Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Unesie trh tri spravodajské televízie? Reálny potenciál nám ukážu nasledujúce mesiace

Odborníci z mediálnych agentúr hovoria, či je na slovenskom trhu dostatočne veľký priestor na tri spravodajské televízie.

02.11.2022 06:00
Natália Vlk, Matúš Hacker Foto:
Natália Vlk, Commercial Director, Zenith a Matúš Hacker, Planning & Digital Director, UM.
debata (2)
Oľga Dúbravská Čítajte rozhovor Náš prime time je vtedy, keď sa deje niečo významné, hovorí Oľga Dúbravská z TA3

O tom, že spravodajská televízia je špecifické médium a nedá sa porovnávať so všeobecnými televíziami, ako sú Markíza, JOJ či Jednotka RTVS, sme sa už rozprávali so šéfmi televízií TA3, JOJ 24 a RTVS :24. Zaujímalo nás aj to, či je na slovenskom trhu dostatočne veľký priestor na tri spravodajské televízie. Dnes svoj pohľad prinášajú odborníci z mediálnych agentúr.

„Výkon a výsledky doteraz jedinej spravodajskej televízie na Slovensku možno príliš veľký priestor pre spravodajské TV na trhu nenaznačovali, to neznamená, že ten priestor nebude rásť,“ hovorí Matúš Hacker z agentúry UM. „Pre časť zadávateľov reklamy pri týchto staniciach nehrá úlohu maximalizácia zásahu, ale skôr hľadanie špecifických cieľových skupín,“ dopĺňa Natália Vlk z agentúry Zenith.

Alfonz Šuran Čítajte rozhovor Šéf RTVS :24: Našou výhodou je, že nemusíme zaujímavé veci prerušovať komerciou

Natália Vlk, Commercial Director, Zenith: Príchod novej spravodajskej televízie je na mieste

Natália Vlk, Zenith

Ako vnímate aktuálny súboj troch spravodajských televízií? Je na slovenskom trhu dostatočne veľký priestor na tri spravodajské televízie?

Dopyt po aktuálnych informáciách je veľký, čo znásobili aj udalosti posledných pár rokov či teraz dní. Príchod novej spravodajskej televízie je teda na mieste. Čo sa týka diváka, neočakávame výraznejšie zmeny na trhu, aktuálne skôr pôjde o podelenie si už existujúceho diváka spravodajských TV. Postupom času môže nový prílev divákov zabezpečiť práve programová skladba napr. smerom k servisným a poradenským programom – a to je aj priestor pre diferenciáciu jednotlivých kanálov.

Z komerčného hľadiska je kedy hlavný prime time pre spravodajskú televíziu?

To nie je úplne jednoduché zadefinovať, nakoľko sa na sledovanosť týchto staníc treba pozerať z dvoch hľadísk. Prvým je zaužívané hľadisko, kde spadajú časy ako pracovný deň v poobednom čase a potom tesne pred a po hlavnom spravodajstve komerčných a verejnoprávnej TV. Nedeľa pred obedom je tiež čas, ktorý si na Slovensku spájame s politikou, počas ktorého sa dlhodobo dosahujú mimoriadne slušné čísla sledovanosti.

Druhé hľadisko je špecifické v tom, že je ťažko predvídateľné a súvisí s mimoriadnymi situáciami – a tak môžeme v sledovanosti spravodajských televízií badať obrovské výkyvy, ako to už napr. býva pri pokrývaní tragických udalostí, ale pokojne aj pri vysielaní tlačových besied. Pre časť zadávateľov reklamy ale pri týchto staniciach nehrá úlohu maximalizácia zásahu, ale skôr hľadanie špecifických cieľových skupín, ktoré napr. môžeme nájsť pri rôznych servisných programoch, ktoré tieto stanice ponúkajú.

Dárius Haraksin Čítajte rozhovor Šéfredaktor JOJ 24: Na Slovensku je vždy o čom informovať, viac správ si vyžadujú diváci

Matúš Hacker, Planning & Digital Director, UM: Zaujímavé bude sledovať správanie zadávateľov reklamy

Matúš Hacker, UM

Ako vnímate aktuálny súboj troch spravodajských televízií? Je na slovenskom trhu dostatočne veľký priestor na tri spravodajské televízie?

Aktuálny súboj spravodajských televízii vnímame pozitivne z hľadiska tlaku na zvyšovanie kvality TV spravodajstva a všeobecne spravodajstva na Slovensku. Výkon a výsledky doteraz jedinej spravodajskej televízie na Slovensku možno príliš veľký priestor pre spravodajské TV na trhu nenaznačovali, to neznamená, že ten priestor nebude rásť. Reálny potenciál nám ukážu pravdepodobne nasledujúce mesiace. Aj z nášho hľadiska bude zaujímavé sledovať vývoj, hlavne pri neštátnych spravodajských TV, kde je nevyhnutný komerčný úspech a nielen spoločenská a politická objednávka. Zaujímavé bude tiež sledovať správanie zadávateľov reklamy a aký bude dopyt po reklamnom inventory.

Z komerčného hľadiska je kedy hlavný prime time pre spravodajskú televíziu?

Hlavný prime time spravodajských televizií vo svete nebýva príliš odlišný od ostatných plnoformátových staníc. Kľúčové pásma zväčša o pár minút predbiehajú a nasledujú hlavné spravodajské relácie na trhu. Sekundárne to býva tiež čas okolo poludnia. Tento „pattern“ vidieť aj u nás pri stanici TA3. Skupina JOJ pre svoju spravodajskú stanicu ešte nezverejnila obchodný model ani to, či sa bude líšiť od ostatných staníc v skupine, takže tu si na odpoveď ešte pár týždňov počkáme.

Ak by sme sa na prime time pozreli z hľadiska sledovanosti, tak ten pohľad by bol ďaleko širší. Sledovanosť dosahuje vrchol v čase a bezprostredne po čase zásadných spoločenských a politických udalostí. To však nemusí vždy pre TV znamenať aj komerčný úspech – keďže zadávatelia bývajú pri takýchto udalostiach opatrní a nechcú svoje značky vystavovať riziku. Zároveň do toho vstupuje aj neflexibilita procesu TV reklamného nákupu.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #TV TA3 #Joj 24 #RTVS :24