Írsky módny reťazec Primark otvoril vo štvrtok, 25. mája 2023, svoju prvú predajňu na Slovensku v novej časti nákupného centra Eurovea. „Výber miesta je zvyčajne dlhý a zložitý proces, keďže je potrebné zvážiť veľa aspektov. V Bratislave sme dlho hľadali vhodnú lokalitu. Naše predajne väčšinou zaberajú veľmi veľkú plochu, často sa nachádzajú na dvoch poschodiach a sme radi, že sme našli vhodné miesto pre našu prvú predajňu na Slovensku,“ hovorí riaditeľ Primarku pre región CEE Maciej Podwojski.
Čítajte aj Jojka zvalcovala konkurenciu: Netradičná novinka Tomáš a Diana s rekordným výsledkomV rozhovore sa dočítate:
- prečo trvalo Primarku tak dlho, kým prišiel na Slovensko,
- aké sú požiadavky na otvorenie predajne v niektorej krajine,
- či pribudne v blízkej budúcnosti aj ďalšia predajňa na Slovensku,
- prečo Primark neinvestuje do reklamy,
- ako dokáže zabezpečiť nízke ceny tovaru,
- a tiež o tom, ako chce pomôcť nakupovať lepšie a udržateľnejšie.
Prečo trval príchod Primarku na Slovensku tak dlho, keď v okolitých krajinách (Česko, Rakúsko) sú už pomerne dlho otvorené predajne? Už to vyzeralo tak, že Slovensko Primark obíde…
Otvorenie novej predajne si vyžaduje detailné prípravy. Tie zahŕňajú nájdenie správnej lokality pre predajňu, prispôsobenie priestoru, aby ponúkal najlepší nákupný zážitok, plánovanie s nákupným centrom – naším partnerom, získanie všetkého potrebného vybavenia a nastavenie regálov, prípravu predajne na otvorenie a nábor zamestnancov. Čo sa týka predajne Primark Eurovea, prispôsobili sme sa časovému plánu otvorenia novej časti tohto nákupného centra.
Bol dôvodom fakt, že na Slovensku chýbal špecifický obchodný priestor, ktorý je pre Primark nutný? Aké sú vaše požiadavky pre otvorenie predajne?
Naša sieť predajní je v každej krajine odlišná a posudzuje sa od prípadu k prípadu. Predajne otvárame tam, kde nás chcú mať naši spotrebitelia. Výber lokality závisí od dynamiky trhu a jeho ponuky nehnuteľností. Výber miesta je zvyčajne dlhý a zložitý proces, keďže je potrebné zvážiť veľa aspektov.
V Bratislave sme hľadali vhodnú lokalitu a vybrali sme si Euroveu, keďže ide o zabehnuté a moderné nákupné centrum s výbornou návštevnosťou, ako aj dostupnosťou pre našich zákazníkov, ktoré bude ponúkať skvelý zážitok pre nakupujúcich. Naše predajne väčšinou zaberajú veľmi veľkú maloobchodnú plochu (viac ako 3000 m2), často sa nachádzajú na dvoch poschodiach a sme radi, že sme našli vhodné miesto pre našu prvú predajňu na Slovensku.
Čo vás presvedčilo otvoriť prvú predajňu na Slovensku? Bol to fakt, že Slováci dlhodobo cestujú za Primarkom do Viedne alebo Prahy a ukázali tým svoju kúpyschopnosť?
Videli sme pozitívnu reakciu na značku Primark naprieč regiónom strednej a východnej Európy, ktorý aj naďalej zohráva dôležitú úlohu v rámci našich plánov expanzie. Slovensko je aktuálne naším 16. trhom na svete a 5. trhom v strednej a východnej Európe.
V tomto regióne máme v súčasnosti okrem práve otvorenej slovenskej predajne aj jednu predajňu v Slovinsku a Rumunsku, dve predajne v Českej republike a štyri predajne v Poľsku. Koncom júna otvárame druhú predajňu v Rumunsku a koncom tohto roka ďalšie dve predajne v Poľsku. Dlhodobo sa zameriavame na budovanie siete našich predajní a Slovensko bolo pre nás ďalším plánovaným krokom.
V Maďarsku plánujete otvoriť prvú predajňu až v budúcom roku. Prečo dostalo Slovensko prednosť?
