Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Pečie celé Slovensko dostáva pauzu. Vieme prví, čo budúci rok nahradí najsledovanejšiu šou

RTVS sa k svojej najúspešnejšej šou správa macošsky. Kým komerčné televízie len ticho závidia vysokú sledovanosť Pečie celé Slovensko, nové vedenie telerozhlasu vysiela veľmi zvláštne signály. Pokračovanie obľúbenej šou nemusí prísť tak skoro.

28.11.2022 06:00
Pečie celé Slovensko, tánička, lucka, Ďoď, Anči Foto:
Pečie cele Slovensko je aj v druhej sérii najúspešnejšou šou na televíznych obrazovkách.
debata
pečie celé slovensko, Čítajte aj Opäť veľké čísla: Pečie celé Slovensko potvrdzuje status najsledovanejšej šou jesene

V uvedeniu tretej série Pečie celé Slovensko sa zatiaľ telerozhlas vyjadruje opatrne. Po náznakoch, že by už nemusela pokračovať, zmenil rétoriku a dal svojmu najúspešnejšiemu formátu zelenú. „RTVS využije opciu a je v rokovaní s BBC o zakúpení licencie na tretiu sériu,“ uviedol pre Mediaklik riaditeľ sekcie programových služieb STV Vincent Štofaník.

Kedy ju však diváci uvidia na obrazovkách, zatiaľ nie je jasné. „Termín uvedenia tretej série Pečie celé Slovensko na obrazovky Jednotky RTVS bude závisieť od aktuálnej finančnej situácie a výrobných možností,“ dodal Štofaník.

Miloš Kopecký Čítajte aj Trojka sa o pár dní definitívne vypne. Skončia sa aj obľúbené seriálové klasiky?

„Pečenie“ vystrieda Hit roka

Telerozhlas pripravuje do nového roka namiesto Pečie celé Slovensko novinku. „RTVS pripravuje na Jednotke nový 25-dielny hudobno-zábavný program Hit roka od kreatívneho tímu, ktorý priniesol v minulosti divácky mimoriadne obľúbené programy, ako napríklad Zlaté časy, Legendy popu, Hit storočia, Poštu pre teba a mnoho iných,“ hovorí Štofaník o novej ťažiskovej šou RTVS.

„Nový program bude pripomínať s nadhľadom jednotlivé roky a dôležité spoločenské, športové, kultúrne a politické udalosti z histórie samostatnej Slovenskej republiky, ukážky z obľúbených skladieb a filmov slovenských tvorcov a interpretov,“ približuje Štofaník Hit roka.

Spomínate si? Reláciu Legendy popu uvádzala Jednotka v roku 2011. Každá časť bola venovaná jednej slovenskej alebo českej hviezde a jej siedmim najväčším hitom. Jedna epizóda bola venovaná aj Karolovi Duchoňovi:

Či budú novej šou patriť nedeľné večery, zatiaľ nie je známe. „Nedeľa by mala patriť inému typu programu. Nemal by tam byť formát zábavný, ale historicko-spoločensky dôležitý,“ uviedol Ľuboš Machaj pri svojej kandidatúre na post generálneho riaditeľa RTVS.

Čo bude s Milujem Slovensko či Záhadami tela?

Machaj mal vo svojom projekte výhrady aj k divácky obľúbeným stáliciam ako Milujem Slovensko, Čo ja viem, Neskoro večer alebo Záhady tela. Vyjadril nespokojnosť s programovou skladbou RTVS, ktorá o publikum bojuje zábavnými formátmi, „ktoré sa na seba podobajú ako vajce vajcu“ a majú podľa neho miesto skôr v súkromných médiách. „Navyše neponúkajú pre verejnoprávne médium dôležitú pridanú hodnotu. Nezanechávajú pre budúce generácie obraz o našom živote,“ uviedol.

