Superstar počas tohto roka zažila najväčšie otrasy v celej svojej histórii u nás, ale aj ako formát. Televízie Markíza a Nova sa rozhodli zabehnutú súťaž inovovať a vdýchnuť jej novú energiu s cieľom zvrátiť postupný odliv divákov, s ktorým sa Superstar musela popasovať v rámci niekoľkých predchádzajúcich sérií. Podarilo sa. Je len otázne, či by na obrovskom diváckom úspechu majú zásluhu kreatívne zmeny v podobe absencie moderátora, nového a nevšedného zloženia poroty, výberu zaujímavých lokácií na nakrúcanie, nového štúdia alebo k tomu výrazne prispela aj koronakríza s ňou spojená obmedzená televízna ponuka.
Každopádne rekordné výsledky jednotlivých epizód boli dôkazom, že diváci v oboch krajinách znova prišli na chuť hľadaniu Superstar. Veď prvé finále dorovnalo rekord so 655-tisícovým publikom, v susedných Čechách sa programu takisto darí a pravidelne obsadzuje prvé priečky v rebríčkoch. Tento ročník bol jednoducho iný, pozitívne iný.
Superstar zmenila televízny svet
Avšak od začiatku vysielania najviac udierala do očí absencia moderátora. Práve „sprievodca“ celej súťaže bol kedysi neodmysliteľnou súčasťou. Keď sa Superstar začínala na Slovensku, písal sa rok 2004 a licenciu kúpila verejnoprávna RTVS, bol z toho obrovský boom. Úplne nová šou, neopozerané tváre, ľudí hľadanie víťaza absolútne pohltilo. A z Adely Vinczeovej, vtedy Banášovej a Martina Pyca Rauscha sa stali takisto superhviezdy, moderátorské. Tento formát zmenil celý televízny trh a spustil tradíciu robenia veľkých ťažiskových šou, ktoré sa našou malou krajinou prehnali ako víchor. Všetky však mali niečo spoločné – moderátora.
Ukázalo sa, že práve veľké šou sú akýmsi merítkom toho, kto je u nás na moderátoskej špičke a bolo to vecou absolútnej prestíže a pre mnohých nedosiahnuteľným snom moderovať a utiahnuť tento vlak. Lenže aj ťažiskové formáty počas rokov a odvysielaných viacerých sezón museli prejsť prirodzeným vývojom. Zrejme tým najväčším si prešla práve Superstar.
Kým kedysi prvé sezóny sa nakrúcali neuveriteľných osem mesiacov, od jesene do jari, neskôr, keď licenciu prebrala Markíza a spravila tretiu slovenskú Superstar sa formát začal výraznejšie meniť. Postupne sa skracoval a vyplnil „len“ niekoľko mesiacov z celej televíznej sezóny až do súčasného stavu, keď hľadanie spevákov trvá čosi vyše troch mesiacov.
Postupný a nutný vývoj
Zmenila sa aj účasť moderátorov. Postupne sa z obrazoviek vytrácali. Už neboli súčasťou kastingov, výberu v Divadle, objavili sa v semifinále, prípadne naskočili až do záverečnej fázy. Dôvod bol prozaický, bolo čoraz ťažšie prilákať overené tváre do formátu, ktorý pointou zostával stále rovnaký. Preto sa diváci museli rozlúčiť po niekoľkých sezónach s Adelou, neskôr aj Pycom, pri federálnych verziách s Leošom Marešom. Tvorcovia museli prísť s náhradným riešením, ktoré im nevyšlo. Zaexperimentovali s rôznymi moderátormi, neraz to boli poriadne prekvapujúce voľby, v globále boli považované za neúspešné pokusy.
Prišiel však rok 2020 a v poradí už šiesta séria federálnej verzie, ktorá je stále unikátna v rámci celého formátu. Nikde inde vo svete sa nespojili dve krajiny, aby vznikol spoločný projekt. A opäť to bola práve Superstar, ktorá udala trend v našom teritóriu a následne vznikli česko slovenské verzie Talentu, Voicu alebo X-factoru. Tvorcovia najnovšej série Superstar však poriadne zariskovali, okrem spomínaných kreatívnych zmien, skúsili ešte niečo úplne nové, čo nemá vo svete obdobu. Vyškrtli úplne moderátora.
