Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

RTVS šetrí a Trojku definitívne vypína. Markíza a Jojka napriek inflácii expandujú

Komerčné televízne skupiny hospodária s menšími financiami ako RTVS.

30.11.2022 06:00
trojka, Foto:
Trojku si už diváci RTVS od 1. decembra nenaladia.
debata (13)
Pečie celé Slovensko, tánička, lucka, Ďoď, Anči Čítajte aj Pečie celé Slovensko dostáva pauzu. Vieme prví, čo budúci rok nahradí najsledovanejšiu šou

Slovenský televízny trh sa v tomto roku rozrástol o tri nové stanice. Do skupiny Markíza pribudla televízia Krimi a Jojka spustila spravodajskú televíziu JOJ 24. RTVS sa rozšíril rovnako o spravodajský okruh :24, zároveň sa však s jednou televíziou definitívne lúči.

Po troch rokoch vypne Trojku a od 1. decembra bude prevádzkovať už len štyri televízne okruhy – Jednotku, Dvojku, Šport a :24. Spravodajský okruh :24 pribudol na konci februára, kedy po vypuknutí vojny na Ukrajina dočasne nahradil Trojku a neskôr zostal v ponuke ako piaty televízny okruh.

Miloš Kopecký Čítajte viac Trojka sa o pár dní definitívne vypne. Skončia sa aj obľúbené seriálové klasiky?

Trojka bola najlacnejším televíznym okruhom v portfóliu RTVS. Jej prevádzka stála telerozhlas ročne zhruba 2 milióny eur, čo vzhľadom k celkovým príjmom nie je významná položka.

S akými financiami hospodári telerozhlas?

V roku 2021 mal RTVS príjmy vo výške 137 miliónov eur. Najväčšou sumou sa na nich podieľali koncesionárske poplatky (76,3 milióna eur), na ktoré sa zložilo 1 milión domácností a takmer 58-tisíc zamestnávateľov. Výpadok príjmov za dôchodcov a poberateľov dávok vo výške 13,5 milióna eur bol kompenzovaný zo štátneho rozpočtu.

Druhú najvyššiu položku v príjmoch RTVS tvorila zmluva so štátom, ktorá bola v roku 2021 vo výške 30 miliónov eur. Tretiu najvýznamnejšiu časť príjmov tvorili výnosy z reklamy a sponzoringu vo výške 11,7 milióna eur.

Celkové náklady RTVS boli v uplynulom roku 136 miliónov eur. Na mzdové náklady pre viac ako 1500 zamestnancov vynaložil telerozhlas 36,7 milióna eur. Náklady na energie či telekomunikačné služby predstavovali 29,4 milióna eur.

Do výroby programov vo verejnom záujme investoval telerozhlas takmer 28 miliónov eur. Výroba programov externými dodávateľmi a koprodukcie predstavovali minulý rok viac ako 45 miliónov eur a športové práva takmer 13 miliónov eur.

RTVS v roku 2021 prevádzkovala štyri televízne okruhy (Jednotku, Dvojku, Trojku a :Šport, ktorý spustila až pred Vianocami) a deväť rozhlasových okruhov.

RTVS Čítajte viac Koľko nás stojí RTVS? Aké sú náklady na seriály, zábavné šou, spravodajstvo či šport?

Komerčné televízie hospodária s vysokým ziskom

Príjmy komerčných televíznych skupín Markíza a Joj tvoria hlavne tržby z predaja reklamy, ktorú umiestňujú vo svojom vysielaní. Na svoju prevádzku však majú k dispozícii menej financií ako RTVS. Ten však okrem televízie prevádzkuje aj rozhlas, zo zákona mu vyplývajú povinnosti verejnoprávneho záujmu a má aj obmedzenú reklamu a tým pádom aj príjmy z nej. Na druhej strane nemá streamovacie služby a prevádzkuje menej webov.

Podľa portálu Finstat mala Markíza-Slovakia v roku 2021 celkové výnosy 148,6 milióna eur, z čoho tvorili tržby necelých 111 miliónov eur, a vytvorila zisk 23,1 milióna eur. Prevádzkovala televízne stanice Markíza, Doma, Dajto a streamovaciu službu Voyo.

Jojka cez svoju spoločnosť Slovenská produkčná dosiahla celkové výnosy takmer 99 miliónov eur, z čoho tržby tvorili 91,3 milióna eur. Na konto si minulý rok pripísala zisk takmer 6,8 milióna eur. Prevádzkovala televízne stanice JOJ, Plus, Wau, Jojko, Ťuki, JOJ Šport či filmovú stanicu JOJ Cinema.

Málo miesta pre umiestnenie reklamy

Televízia je médium s najvyšším zásahom a dopyt po reklame na obrazovkách je zo strany firiem vysoký. Televízie však zápasia s nedostatkom priestoru na jej umiestnenie. Markíza a Jojka aj preto v tomto roku napriek kríze a inflácii expandovali a uviedli dve nové televízne stanice.

Televízia, diaľkový ovládač Čítajte viac Rekordné zdražovanie v televíziách: Budúci rok stúpnu ceny o desiatky percent

Televízia Markíza spustila na začiatku júna novú stanicu Krimi, ktorá sa veľmi rýchlo etablovala na slovenskom mediálnom trhu. Najmladší prírastok v rodine Markízy si postupne zväčšoval svoju divácku základňu a už v lete sa pochválil rekordným podielom na trhu, ktorý ju vyniesol na pozíciu trhovej štvorky.

Spravodajská televízia JOJ 24 pribudla do portfólia skupiny JOJ na začiatku októbra. Trhová dvojka pracovala na vývoji celé mesiace a po spustení sa jej podarilo na trhu presadiť v konkurencii TA3 a RTVS :24. Po prvých týždňoch v éteri sa môže pochváliť slušnými výsledkami.

Okrem toho skupina Joj spustila na začiatku apríla aj streamovaciu službu JOJ Play, kde predplatiteľom a registrovaným používateľom ponúka svoje seriály a relácie, ale aj športové prenosy, filmy a partnerský bonusový obsah.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #RTVS #TV JOJ #TV Markíza #Trojka RTVS