Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Šéfka produkcie Markízy: Ďalšia séria Dunaja bude strhujúca, máme však už náhradu. Píšeme aj nový denný seriál, ktorý vystrieda Mamu

Alexandra Dubovská hovorí o súčasných aj budúcich projektoch televízie Markíza.

20.11.2023 00:00
Alexandra Dubovská Foto:
Riaditeľka Centra výroby skupiny Markíza Alexandra Dubovská.
debata (6)

Televízia Markíza má za sebou úspešnú sezónu, má už však pripravené alebo pripravuje aj projekty do budúceho roka a pracuje tiež na ďalších novinkách, ktoré sa dostanú na obrazovku najskôr o rok či dva. Produkciu hraných seriálov, reality šou a zábavných formátov zastrešuje riaditeľka Centra výroby skupiny Markíza Alexandra Dubovská, s ktorou sme sa o súčasných aj budúcich projektoch televízie rozprávali.

V rozhovore sa dozviete:

  • aké novinky čakajú divákov v seriáli Dunaj, k vašim službám, ale aj to, či sa doňho vráti Tomáš Maštalír,
  • dokedy bude pokračovať Mama na prenájom a čo denný seriál nahradí,
  • aké seriály majú slovenskí diváci najradšej a prečo ich kriminálky až tak neberú,
  • ktoré tohtoročné zábavné formáty budú pokračovať,
  • či majú ambíciu po úspešných adaptáciách nakrútiť aj vlastný prémiový seriál, ako bolo Klamstvo či novinka Zrada,
  • ale aj to, či máme dostatok tvorcov, ktorí vedia písať pre komerčnú televíziu,
  • a ako sa inflácia a zdražovanie prejavili na televíznej produkcii.
Na tieto seriály a filmy sa môžu diváci televízie Markíza budúci rok tešiť:
Video

Slovenská pôvodná tvorba je dlhodobo podfinancovaná. Zmenilo sa to v posledných rokoch aj v súvislosti s infláciou a zdražovaním? Prišlo do slovenskej seriálovej tvorby viac peňazí?

Nemyslím si, že prišlo viac peňazí. Rozpočty sa, samozrejme, dvíhajú – už ani chlieb nestojí toľko ako pred piatimi rokmi –, ale je to skôr o tom, že produkujeme veľa projektov a stále za tie isté peniaze, hoci sa trochu zlacnili technológie. Začali sme však byť oveľa flexibilnejší, rýchlejší a vynaliezavejší, aby sme dosiahli veľmi dobrú kvalitu za oveľa menšie peniaze ako Nemci a Američania. S našimi budgetmi sa to inak ani nedá.

Ťaháme za kratší koniec aj v porovnaní s Českou republikou?

Áno, lebo Česko je oveľa väčší trh. Keď si to zoberiete, Česi vysielajú rovnakých 24 hodín ako my, majú porovnateľný počet kanálov ako my, ale majú z trhu oveľa viac peňazí. Také peniaze my nikdy mať nebudeme. Sme malá krajina a to sa nikdy nezmení. To sa však nechcem sťažovať. Je to skrátka fakt, ktorý nás núti k maximálnej kreativite a efektívnosti, aby to na výsledku nebolo cítiť.

Ako využívate túto vynaliezavosť a kreativitu napríklad pri Dunaji?

Dunaj má veľkú výhodu v tom, že sa vyrába v naozaj špičkových ateliéroch, kde môžeme pri natáčaní využívať denné svetlo. Nemusíme toľko svietiť a na každý obraz zdĺhavo nastavovať svetlá. Aj tu sme našli mechanizmus, ako to robiť pekne a rýchlo.

Čo je pri seriáli taká istota, že slovenských divákov zaujme?

Seriál je postavený na dvoch kľúčových faktoroch – musí mať silný príbeh a silnú emóciu. Napríklad aj Pán profesor, ktorý je žánrovo síce rodinný komediálny seriál, ale je postavený na silnom emočnom príbehu. V každej časti je študent, ktorý má vo svojom živote nejaký zásadný problém, s ktorým sa musí vyrovnať. A preto podľa mňa tak dobre funguje už roky. Keď máte pútavý príbeh so silnou emóciou, ktorý chytí za srdce, tak to na Slováka funguje stopercentne.

