Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Programová riaditeľka Markízy: Jedna z najťažších disciplín je odhadnúť moment, kedy sa už nejaký seriál unaví

Silvia Majeská hovorí aj o tom, aké nové seriály a šou už televízia Markíza pripravuje.

15.05.2023 06:00
Silvia Majeská Foto:
Programová riaditeľka televízií Markíza a Nova Silvia Majeská.
debata (1)

„Do jarnej sezóny sme vstupovali s veľkým rešpektom, lebo sme prinášali veľa nových titulov,“ hovorí programová riaditeľka televízií Markíza a Nova Silvia Majeská. Rozprávali sme sa, ako sú spokojní s ich sledovanosťou aj o tom, aké ďalšie novinky pre divákov pripravujú.

Nikdy nehovor nikdy, Tomáš Maštalír, Tereza Kostková Čítajte aj Režisér Klamstva nakrútil nový film. Do hlavnej úlohy obsadil opäť Tomáša Maštalíra

V rozhovore sa dozviete:

  • ktoré programy v aktuálnej sezóne televíziu prekvapili,
  • dokedy bude na obrazovke Dunaj,
  • aké novinky pripravujú na jeseň,
  • či prinesú na obrazovky novú šou,
  • aké očakávania majú od prvého fantasy seriálu Vedma,
  • kedy spustia novú televíznu stanicu a na čo bude zameraná.

Jarná sezóna na televíznych obrazovkách je v plnom prúde. Ako ste spokojní so sledovanosťou vašich programov?

Do jarnej sezóny sme vstupovali s veľkým rešpektom, lebo sme prinášali veľa nových titulov. V evolúcii programovej ponuky nastal čas ukončiť obľúbené formáty, ktoré sme dlhoročne sezónu čo sezónu ponúkali. Potrebovali si už oddýchnuť a pri novinkách je vždy riziko, že ich divák neprijme. Všetko však vyšlo a v niektorých prípadoch až nad naše očakávania. Z výsledkov sledovanosti sa veľmi tešíme.

Ktoré programové novinky vás najviac prekvapili?

Výborne fungujú seriály Mama na prenájom a Dunaj, k vašim službám, ktoré dokonca posilňujú a naberajú nových divákov. Sme veľmi vďační aj za úspech Na nože, kde asi nikto nečakal, že formát, ktorý už na Slovensku raz bol, sa podarí znova naštartovať a bude mať podiel na trhu vyšší než 30 percent.

Mali ste šťastnú ruku pri výbere šéfkuchára?

Buď šťastnú ruku alebo to bola poctivá práca (smiech). V našej práci sa na úspechu veľkou mierou podieľa casting. Martinovi Novákovi sme naozaj vďační, že sa na to dal. Diváci ho prijali a ocenili jeho snahu pomôcť reštauráciám v problémoch. Momentálne už pripravujeme novú sezónu.

Bude mať viacej častí, alebo opäť osem ako v tejto sérii?

Aktuálne pripravujeme osem nových častí, ale tajne dúfame, že do budúcna ich bude viacej. Pri takýchto číslach sledovanosti by sme v tomto formáte radi pokračovali. Bude to však závisieť od našich možností.

Klamstvo, Čítajte aj Najväčšia televízna záhada tejto jari je na konci: Konečne sa odhalí, kto zabil "Maštalíra"

Dunaj spočiatku bojoval o priazeň divákov s Nemocnicou, no napokon sa mu podarilo konkurenciu poraziť. Čomu to pripisujete?

Podľa našich prieskumov divákov naozaj výrazne zaujalo prostredie a historický kontext. Páči sa im aj herecké obsadenie, kostýmy a príbehy, ktoré sú základom každého seriálu. A v Dunaji je veľa postáv s rôznymi príbehmi, ktoré nabrali na obrátkach a ľudia sa o nich rozprávajú. Ocenili však to, že seriál vzťahy ukazuje inak, v kontexte istej doby. To sú dôvody, prečo nám dali šancu.

Aký má Dunaj potenciál? Ako dlho ho chcete udržať na obrazovke?

To sú vždy zákerné otázky, pretože z pohľadu divákov nie je dobré veci príliš naťahovať. Lenže na druhej strane my, ktorí zostavujeme programovú štruktúru, chceme prirodzene pokračovať vo formátoch, ktoré sú úspešné. A tým, že sa vyrábajú v predstihu, je niekedy veľmi ťažké odhadnúť, kedy nastane ten moment, že sa divák unaví. Nemáme čarovnú guľu, ktorá by nám predpovedala budúcnosť. Odhadnúť ten správny moment, kedy príde k vyčerpaniu nejakého formátu, je jedna z najťažších disciplín.

