Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Pohreb kráľovnej láme rekordy v sledovanosti, pre televízie je však stratový

Majitelia médií hovoria o strate miliónov libier kvôli reklamnému tichu.

20.09.2022 09:00
Alžbeta II. / Karol III. / Foto: ,
Britský kráľ Karol III. salutuje pred rakvou svojej zosnulej matky, britskej kráľovnej Alžbety II., ktorú prinášajú na štátny pohreb do Westminsterského opátstva v Londýne 19. septembra 2022
debata (1)

Televízne prenosy z pohrebu zosnulej britskej kráľovnej Alžbety II. sa zaradia k najsledovanejším vysielaniam v britských dejinách. Kým vydavatelia novín a časopisov zarobili na rekordnom predaji tlačovín s touto tematikou, pre televízie bude tento týždeň znamenať najmä veľké vypätie a finančné straty, píše The Guardian.

Kráľovská rodina a monarchovia sa lúčia s Alžbetou Fotogaléria - 45 fotiek Všetky fotky
Kate, princezná z Walesu sa objavila na pohrebe...

V Británii zavládlo reklamné ticho

Z úcty ku kráľovnej a v súlade so želaním Buckinghamského paláca sa britské médiá po úmrtí panovníčky dohodli, že na rôzne dlhú dobu vylúčia zo svojich programov a stránok reklamu. Prvé reklamné ticho panovalo v Británii od štvrtkového skonu Alžbety II. do konca následného víkendu.

Najmä vo verejnom priestore inzerciu nahradili portréty kráľovnej. Počas pracovného týždňa sa reklama na niektorých miestach obnovila, pri včerajšom pohrebe však opäť zmizla.

Princ William prichádza do Westminsterské... Foto: SITA/AP, James Manning
Princ William Princ William prichádza do Westminsterské opátstva v deň pohrebu kráľovnej Alžbety II.

Médiá prišli o milióny libier

„Hovoríme o strate miliónov a miliónov libier z reklamy pre majiteľov médií,“ uviedol jeden z vedúcich pracovníkov britskej mediálnej agentúry. „Je to niečo ako masová mediálna udalosť, ktorá sa z komerčného pohľadu nikdy nestala,“ poznamenal.

Nepretržité spravodajstvo z pohrebu prinášala nielen verejnoprávna BBC, ale tiež stanica Sky, Channel 4 a Channel 5. Aspoň časť spravodajstva by podľa odhadov serveru Express mohli sledovať až štyri miliardy ľudí po celom svete, čo by bol rekord. Kráľovná sa stala mediálnou hviezdou už pri svojej korunovácii v roku 1953, ktorú na obrazovkách sledovalo 27 miliónov ľudí, píše server.

Princezná Charlotte neudržala slzy počas... Foto: Phil Harris / AFP / Profimedia
724174628 Princezná Charlotte neudržala slzy počas pohrebu kráľovnej Alžbety II.

Rekordná sledovanosť

Sledovanosť pohrebu by podľa Guardianu mohla prekonať aj dve doteraz najpopulárnejšie udalosti, ktorými bol pohreb princeznej Diany v roku 1997 a víťazstvo Anglicka na majstrovstvách sveta vo futbale, ktoré sa konali v lete 1966 v Londýne. Sledovanosť navyše umocnil štátny sviatok a voľno, ktoré Londýn vyhlásil na deň pohrebu.

Pre noviny smrť kráľovnej znamenala obrovský nárast predaja, pretože ľudia si obstarávali pamätné tlačené vydania. Vydavatelia sa po zverejnení správy vo štvrtok večer predháňali vo zvyšovaní nákladu piatkových vydaní, aby uspokojili očakávaný nárast dopytu.

Ľudia stáli v rade pred Tower Bridge, aby... Foto: SITA/AP, Martin Meissner
Británia, úmrtie Alžbety II. Ľudia stáli v rade pred Tower Bridge, aby vzdali úctu zosnulej kráľovnej Alžbete II. vo Westminster Hall v Londýne, v sobotu skoro ráno, 17. septembra 2022.

Vysoký predaj tlače neznamenajú vysoké zisky

„Je zrejmé, že celkový objem predaja už nie je taký, aký býval. Ale proporcionálne to bol jeden z najväčších nárastov, aký sme kedy zaznamenali,“ uviedol člen vedenia nemenovaných novín citovaný Guardianom.

Proporčný nárast bol podľa neho bezpochyby vyšší ako doteraz komerčne najúspešnejšie udalosti, vrátane svadby princa Williama a Kate v roku 2011, úmrtia Margaret Thatcher alebo brexitu.

Spoločnosť Newsquest vydáva 160 regionálnych denníkov a jej riaditeľ Henry Faure Walker odhaduje, že v piatok po úmrtí kráľovnej sa predalo o 25 až 35 percent viac ako v iné piatky. Na mnohých miestach sa špeciálne čísla vypredali a tak si Faure Walker sľubuje dobré zisky aj od utorkovej edície po pohrebe.

Rekordné zisky z predaja tlačoviek však zmenšujú dodatočné náklady spojené s rozšírením počtu vytlačených strán, keďže novinový papier je najdrahší za dlhé roky. „Vzhľadom na rozsah takejto udalosti by sa to možno nezdalo, ale celkovo by som povedal, že to malo ľahko negatívny finančný dopad,“ uviedol Faure Walker.

Dárius Haraksin Čítajte rozhovor Šéf novej televízie JOJ 24: Sme už pripravení vysielať, ale štart nechceme uponáhľať

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #sledovanosť TV