Preto u nás nie sú také obľúbené kriminálky, ktoré sú v Česku populárne a každá televízia ich vysiela niekoľko?

Áno. U nás by museli byť inak postavené. Kriminálka je chladnejší formát. Nás až tak neberie zistiť, že kto je vrah, ak nie sme emočne zainteresovaní. Chceme vedieť, ako sa cítia ľudia ktorých sa príbeh týka, musíme držať niekomu palce a mať pocit, že spravodlivosť zvíťazila za každých okolností. Preto u nás tento žáner až tak nefunguje. Myslím si však, že aj u nás raz urobíme kriminálku tak, že bude hitom.

druhá šanca, Čítajte aj Markíza v roku 2024: Najočakávanejší seriálový návrat stálice, ktorú Slováci zbožňujú

Vráťme sa k Dunaju. Prekvapil vás až taký záujem divákov?

Ja som tomuto seriálu verila, že pôjde hore a bude dobrý. Vždy hovorím, že keď nemáte dobré písmenká, nemáte nič. Ak máte kvalitný námet a scenár, máte ten najlepší možný základ a my máme aj produkciu, ktorá vie ten základ vizuálne a herecky pretaviť do výsledku, ktorý aj veľmi dobre vyzerá. Je pravda, že spočiatku som neverila, že budeme mať 30-percentné podiely na trhu. Evita (Twardzik) tomu verila už po prvých dieloch a ja som si z nej robila srandu, že má ešte entuziazmus začiatočníka a 30-percentný share na tomto trhu so seriálom je už dnes fikcia. A je to tu. (úsmev)

Myslíme si tiež, že sa nám podarilo pritiahnuť naspäť k televízii diváka, ktorý ju už veľmi nesledoval a Dunaj je to, prečo je ochotný si ju opäť zapnúť. A keďže už poznám aj naozaj strhujúci obsah jarnej série, pevne verím, že diváci seriálu ostanú verní. Naozaj je sa na čo tešiť.

Vráti sa Tomáš Maštalír?

Nikdy nehovor nikdy, ale v dejových líniách jarnej sezóny jeho postava Leopolda nefiguruje. Máme však pre divákov pripravené nové zaujímavé postavy, ktoré poriadne zamiešajú dej. Opäť tak predstavíme aj zopár neopozeraných hereckých tvárí. Z čoho sa veľmi teším, lebo sa nám zase podarilo nájsť skvelé mladé talenty, ako bola napríklad Lesana Krausková (predavačka Alenka).

Keď sme pri Tomášovi Maštalírovi, bude šiesta séria Pána profesora?

Rozprávame sa o tom, momentálne je v iniciálnej fáze vývoja.

Je už definitívne isté, že Druhá šanca bude v roku 2024 pokračovať?

Áno, už máme scenáre. Bude to opäť mimoriadne zaujímavé a veľmi sa na to teším.

Riaditeľka Centra výroby skupiny Markíza... Foto: TV Markíza
Alexandra Dubovská Riaditeľka Centra výroby skupiny Markíza Alexandra Dubovská.

Vráti sa aj šou Na nože?

Rozhodne. Táto šou nám skvele funguje a je radosť ju vyrábať. Na kastingu si dávame naozaj záležať, nestačí totiž, aby reštaurácia len bola v problémoch. Na to, aby nám šou fungovala, potrebujeme, aby tam boli zaujímavé charaktery.

Aký čas potrebujete na natočenie jednej série?

Natáčame dve epizódy za mesiac. Dá sa to pomalšie aj rýchlejšie, závisí to od kastingu a tiež od pracovnej vyťaženosti Martina Nováka. Už však natáčame epizódy do ďalšej sezóny.

Ako ste spokojní s jesennou novinkou Možné je všetko! a jej prevedením?

V prípade tejto šou sme asi trafili takú tú čistokrvnú zábavu, ktorá na trhu chýbala, kedy sa divák len smeje. Videla som veľa verzií tejto šou a mám pocit, že k tej priamočiarej a čistej zábave sa nám podarilo čosi pridať. Že to nie je o tom, že len hovorím, čo mi napadne, ale účinkujúci majú v hlave premyslený príbeh s ktorým pracujú. To je naozaj to, čo tomuto formátu dodáva nadstavbu.