Ako som už spomenul, otvorenie novej predajne zahŕňa veľa príprav a zvažuje sa mnoho aspektov. V prípade Slovenska sme predajňu otvárali v novej prístavbe obchodného centra Eurovea, takže po dokončení stavby sme boli pripravení urobiť posledné úpravy pred otvorením predajne. Na budúci rok sa tešíme na otvorenie v Budapešti. Maďarsko sa tak stane naším 17. trhom na svete.
Aký je prvý slovenský Primark? Je niečím špecifický, iný ako ostatné, alebo sa Slováci môžu tešiť na tovar, na ktorý sú zvyknutí zo zahraničia?
V Primarku si každý nájde niečo svoje. Zákazníci na Slovensku sa môžu tešiť na našu ponuku od najnovších trendov až po každodenné tričká a džínsy. Zákazníci milujú naše základné každodenné oblečenie, ale aj štýlové kúsky do šatníka. V predajni momentálne nájdu aj aktuálnu letnú kolekciu, na ktorú máme pozitívne ohlasy od zákazníkov z okolitých krajín. Obľúbená je aj naša denim kolekcia, ako aj licencované kolekcie, vrátane Disney, NBA a Netflix.
Čítajte aj Koniec ťažkého obdobia? Nákupným centrám sa opäť darí, ľuďom rastie chuť nakupovaťPoznávacím znamením otvorenie Primarku je, že ho sprevádza obrovský záujem ľudí. V Prahe sa niekoľko týždňov tvorili pred predajňou dlhé rady. Očakávate podobný ošiaľ aj na Slovensku?
Vieme, že otvorenie novej časti nákupného centra Eurovea vyvolalo veľké nadšenie a takisto vieme, že mnohí naši zákazníci čakali na túto príležitosť. Aj keď je ťažké odhadnúť čísla, očakávame od našich zákazníkov pozitívnu reakciu a dúfame, že naša predajňa splní ich očakávania.
Aké máte ďalšie plány so Slovenskom? Plánujete v blízkej budúcnosti otvoriť aj ďalšiu predajňu alebo Bratislava zostane dlhodobo jediným mestom?
Zatiaľ sústredíme všetku našu pozornosť na našu novú predajňu v Eurovea. Slovensko je pre nás nový trh a tešíme sa, že sa o trhu a našich zákazníkoch dozvieme viac.
Čítajte aj Heriban nakrúcal do poslednej chvíle: Aký bude jeho osud v tretej sérii Druhej šance?O Primarku je dlhodobo známe, že príliš neinvestuje do reklamy. Ako je možné, že takáto stratégia je pre vás dlhodobo udržateľná, keď dnes reklama je kľúčovým elementom pre každú značku?
Nerobíme veľké reklamné kampane v televízii, sústredíme sa viac na menšie aktivity a na sociálny a influencer marketing. Našou primárnou snahou je udržať nízke ceny, zameriavame sa na to, aby sa značka v podstate predávala sama a povedomie o nej šírili samotní zákazníci.
Ako Primark dokáže zabezpečiť nízke ceny tovaru?
Naším poslaním je robiť udržateľnejšiu módu dostupnú pre každého. Veľmi tvrdo pracujeme na tom, aby sme udržali nízke ceny. Napríklad sme schopní ušetriť zadávaním veľkých objednávok v továrňach našich dodávateľov, ktorí vyrábajú naše produkty pre všetky naše trhy. Tam, kde je to možné, udržiavame naše balenie jednoduché. A sme len malým zadávateľom reklamy. To znamená, že všetky tieto úspory môžeme preniesť na našich zákazníkov vo forme nižších cien. Takisto sa sústredíme na kvalitu, pričom pracujeme na tom, aby bol všetok sortiment oblečenia navrhnutý a vyrobený tak, aby sa dal nosiť zas a znova.
Čítajte aj Toto bude veľký letný seriálový návrat: Najobľúbenejšie Newyorčanky poznajú dátum premiéryPrimark je často kritizovaný, že nedodržiava ekologické štandardy. Aké sú vaše ciele do budúcnosti?
Už viac ako 15 rokov pracujeme na tom, aby sme sa stali udržateľnejším biznisom, pretože vieme, ako veľmi na tom záleží. V septembri 2021 sme predstavili stratégiu Primark Cares, ktorá stanovila záväzky maloobchodného reťazca, aby bola udržateľnejšia móda dostupná pre každého, a to v týchto troch oblastiach: produkty, planéta a ľudia. Už teraz polovica všetkého oblečenia obsahuje recyklované alebo udržateľnejšie získané materiály.