Aké faktory majú na to najväčší vplyv?

Často je to kombinácia viacerých faktorov. Niekedy to súvisí s príbehom, kde už aj autori začínajú cítiť, že je čoraz ťažšie prinášať silné príbehy. Veľakrát to môže byť aj o nastavení trhu, o konkrétnej dobe a o tom, čo ľudia zažívajú a prežívajú. Niektoré formáty sa unavia rýchlejšie, niektoré pomalšie. Ja osobne som v tom doposiaľ nejakú jasnú rovnicu nenašla. Jednotlivé formáty vyhodnocujeme priebežne a hľadáme ten správny moment, aby sme divákovi nezničili zážitok z daného seriálu, no ani ho neukončili príliš rýchlo. Vážime si každého jedného diváka a neberieme ako samozrejmosť to, že si zapína práve náš program. Najmä v súčasnosti, keď je bombardovaný množstvom obsahu z rôznych strán.

muž, zamestnanec, práca Čítajte aj V ponuke benefitov je priepastný rozdiel. Zamestnanci žiadajú niečo iné, ako im firmy ponúkajú

Úspešnou novinkou bol na jar aj seriál Klamstvo.

Klamstvo bol tiež ambiciózny projekt. Neviem, či by sme si pred niekoľkými rokmi trúfli na tento žáner, ktorý je istým spôsobom náročnejší. Som rada, že sme mu dali šancu a vidieť, že divákov zaujal. Baví ich odkrývať všetky tajomstvá, ktoré sa v príbehu odohrávajú.

Ako ste spokojní s výkonom zábavných formátov?

Výrazné navýšenie sledovanosti sme oproti minulému roku zaznamenali so šou 2 na 1, kde sa Danovi a Adele opäť podarilo priniesť mená, ktoré zaujali divákov. Myslím si, že ľudia si chcú oddýchnuť a zabaviť sa, a táto šou to prináša. Funguje nám fantasticky aj Let's Dance. Jediná šou, ktorej sledovanosť v televízii trochu zaostala za našimi očakávaniami, je Ruža pre nevestu. Tá však naozaj skvele funguje na Voyo, kde dosahuje výkonnosť na úrovni veľkých šou, akou je napríklad Love Island. Pri reality šou tohto druhu vidíme, že mladším divákom viac vyhovuje ich sledovanie na Voyo ako v tradičnej televízii.

Bude Ruža pre nevestu pokračovať aj v ďalšej sezóne alebo je náš trh príliš malý na to, aby takúto nákladnú šou potiahlo len Voyo?

Zatiaľ sa o tom rozprávame, aj pre nás je to určitým spôsobom nová skúsenosť. Nemáme to ešte uzavreté, no nezavrhujeme pokračovanie tohto formátu.

Programová riaditeľka televízií Markíza a Nova... Foto: TV Markíza
Silvia Majeská Programová riaditeľka televízií Markíza a Nova Silvia Majeská.

Pomaly sa blíži letná sezóna, plánujete počas nej priniesť nejaké premiérové formáty?

Počas prázdnin neplánujeme ani tento rok priniesť nejaké výrazné premiéry. Máme naplánovaný jeden menší projekt, ale nie je to žiadna hraná tvorba. Toto nastavenie vyplýva aj z toho, že máme daný určitý ročný rozpočet, ktorý sa snažíme alokovať v rámci sezón. Radšej investujeme do kvalitných programov v silných sezónach, kedy uvádzame prémiové seriály, ktoré stoja nemalé peniaze. Vidíte to napríklad v pondelky. Keby sme mali neobmedzený rozpočet, tak ich vysielame celý rok. (úsmev)

A čo sa týka streamovacej služby Voyo?

Tam je trochu iná situácia, lebo Voyo nie je závislé od príjmov z reklamy. Ešte pred letom uvedieme dva seriály – v máji pokračovanie minisérie Iveta a v júni prvý česko-slovenský fantasy seriál Vedma. Po skončení fortunaligovej sezóny prinesieme tiež ďalšie štyri premiérové časti prvého slovenského Voyo Originálu – výnimočnej dokumentárnej série Do neba a do pekla: Spartak Trnava.

Vedma je na Slovensku unikátnym projektom. Čo od neho očakávate?

Myslím si, že jednou z úloh lídra je posúvať hranice a mať odvahu prinášať nové veci. A o to sa snažíme. V tomto je Voyo skvelé, že nám poskytuje priestor na rozšírenie nášho štandardného portfólia programov. Môžeme prinášať pestrejšiu ponuku a vyskúšať si aj cestu slovenského fantasy prístupu k príbehu. Vedma je také naše dobrodružstvo s producentkou Adrianou Kronerovou, ktorá mala roky tento námet v hlave. Osobne sa veľmi teším, že môžeme niečo takéto priniesť. Na konci je to, samozrejme, vždy na divákoch, či sa im to bude páčiť alebo nie.

