
Tri oriešky pre Popolušku sú už takmer päťdesiat rokov slovenskou štedrovečernou klasikou. Každoročne sú aj najsledovanejším programom roka, ktorý dokáže prekonať len hokejový šampionát. Televízia, ktorá má na ňu vysielacie práva, má počas Štedrého večera istých najviac divákov pri obrazovkách a je aj trhovým lídrom. Tento rok sa po dlhých 25-tich rokoch opäť vracia na obrazovku RTVS. Telerozhlas má práva na jej vysielanie aj v budúcom roku.
Systém rotácie ukončil monopol Markízy
Rozprávka bola dlhé roky doménou Markízy, ktorá mala ako jediná práva na jej vysielanie. Až v roku 2016 zaviedol český Národný filmový archív takzvaný systém rotácie, ktorý prebieha tak, že televízie si najskôr vyžrebujú poradie a na jeho základe si vyberajú jednotlivé tituly českej klasiky. O získaní vysielacích práv na najbližší rok tak rozhoduje náhoda.
Najžiadanejšou dvojicou pri výbere sú Tri oriešky pre Popolušku a S tebou mě baví svět, ktoré boli zvolené za rozprávku storočia a komédiu storočia. Nasledujú ďalšie české filmové klasiky ako Pyšná princezná, Byl jednou jeden král či Vesničko má středisková.

Televízia JOJ získala prvýkrát práva na vysielanie Popolušky v roku 2017 a potom opäť v rokoch 2019 a 2021. RTVS mal právo prvého výberu v roku 2018, ale vtedajší riaditeľ Jaroslav Rezník o kultovú rozprávku neprejavil záujem. Vlani už takú chybu neurobil a nevzdal sa práva na jej odvysielanie v tomto roku. Televízie už majú za sebou aj žrebovanie titulov na budúci rok. Úspešný bol opäť telerozhlas, ktorý tak bude mať Popolušku na svojich obrazovkách aj v budúcom roku.
Televízia Markíza však o Popolušku tak úplne neprišla. Získala exkluzívne streamovacie práva a divákom ju ponúka na svojej službe Voyo.

Tri oriešky pre Popolušku:
- Rozprávku natočil v roku 1973 režisér Václav Vorlíček.
- V televízii sa prvýkrát vysielala na Štedrý večer v roku 1974.
- V roku 2000 bola zvolená za najobľúbenejšiu rozprávku storočia.
- V roku 2014 bola zreštaurovaná do vysokého rozlíšenia, digitálne vyčistená a došlo tiež k úprave farebných tónov a zvýšeniu ostrosti.
- V Nórsku je rozprávka rovnako obľúbená ako u nás a je tiež každoročnou súčasťou Štedrého dňa. V roku 2021 si Nóri nakrútili vlastnú verziu, ktorú si slovenskí diváci môžu pozrieť počas Vianoc na Jojke.
- Kultovou rozprávkou je aj v Nemecku, kde má dokonca vlastný fanklub. Obľúbená je aj v Španielsku, Švajčiarsku či Rakúsku, ale aj na Filipínach alebo v Spojených arabských emirátoch.

Fenomén Vianoc s miliónovou sledovanosťou
Tri oriešky pre Popolušku sledovalo na Štedrý večer viac ako milión divákov až do roku 2013. V ére peoplemetrového merania (od roku 2004) bolo maximom 1,585 milióna divákov v roku 2006. Od roku 2014 už sledovanosť klesla pod miliónovú hranicu, no v roku 2018 si ju opäť pozrelo viac ako milión divákov. Práva na jej vysielanie mala v tom roku televízia Markíza.
Kuriozitou je, že rekordnú sledovanosť si Popoluška za tie roky nepripísala počas Štedrého večera. Neuveriteľných, až 1,633 milióna divákov mala netradične na Nový rok v roku 2005, kedy ju Markíza odvysielala podvečer o 17.20 hod.

Vysokú sledovanosť majú aj opakovania rozprávky na Prvý alebo Druhý sviatok vianočný. Televízie ju vysielajú podvečer a posledné roky ju v tomto čase sledovalo od 300– do 500-tisíc divákov.
Minulý rok si na Štedrý večer pozrelo Popolušku na Jojke 849-tisíc divákov. V tomto roku zatiaľ najviac divákov sledovalo májový hokejový šampionát. Prvenstvo patrí zápasu Slovenska s Fínskom, ktorý pritiahol k obrazovkám Športu RTVS 886-tisíc divákov. Uvidíme, či sa ho kultovej rozprávke podarí na Štedrý večer prekonať.
Vývoj počtu divákov počas Štedrých večerov od roku 2005 do 2021 (cieľová skupina 12+):Nadštandardne vysokú sledovanosť si Popoluška pripisuje aj v obchodnej cieľovej skupine mladších, 12 až 54 ročných divákov. Hoci už nedosahuje 30 percentné ratingy ako v rokoch 2005 až 2007, stále sa hýbe okolo 20 percentnej sledovanosti. Na porovnanie, túto jeseň sa spomedzi všetkých seriálov, filmov a šou podarilo len Druhej šanci prekonať hranicu 10 percentnej sledovanosti.
Vývoj sledovanosti a podielov na trhu počas Štedrých večerov od roku 2005 do 2021 (cieľová skupina 12–54):Zdroj dát: PMT/KANTAR SLOVAKIA, údaje sú uvedené v meraní LIVE + VOSDAL + HOSTIA.