Všetci to robia fantasticky, majú môj obdiv, pretože visieť dolu hlavou a dokázať popritom ešte tvoriť v hlave vtipný a fungujúci príbeh vôbec nie je jednoduché. Mimochodom, vedeli ste, že naši účinkujúci môžu visieť dolu hlavou maximálne štyri minúty? Potom by to už mohlo byť nebezpečné.

V čom podľa vás tkvie úspech tejto šou?

Trafili sme zábavu pre celú rodinu, máme široký zásah. Osvedčilo sa nám aj, že máme zostavu šiestich stabilných účinkujúcich, ktorých dopĺňajú vždy dvaja špeciálni hostia a šou tak oživia. Môžem prezradiť, že sme natočili aj silvestrovské Možné je všetko!, ktoré sa naozaj vydarilo.

ranč, pocisková, polák, czuczor, madárová, Čítajte aj Jojka v roku 2024: Najväčší seriálový reštart. Chystá frontálny útok proti Markíze. Pokorí ju?

Pripravujete aj pokračovanie Ruže pre nevestu?

Áno, chystáme ďalšiu sériu. Intenzívne pracujeme na kastingu a natáčať budeme tentokrát v ešte exotickejšej lokalite.

A Jama levova bude pokračovať? Ako vnímate tento formát?

Veľmi dobre. Podľa mňa sa chytila, má dobré ohlasy a je to opäť jeden z formátov, ktorý rastie. Väčšinou je štandard, že diváci sú zvedaví na prvú epizódu, ktorá vyskočí a potom záujem klesá. A Jama levova nám postupne išla hore. Z počiatočných 18 percent sme sa dostali aj na viac než 25-percentný podiel na trhu, čo je veľmi dobrý výsledok.

Považujem Jamu levovu od začiatku za dobrý formát, ktorý sa nám podarilo urobiť veľmi moderne, je svieži a rýchly. Vydarila sa nám aj kombinácia „levov“, každý má svoju rolu, sú dôveryhodní, ale vedia byť aj vtipní a doťahovať sa. Jednoducho, tá povestná chémia medzi nimi funguje veľmi dobre. Myslím si, že tento formát má potenciál pokračovať.

Koľko vydrží na obrazovke Mama na prenájom?

Doba nekonečných denných seriálov – ako Panelák alebo Búrlivé víno – je preč. Životnosť seriálov sa skracuje. Slovenský divák je navyše oveľa náročnejší ako český, rýchlejšie sa nám zunujú veci. Stalo sa to aj pri Sestričkách, ktoré v štvrtej sezóne už divákov až tak nezaujímali. Pritom tá séria nebola horšia ako predošlé, súkromné linky boli dobre vymyslené.

Aj preto si myslím, že Mama na prenájom bude mať zrejme kratšiu životnosť ako Oteckovia. A nebude to tým, že by to bol zlý seriál, ale tým, že divák už má oveľa viac možností a skôr presmeruje svoju pozornosť inam. Ale veľmi rada sa v tomto budem mýliť, keďže rozbiehať nový seriál je vždy to najnáročnejšie. Mama na prenájom však určite má ešte nejaké série pred sebou, keďže diváci si malú Hanku aj celú jej seriálovú rodinu naozaj mimoriadne obľúbili.

možné je všetko, Čítajte aj Markíze risk s novou šou naplno vyšiel: Ostro sledované finále a potvrdenie prekvapenia

Pripravujete už nejakú náhradu?

Áno, už pracujeme na náhrade, chceme byť pripravení. A chystáme nasledovníka už aj za Dunaj. Napriek tomu, že oba tieto seriály sú stále veľmi úspešné.

Máte vo výhľade aj ďalšie formáty ako bolo Klamstvo alebo bude novinka Zrada?

Áno, lebo to sú formáty, ktoré sa nám osvedčili. Tieto seriály pracujú s tajomstvom a prekvapením. Pripútajú diváka k televíznej obrazovke a už ho nepustia. A klasicky, tak ako som už spomínala, sú plné silných emócií.

Sú takéto prémiové formáty s menším počtom častí a kvalitnou produkciou cestou do budúcnosti, ako osviežiť televíznu sezónu?

Určite áno, naša ambícia je urobiť si aj vlastný prémiový seriál, nie adaptáciu.

