Dopyt po reklame v televízii napriek inflácii a zdražovaniu neutícha. Prvýkrát po dlhej dobe bola v tomto roku inflácia v televíziách dvojciferná, no ani 13 percentný nárast cien za reklamu nestačil na uspokojenie dopytu. Pre firmy a značky je televízia médiom s najväčším zásahom, a tak televízie dlhodobo zápasia s nedostatkom priestoru na pokrytie všetkých požiadaviek na umiestnenie reklamy.
Rekordná inflácia
Na budúci rok čaká spoločnosti ešte väčšie zdražovanie reklamy. Komerčné televízie zverejnili svoju obchodnú politiku na rok 2023 a inflácia cien prekoná aj tohtoročné rekordy. Skupina Markíza zvýši cenu reklamy o 20 % a skupina JOJ až o 28,5 %. Verejnoprávny RTVS zatiaľ v roku 2023 počíta so 16 % infláciou.
Zvýšenie cien však nesúvisí len s vypredanosť televízneho priestoru na umiestnenie reklamy, ale aj s rastom výrobných nákladov v celej branži. Televízie ako producenti obsahu kopírujú celkovú infláciu na Slovensku, ktorá prudko rastie.
Diváci však chcú vidieť pôvodnú tvorbu, ktorej výroba je stále nákladnejšia, na druhej strane si aj vďaka streamovacím službám zvykajú na sledovanie seriálov a filmov bez prerušovania reklamami. Televízie to všetko zohľadňujú vo svojich programových plánoch aj pri nasadzovaná reklamy do vysielania.
Čítajte aj Slovenské obývačky pozor: Bude ešte viac reklamy v televízii? Nový zákon to umožňujeRozdelenie divákov v televíziách
Televízne skupiny odzrkadľujú podiel disponibilných GRP (Gross Rating Point – kumulovaná sledovanosť divákov v nákupnej cieľovej skupine) na každej televíznej stanici. Skupina Markíza má GRP rozdelené takto: TV Markíza 70 %, Dajto 12 %, Doma a Nova International 11 % a Krimi 7 %.
JOJ Group má vyčlenených 63 % pre JOJ, 18 % pre Plus, 14 % pre Wau a 5 % pre ostatné stanice, kam patria JOJko, Prima Plus a JOJ24. JOJ Šport nie je súčasťou nákupného bundla na rok 2023, zahŕňa však špeciálne balíčky spotov a sponzorských odkazov.
Čítajte aj Slovenské Vianoce v tieni vojny na Ukrajine: Dostane Mrázik a ruské rozprávky stopku?Cena za oslovenie divákov
Základné CPP (Cost per Point – cena za oslovenie 1 % divákov v nákupnej cieľovej skupine, čo je cena za jeden percentuálny bod sledovanosti) rastie v prípade skupiny Markíza na 2 220 eur a v prípade JOJ Group na na 1 245 eur. Tieto ceny klesajú v závislosti od celkového ročného objemu investícií do televíznej skupiny, na druhej strane ich ovplyvňujú prirážky za prémiové pozície v reklamnom brejku alebo produktovú exkluzivitu v bloku.
Obchodná cieľová skupina komerčných televíznych skupín pre rok 2023 zostáva aj naďalej 12–54 (diváci vo veku od 12 do 54 rokov), ku ktorej sú k live vysielaniu priradení aj hostia a trojdňový time-shift (odložená sledovanosť).
Čítajte aj Trojka a ČT3 definitívne skončia. Škrty budú pokračovať aj budúci rok