Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Uniesol trh tri spravodajské televízie? S konkurenciou hráme vyrovnanú hru, hovorí šéf JOJ 24 po pol roku vysielania

Slovenský televízny trh sa za posledný rok rozrástol o dve nové spravodajské televízie. Ohrozila nová konkurencia televíziu TA3? Ako sa vyvíjali ich trhové podiely?

17.04.2023 06:00
Dárius Haraksin Foto:
Šéfredaktor spravodajskej televízie JOJ 24 Dárius Haraksin.
debata
obchod, nakupovanie, rodina Čítajte aj Prieskum: Chcú mať Slováci v nedeľu zatvorené obchody? A čo preferujú predavači a predavačky?

Slovenský televízny trh sa za posledný rok rozrástol o dve nové spravodajské televízie. K etablovanej televízii TA3, ktorá vysiela už od 11. septembra 2001, pribudol na jar minulého roka spravodajský kanál RTVS :24, a na začiatku októbra sa pridala aj tretia spravodajská televízia JOJ 24.

Dopyt po aktuálnych informáciách bol od jej vzniku veľký. Na konci októbra sa konali sa prvé spojené župné a komunálne voľby a záujem o aktuálne dianie znásobili aj tragédia na Zochovej ulici v Bratislave a teroristický útok pred barom Tepláreň. V novembri lekárski odborári hrozili výpoveďami lekárom, čo by spôsobilo kolaps zdravotníctva, pred Vianocami padla vláda, v januári nasledovalo referendum, v parlamente nastal ešte väčší chaos a začali vznikať nové strany, ktoré sa chcú uchádzať o priazeň voličov v predčasných parlamentných voľbách. Stále aktuálnou témou bola (a je) vysoká inflácia a nárast cien za energie.

televízor, televízia, ovládač, Čítajte aj Vráti Orange české stanice? Rokovali sme s Primou a odpoveď bola jednoznačná, hovorí operátor

Ako sa vyvíjali za posledného pol roka trhové podiely spravodajských televízií? Ohrozila nová konkurencia televíziu TA3?

Pre spravodajské televízie sú kľúčové relácie vysielané počas celého dňa. Prime-time majú vtedy, keď sa deje niečo zaujímavé, nie je pevne stanovený, ako sme zvyknutí vo všeobecných televíziách Markíza, Joj, Jednotka alebo pri menších staniciach. Odliv divákov pociťujú najmä večer v hlavnom vysielacom čase, kedy diváci uprednostňujú spravodajské relácie veľkých televízií a po nich večerný oddychový program, ktorý sa končí po 22.00 hod.

Kým komerčné televízie Markíza a Joj svoju programovú ponuku zameriavajú na mladšiu cieľovú skupinu divákov od 12 do 54 rokov, ktorá je pre ne dôležitá z obchodného hľadiska, verejnoprávna televízia, ktorá nie je závislá od reklamných príjmov, cieli na širšie publikum divákov vo veku od 12 rokov.

Táto cieľová skupina je relevantná aj pre spravodajské televízie. Pozíciu trhového lídra si drží TA3, pričom výrazný náskok má celodenne aj v prime-time a prvenstvo si udržala každý mesiac uplynulého pol roka. Celodenne dosiahla priemerný podiel na trhu 2,1 %, druhú pozíciu obsadila RTVS :24 s priemerným podielom 1,1 % a na tretej skončila JOJ 24 s podielom 0,7 %.

streamovacie služby, TV Čítajte aj Prieskum: Televízia alebo Netflix, HBO či Voyo? Polovica Slovákov si už platí aspoň jednu videoslužbu

