Hlavným protagonistom novej šou Na nože je renomovaný a viacerými prestížnymi oceneniami ovenčený šéfkuchár Martin Novák. Za prítomnosti kamier sa snaží vytiahnuť z problémov reštaurácie v rôznych kútoch Slovenska, ktoré sa z rôznych dôvodov ocitli v kríze alebo dokonca na hranici krachu. Každý týždeň sa pokúša premeniť jednu reštauráciu topiacu sa v problémoch na najobľúbenejší a najvyhľadávanejší podnik v meste.
Pri návšteve reštaurácií vie byť poriadne prísnym kritikom. „Ak nie je niečo pri varení tak, ako má byť, alebo dostanem zlé jedlo, poprípade ak je kuchyňa v zlom stave, nepoznám zľutovanie. Moje štandardy sú naozaj vysoké a náročné na dosiahnutie,“ hovorí šéfkuchár Martin Novák, ktorý momentálne pôsobí ako Executive chef v Zámku Šimák v Pezinku. V minulosti varil pre významných ľudí – holandskú či britskú kráľovskú rodinu, významné osobnosti svetovej, ale aj domácej politickej scény a šoubiznisu.
Čítajte aj Posledný detail Let's Dance je známy: Kto bude sprevádzať celebrity na parkete?„Účasť v šou je pre mňa novou skúsenosťou. Do programu som sa rozhodol ísť kvôli príležitosti nadobudnúť novú skúsenosť, pomôcť gastru, a, samozrejme, zviditeľniť sa. Teším sa, že môžem svojimi radami pomôcť reštauráciám postaviť sa znova na nohy,“ hovorí Martin. „V niektorých podnikoch je latka nastavená naozaj nízko a úprimne sa čudujem, že ľudia sú ochotní za to jedlo na tanieri zaplatiť. Je to fakt extrém,“ opisuje skutočnú realitu slovenskej gastronómie.
Doposiaľ televízia Markíza odvysielala prvé dve epizódy z ôsmich. Prvou zastávkou bola šamorínska reštaurácia Bella Italia. Podnik musel prejsť skutočne radikálnou premenou, najmä obrovské množstvo jedál v ponuke bolo neúnosné. A tiež prevedenie jednotlivých pokrmov, pretože podľa Martina sa recepty zasekli niekde v roku 1992. V druhej epizóde si šéfkuchár posvietil na športový bar pri Kežmarku. A hoci sa v tomto prípade biznis rútil do záhuby, personál a majitelia len s nevôľou prijímali Martinove rady a pripomienky. Dokonca začali uvažovať, že asi bolo chybou Martina pozvať, pretože si na seba uplietli poriadny bič.
„V jednotlivých podnikoch ma prekvapilo ich hospodárenie – ako dokážu tak zle ekonomicky fungovať a variť naozaj nie chutné jedlá. O ďalších „skvostoch“ v niektorých podnikoch a neporiadku radšej ani nebudem hovoriť,“ odhaľuje šéfkuchár zákulisie fungovania reštaurácií. „Najhoršia situácia je vždy, keď prídem do skladov a vidím neporiadok v chladničkách, chladiacich boxoch a mrazákoch. To mi ide „vystreliť dekel“,“ opisuje nedostatky.
Pri svojej návšteve prekopáva aj zastarané jedálne lístky a zavádza nevyhnutné zmeny. „Veľakrát bolo menu čudne zostavené, jedlá neboli chutné, častokrát pripravené z polotovarov. V reštaurácii sa má variť, nie zohrievať,“ hovorí šéfkuchár. Hoci si pri návšteve podnikov nedáva servítku pred ústa, má ľudský prístup a personálu a majiteľom poskytuje cenné rady a povzbudzuje ich na tŕnistej ceste k úspechu.
Počas výroby však zažil aj príjemné situácie. „Najlepšia situácia bola, keď som v jednej reštaurácii po večeri videl úprimnú radosť, že to majitelia zvládli a všetci sme sa objali.