Moderátor postupne nebol potrebný
Už v minulých sezónach sa ukázalo, že divákov viac lákajú dynamicky zostrihané kastingové kolá, kde prím hrá porota. To isté platilo aj počas Divadla, respektíve Super Výberu. Navyše tento rok vypadlo aj semifinále a kvôli pandémii koronavírusu musel režisér Pepe Majeský poriadne improvizovať. Rozšíril sa počet epizód so Super Výberom a razom sa vykryštalizoval formát Superstar, kde moderátor nikomu nechýba.
„Mal som túto ideu od úplného začiatku, preto vznikla aj nová päťčlenná porota. Zvažoval som variant Superstar s moderátorom, ale aj bez moderátora. Keď sme dokončili nakrúcanie kastingov mi bolo jasné, že porota má v sebe veľkú energiu, náboj, emóciu, chémiu, sadli si medzi sebou, podarilo sa nám vytvoriť partiu, kde všetko medzi nimi funguje a za mňa je to najlepšia porota talentových súťaží vôbec a uvedomil si, že nechcem tam vsúvať žiadny rušivý element v podobe moderátora,“ povedal exkluzívne pre Pravdu režisér Superstar Pepe Majeský.
Prekvapenie! Žiadny moderátor tento rok
Markíza oficiálne však stále mlčala o podobe samotných finálových živých prenosov, ktoré do poslednej chvíle nevedelo, aká forma sa podarí zrealizovať kvôli bezpečnostným opatreniam. Počas ostatnej nedele nastalo ďalšie veľké prekvapenie. Ani finále nedostalo moderátora. „Uvedomil som si, že porota je dostatočne silná na to, aby si finále „odmoderovala“ sama. Navyše v porote sedí Leoš Mareš, ktorý ako skúsený moderátor bol mojou predĺženou rukou, na ktorú som sa mohol s čímkoľvek spoľahnúť,“ doplnil Majeský.
Rýchle zmeny kvôli korone
Koronakríza spravila škrt cez rozpočet televíziám po celom svete. Globálne sa obmedzovalo vysielanie programov, seriálov, filmov, zastavila sa produkcia veľkých šou, aj rôznych svetových verzií Superstar, ktoré vysielali. V Nemecku sa finále uskutočnilo bez divákov, v USA zašli ešte ďalej, keďže epidemiologická situácia bola mimoriadne vážna. V Spojených štátoch sa živé prenosy konali „z domu“. Moderátor, porota, ale aj tí najlepší speváci sa stretli na obrazovkách iba prostredníctvom online prenosov. Avšak nikde nenastal scenár, pri ktorom by zmizol moderátor úplne.
Udá naša Superstar svetový trend?
V tomto smere je naša Superstar svetovým unikátom, ktorá môže odštartovať trend aj v iných verziách. Superstar ako licencovaná relácia má presne stanovené postupy, ako sa má pripraviť, ide to tzv. Bibliu. Práve pandémia ukázala, ako sa môže dobre rozbehnutý vlak operatívne rýchlo zmeniť.
„Čo sa týka Superstar, tak sme prví, ktorí vypustili moderátora z celého procesu. Sme jedna z mála krajín, ktorá dala dokopy päťčlennú porotu,“ povedal Majeský.
Ukázalo sa, že dá robiť aj „na diaľku“, nemusí sa uskutočniť veľkolepé finále s divákmi a nakoniec nie je potrebný ani moderátor, o ktorom sa donedávna myslelo, že by bez neho by to jednoducho nešlo. Môže byť česko slovenská Superstar priekopníkom, ktorá nadobro zmení podobu budúcich verzií po celom svete?
„Nie je to mantra nemať moderátora, ktorú sme u nás otestovali a vyšlo to. Nemyslím si, že to teraz bude tak všade. Moderátor je pevnou súčasťou takéhoto typu programov. Tento rok som si to mohol dovoliť a vypustiť moderátora a to len preto, lebo ho plnohodnotne zastúpila porota so svojou energiou, ktorá bola neuveriteľná. A navyše Leoš Mareš vie mnohé veci spoza stola plnohodnotne odmoderovať. Tento precedens však nebude znamenať, že všetky veľké šou budeme robiť bez moderátora,“ podotkol režisér Superstar v rámci exkluzívneho rozhovoru pre Pravdu.