Ako je JOJ 24 spokojná s prvým pol rokom v éteri, zhodnotil šéfredaktor spravodajskej televízie Dárius Haraksin: „Ak hovoríme o sledovanosti, tak tu musím povedať, že ma veľmi teší, akou dôstojnou konkurenciou ostatným spravodajským televíziám sme sa stali hneď od spustenia, keď sme museli pokrývať hneď dve veľké udalosti krátko po sebe. Kauzy Zochová a Zámocká nás preverili po všetkých stránkach. Plynule sme vhupli do predvolebného mesiaca, čo napokon v decembri vyvrcholilo pádom vlády. Preto chcem na tomto mieste poďakovať všetkým kolegom, ktorí urobili obrovský kus nadpráce, aby sme mohli byť na JOJ 24 hrdí.“

Hoci majú spravodajské televízie najviac divákov pri obrazovkách, keď sa deje niečo zaujímavé doma alebo vo svete, prípadne pri etablovaných reláciách, pozreli sme sa aj na ich podiely v štandardnom prime-time (19:00 – 23:00). Prvenstvo patrí rovnako TA3, ktorá si pripísala priemerný podiel na trhu 1,2 %. Na druhú priečku sa však dostala JOJ 24 s priemerným podielom na trhu 0,9 %, tesne ju nasleduje RTVS :24 s priemerným podielom na trhu 0,8 %.

„Z pohľadu sledovanosti hráme s konkurenciou vyrovnanú hru, pričom prime-timové vysielanie často ukazuje JOJ 24 ako lídra na trhu. Stále však chceme napredovať a zlepšovať sa napriek tomu, že divácke ohlasy sú už teraz viac než pozitívne,“ hovorí Haraksin.

Najsledovanejšie relácie

Najsledovanejšou reláciou v rámci spravodajských televízií bola za posledný pol rok diskusia V politike na TA3 odvysielaná 12. marca. Duel, v ktorom sa po dvoch rokoch stretli Eduard Heger a Robert Fico, si pozrelo rekordných 269-tisíc divákov. Diskusia uzatvárala týždeň, v ktorom Heger oznámil, že sa stal lídrom novej strany Demokrati, čo Fico kritizoval, že premiér a ďalší ministri tak už pôsobia v strane, ktorá neprešla voľbami. Reláciu moderoval Rastislav Iliev.

Eduard Heger a Robert Fico v relácii V politike. Foto: TA3
V politike, Heger, Fico Eduard Heger a Robert Fico v relácii V politike.

Najsledovanejšou reláciou RTVS :24 boli Mimoriadne správy z 15. decembra 2022, kedy sa rozhodovalo o páde vlády. Takmer dvojhodinová relácia s moderátorkou Martou Jančkárovou okrem diania v parlamente priniesla aj diskusie s viacerými hosťami. Za pád vlády napokon hlasovala väčšina poslancov a prezidentka nasledujúci deň, v piatok 16. decembra, Hegerovu vládu odvolala a dočasne ju poverila vykonávaním funkcie v obmedzenom rozsahu. Inak býva najsledovanejšou reláciou O 5 minút 12, ktorú vysiela v nedeľu Jednotka a súčasne aj :24, kde máva okolo 70-tisíc divákov.

Na JOJ 24 zaznamenali najvyššiu sledovanosť Noviny TV JOJ zo 4. februára, ktoré sú naživo vysielané aj na TV JOJ, pričom na JOJ 24 ich sledovalo 93-tisíc divákov s dosahom na 163-tisíc divákov (AvRch – počet divákov, ktorí reláciu sledovali aspoň 3 minúty). Na TV JOJ si ich pozrelo 454-tisíc divákov. Do budúcnosti chce JOJ 24 chce ďalej stavať na silnom zázemí v regiónoch Slovenska a dať regionálnemu spravodajstvu väčší priestor. „Zároveň pre divákov na leto chystáme prekvapenie. Tešiť sa môžete na naše nové pojazdné štúdio JOJ 24, ktoré zaujalo už počas predvolebného mesiaca,“ uzatvára Haraksin.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #TV TA3 #Joj 24 #sledovanosť TV #RTVS :24