyplnil zábavný formát Hit roka, podvečery počas pracovných dní nová súťažná šou Traf to! a nedeľné podvečery Pravidlá mojej ženy doplnené magazínom Najvernejší. Ani jedna novinka však divákov výraznejšie neoslovila.
Najmenej divákov k obrazovkám pritiahnu Pravidlá mojej ženy, ktoré nahradili v nedeľné podvečery dlhoročnú stálicu Tajomstvo mojej kuchyne. Viac o jej vývoji sledovanosti si môžete prečítať v tomto článku:
Čítajte viac Katastrofálna sledovanosť: Takto si RTVS zdecimovala novú reláciu za pár týždňovKoniec dlhoročnej šou
Svojich divákov si nenašla ani novinka Traf to!, ktorá po 15 rokoch v dôležitom podvečernom čase nahradila počas pracovných dní 5 proti 5. Šou s moderátorom Andrejom Bičanom bola na obrazovke Jednotky od roku 2007 do roku 2022.
Generálny riaditeľ RTVS Ľuboš Machaj už pri svojej kandidatúre vyjadril výhrady k množstvu zábavných formátov v programovej ponuke Jednotky, ktoré však verejnoprávnej televízii prinášajú nadpriemernú sledovanosť. Viackrát kritizoval aj reláciu 5 proti 5. „Nábehovú krivku pred Správami o 19.00 hod. je nutné posilniť novou reláciou, ktorá by nahradila postupne vyprázdňujúci sa formát 5 proti 5,“ uviedol s tým, že relácia je už za zenitom a chce ju nahradiť novým programom o zaujímavých udalostiach alebo denným seriálom s atraktívnou témou.
Novinka nepriniesla nový vietor
Zmeny v programovej štruktúre nastali na začiatku tohto roka, kedy však 5 proti 5 vystriedal veľmi podobný formát. V Bičanovej šou 5 proti 5 súťažili proti sebe päťčlenné tímy a hľadali pravdivé odpovede na tie najjednoduchšie otázky. V novinke Traf to! s novým moderátorom Jurajom „Šokom“ Tabačekom súťažia dva trojčlenné tímy, ktoré hľadajú nepravdivé odpovede na otázky.
Hoci Machaj hovoril, že Bičanova šou je už vyčerpaná, novinka Traf to! ju v sledovanosti neprekonala a už vôbec nepriniesla nový vietor na obrazovku. Najviac divákov mala prvá epizóda, na ktorú bolo zvedavých 262-tisíc ľudí. Relácia už druhý deň stratila takmer stotisíc divákov, jej sledovanosť spadla na 176-divákov a pomaly ďalej klesala. Na konci apríla si ju pozrelo už len zhruba 120-tisíc divákov. Doposiaľ odvysielané epizódy mali v priemere 161-tisíc divákov a Jednotka v čase vysielania dosiahla podiel na trhu 9,2 percenta.
Čítajte aj Nespustí sa nová slovenská televízia? Musí nastať vhodný čas, hovorí programová riaditeľka MarkízyBičanova šou mala aj po rokoch viac divákov
Reláciu 5 proti 5 sledovalo v roku 2021, po pätnástich rokoch na obrazovke, v priemere 215-tisíc divákov a pripísala si podiel na trhu 11,9 percenta. V roku 2022 vysielala RTVS premiérové časti do konca mája, ich priemerná sledovanosť bola 179-tisíc divákov a podiel na trhu 10,3 percenta. Maximom bolo 251-tisíc divákov. Od júna do konca roka už Jednotka vysielala len reprízy a priemerná sledovanosť relácie klesla na 135-tisíc divákov a podiel na trhu na 10 percent.
Viac divákov ako Traf to! má aj Duel, ktorý mu vo vysielaní predchádza. Vedomostný kvíz je pritom obrazovke už od roku 2006 a tento rok má, mimochodom, takmer pravidelne viac divákov aj ako hlavné večerné Správy RTVS.
Je pravdou, že novinku Traf to! čakala neľahká úloha zaujať divákov v silnej konkurencii komerčných televízií – Markíza spustila nový denný seriál Mama na prenájom a Jojka pokračuje so svojou úspešnou reality šou Bez servítky. Tvrdá konkurencia v podvečernom vysielaní však bola aj v predchádzajúcich rokoch. Stačí si spomenúť na Oteckov či šou Moja mama varí lepšie ako tvoja, ktoré roky kraľovali podvečernému vysielaniu.
Na slabý výkon doplácajú aj Správy RTVS
Traf to! si však nedokázalo, napriek výraznej podobe s formátom 5 proti 5, udržať divácku základňu svojho predchodcu a už vôbec neoslovilo ďalších. Končí na chvoste podvečerného vysielania a svojím podpriemerným výkonom ťahá dolu aj sledovanosť hlavných Správ RTVS, ktorým nedokáže spraviť dostatočnú nábehovú krivku a doručiť divákov.
Čítajte aj Sarah Jessica Parker je späť v plnej paráde! Nová séria pokračovania Sexu v meste hlási skorú premiéruVečerné spravodajské relácie sú pritom výkladnou skriňou každej televízie. Kým komerčné televízie sa pretekajú v tom, koľko dní budú jednotkou na trhu, verejnoprávne Správy RTVS sa do tohto súboja o divákov nemajú šancu zapojiť. V uplynulom mesiaci si pripísali priemerný podiel na trhu 13,1 percenta, kým Televízne noviny Markízy 26,3 percenta a Noviny TV JOJ 23,1 percenta.
Telerozhlas neušetril ani euro
Šou 5 proti 5 uvádzala RTVS dlhých 14 rokov. Minulý rok v máji s jej výrobou skončila a na jeseň už uvádzala len reprízové vydania. Reláciu pripravovala spoločnosť Nunez NFE. Za jednu epizódu platila RTVS 4800 eur bez DPH plus ďalších 1000 eur za licenciu spoločnosti Fremantlemedia. Teda spolu 5800 eur bez DPH za každú epizódu.
Traf to! je pôvodným formátom a pre RTVS ju vyrába spoločnosť Promea Communication. Za výrobu jednej epizódy si podľa zmluvy v Centrálnom registri zmlúv účtuje 5818 eur bez DPH. Nová relácia teda stojí RTVS rovnako ako jej predchodca.
Zdroj: PMT/KANTAR SLOVAKIA, dáta sú uvedené v cieľovej skupine 12+, LIVE + hostia a po započítaní trojdňovej oneskorenej sledovanosti.