Na druhej strane uznal, že televízne vysielanie RTVS dosahuje vyššiu sledovanosť väčšinou v časoch, kedy má v ponuke zábavné formáty. Aký je teda ich osud v budúcom roku? „Doteraz mimoriadne sledované a divácky obľúbené zábavné programy Milujem Slovensko, Záhady tela, Neskoro večer budú pokračovať aj v jarnej sezóne na Jednotke,“ potvrdil Štofaník.

Zapojí sa RTVS do boja o divákov?

Programové plány na budúci rok telerozhlas, na rozdiel od komerčných televízií, zatiaľ nepredstavil. A kým komerčné televízie bojujú o každého jedného diváka a pretekajú sa v ponuke seriálov a zábavných programov, pri pohľade zvonku to vyzerá, že RTVS sa zaoberá len svojimi internými problémami a na divákov mu nejako nezostáva čas ani energia.

rtvs Čítajte aj Bolo to urýchlené a hysterické rozhodnutie, hovorí politológ o odvolaní manažmentu spravodajstva RTVS

V čase, kedy má RTVS – parafrázujúc vyjadrenie riaditeľa o zábavných programoch, ktoré sa „podobajú ako vajce vajcu“ – doma sliepku, ktorá jej znáša zlaté vajcia, sa s jej skorým návratom na obrazovky neponáhľa. Je nespochybniteľné, že náklady na licenciu a výrobu Pečie celé Slovensko nie sú vôbec lacnou záležitosťou a pri dnešnej inflácii bojuje RTVS o každé euro na svoj chod. Komunikácia verejnoprávnej inštitúcie je však nejednoznačná, bez jasne vysvetlenej stratégie a cieľov.

„Pečenie“ potrápilo Markízu aj Jojku

Pečie celé Slovensko je najúspešnejšou šou na slovenských televíznych obrazovkách, ktorá s prehľadom poráža aj veľké šou komerčných televízií. Pri svojej prvej sérii na jeseň minulého roka spôsobila doslova ošiaľ. Desať súťažných častí sledovalo v priemere 539-tisíc divákov a finále pritiahlo rekordných takmer 600-tisíc divákov.

Kým minulý rok pri prvej sérii komerčné televízie nešli do súboja (Jojka vysielala Talent v sobotu a Markíza SuperStar v piatky, až priame prenosy semifinále a finále uvádzala kvôli spoločným priamym prenosom s Novou v nedeľu), v tomto ročníku sa už šou postavili obidve komerčné televízie čelom – Jojka konkurovala s Talentom a Markíza s Tvojou tvárou.

Hoci „pečeniu“ odobrali časť divákov, zostalo bezkonkurenčne najúspešnejšou šou roka. Doposiaľ odvysielané epizódy sledovalo v priemere 485-tisíc divákov, pričom tri časti mali viac ako pol milióna divákov. Talent aj Tvoja tvár stratili voči predchádzajúcim sériám oveľa viac divákov, najmä pre Markízu bol pokles výkonu Tvojej tváre studenou sprchou.

pán profesor, Čítajte aj Pán profesor sa nakoniec rozlúčil s úspechom: Bude alebo nebude piata séria?

Obidve televízie by za takýto úspešný formát dali všetko. Ich dlhoročné stálice potrebujú priam nutne oddych, no nahradiť ich niečím iným nie je jednoduché. Nové formáty ako Zlatá maska či Lego Masters u divákov prepadli. Komerčné televízie robia pre prilákanie divákov k obrazovkám všetko. Potrebujú ich na to, aby mohli úspešne fungovať.

Verejnoprávna televízia nie je na divákoch závislá, koncesionárske poplatky a príjmy od štátu sa neodvíjajú od sledovanosti a počúvanosti jej televíznych a rozhlasových okruhov. Lenže aj verejnoprávna televízia by mala mať v portfóliu relácie, ktoré vedia zatriasť rebríčkom sledovanosti.

Jednotka by mala byť komerčným televíziám relevantnou konkurenciou, ktorá ponúka divákom s diaľkovým ovládačom v ruke dostatočne zaujímavú alternatívu. O to zvláštnejšie vyznieva neochota RTVS komunikovať o svojich programových plánoch do budúceho roka.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #RTVS #Pečie celé Slovensko