Ako je to v prípade trendu nakrúcania v zahraničí?

Závisí to od príbehu. Natáčali sme v Chorvátsku, ale tam to vychádzalo zo základnej premisy seriálu, ktorý sa odohrával pri „slovenskom“ mori a preto sme ho tam situovali. Ale vo všeobecnosti nie som presvedčená, že slovenskému seriálu pomáha exotické prostredie a je to nejaká pridaná hodnota. So seriálom Búrlivé víno sme svojho času boli prvýkrát v Chorvátsku. Strávili sme tam týždeň a pol, stálo to veľa peňazí, s číslami sledovanosti to ani nepohlo a divák si o mesiac ani nepamätal, že sa niečo odohrávalo v Chorvátsku.

Aký máte dosah na Voyo? Vznikne už konečne aj čisto slovenský Voyo Originál?

Strategicky sa v rámci Voyo Originálov zameriavame na tituly, ktoré majú potenciál fungovať na slovenskom aj českom trhu súčasne. Vďaka tomu, že ich vyrábame spolu so sesterskou TV Nova, vieme predplatiteľom ponúknuť ešte vyššiu produkčnú kvalitu. Priniesli sme už viac než desať takýchto prémiových projektov a o tom, že sme na dobrej ceste, svedčia aj viaceré prestížne festivalové ocenenia našich Voyo Originálov ako Kráľ Šumavy: Fantóm temného kraja, Sex O'Clock či pripravovanej pôvodnej kriminálnej série Metóda Markovič: Prípad Hojer.

Čisto slovenským Voyo Originálom bola úspešná dokumentárna séria Do neba a do pekla: Spartak Trnava, ktorá sa v roku 2024 dočká pokračovania v ďalšom futbalovom klube – MŠK Žilina. Jedným zo slovenských Voyo Originálov bude aj ďalšia dokumentárna séria s pracovným názvom Lebo medveď. Veľkej obľube sa tešia tiež naše slovenské Voyo Špeciály v podobe exkluzívnych stand-upov populárnych komikov ako Simona Salátová, Jakub „Zitron“ Ťapák či Samo Trnka. V rôznych fázach príprav je aktuálne hneď niekoľko formátov určených pre službu Voyo, pričom vo vývoji sú aj ďalšie výlučne slovenské projekty.

Máme dostatok slovenských tvorcov?

Kapacita je vždy, otázkou je kvalita. Scenáristi sú, len treba nájsť tých kvalitných. Väčší problém je s lídrami scenáristických tímov, tých je málo. A je pravda, že my stále nemáme autorov vychovávaných pre komerčné televízie a komerčnú tvorbu ako takú. Scenáristi sú u nás vychovávaní pre umenie, ktoré je, samozrejme, super, ale má iné potreby ako fabrika, ktorou sú komerčné televízie.

Toto je problém, ktorý sa aj sami snažíme riešiť. Máme CME Content Academy, kde si vychovávame tvorcov, ktorí chcú robiť pre komerčnú televíziu. Tým, že máme v tíme Evitu Twardzik, začali sme loviť aj v iných vodách a naberáme spisovateľov a redaktorov. Skúšame ich kreativitu, či vedia napísať dlhý formát (seriál), lebo napísať článok alebo knihu je niečo iné.

V tomto roku ste sa stali riaditeľkou Centra výroby. Čo sa zmenilo vo vašej práci?

Je to výrazne viac práce, ale v podstate sa toho veľa nezmenilo. V Markíze máme produkciu rozdelenú na dve časti – R&E (reality šou a zábavné formáty) a fiction (hrané seriály). Teraz musím pozerať viac programov a viac zasahujem do obsahu tej R&E časti, čo som predtým až tak veľmi nerobila. Vtedy som mala poradný hlas a teraz musím rozhodovať.

Mám sa však o koho oprieť, Markíza má zostavené veľmi kvalitné kreatívne aj výrobné tímy. Naozaj výborne sa mi s nimi pracuje. Každý tím funguje samostatne, má svoj vlastný rozpočet aj zadanie, lebo každý formát má svoje individuálne potreby. Dôležité je vždy nájsť tím, ktorý dokopy dobre funguje a má spoločný ťah na bránku.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 6 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #TV Markíza #Alexandra Dubovská