Môže byť Vedma predzvesťou toho, že žáner fantasy sa bude na obrazovke objavovať častejšie?

Všetci tvorcovia si uvedomujú, že je to finančne mimoriadne náročné. Najmä mladší diváci sledujú množstvo obsahu zo zahraničia, ktorý má rozpočty, o akých sa nám ani nesníva. Tým pádom majú, samozrejme, tendenciu porovnávať a nevnímajú finančné a kapacitné hranice trhu. A v takejto konkurencii je náročné obstáť. Úprimne však dúfam, že nájdeme divákov, ktorí ocenia práve to, že aj lokálni tvorcovia mali odvahu priniesť takýto formát. Myslím si, že prevedenie seriálu je z hľadiska našich podmienok výnimočné a nemáme sa za čo hanbiť. Uvidíme, čo povedia diváci.

Yellowstone Čítajte aj Najsledovanejší seriál minulého roka dostal stopku. Hollywoodska hviezda sa nepohodla so scenáristom

Posuňme sa do jesene. Akú ťažiskovú šou uvidia diváci na Markíze?

My už vlastne nevoláme naše šou ťažiskovými, sústreďujeme sa na pestrú a bohatú multižánrovú ponuku každý jeden deň v týždni, nie iba na jeden veľký projekt. Časy, keď mala SuperStar 70-percentné podiely na trhu, sú dávno preč. Všetci už môžeme len snívať, aké to boli krásne časy. (úsmev) Snažíme sa budovať pestrú štruktúru našich zábavných šou, aby sme ako mainstreamové médium zaujali čo najširšiu škálu divákov. Na jeseň by sme určite chceli priniesť novinku v oblasti zábavy, zatiaľ však nemôžem potvrdiť, čo to bude. Na niečom už pracujeme.

Prezradíte aspoň, či to bude veľká licencovaná šou alebo niečo menšie, ako bola napríklad Tvoja tvár znie povedome?

Nepôjde o nadnárodný projekt a nepôjde ani o nejakú mega veľkú šou. Je to však licencovaný formát, ktorým chceme diváka zabaviť.

Bude sa spievať?

To by som netvrdila, ale ani nepoprela. Nechajme sa prekvapiť.

A budúci rok sa môžu diváci tešiť na ďalšie série Let's Dance a SuperStar?

V oboch prípadoch ide o naše dlhoročne úspešné formáty, ktorých sa rozhodne nemienime vzdať a určite v budúcnosti prinesieme ich ďalšie ročníky. Zatiaľ je však priskoro hovoriť o konkrétnych termínoch.

Zo seriálov prinesiete na jeseň Pána profesora, Výnimočnú Nikol a pokračovať bude tiež Dunaj. Pripravujete aj nejakú seriálovú novinku?

Ako viete, posilnili sme oblasť vývoja hranej tvorby. Šéfkou developmentu je Evita Twardzik, ktorá so svojím tímom pracuje na nových seriáloch, ktoré by sme chceli v budúcnosti uviesť. V súčasnosti už natáčame jeden nový seriál, ktorý sa dostane na obrazovky budúci rok a zároveň sme potvrdili výrobu tretej série Druhej šance. Pripravujeme však aj ďalšie seriály, lebo potrebujeme byť pripravení na časy, kedy už aktuálne seriály nebudú mať takú odozvu, ako teraz.

rod draka, Čítajte aj Svet seriálov je síce ochromený štrajkom: Tento seriál stihne načas nakrútiť nové časti

Bude novinka, ktorú pripravujete, adaptáciou úspešného zahraničného seriálu, ako to bolo v prípade Klamstva?

Áno. Seriál, ktorý teraz natáčame, je presne v tomto duchu. Pri výbere predlohy sa však neorientujeme podľa nejakej konkrétnej krajiny, ale snažíme sa vyberať silný príbeh a zohľadňujeme aj to, či bol seriál pri adaptácii úspešný aj na iných trhoch. Toto sú parametre, ktoré zvažujeme.

Tím kreatívnych producentov významne rozšírila aj česká Nova, ktorá sa snaží prinášať najmä vlastné námety. Prečo je to na Slovensku inak?

Slovenský trh je menší a počet tvorcov je obmedzený. Adaptácie sú preto sčasti riešením, ako priniesť divákom silné príbehy bez toho, aby sme ich museli všetky odznova napísať. A Markíza už ukázala, že je veľmi úspešná v adaptáciách.

Avizovali ste aj spustenie novej televíznej stanice. Kedy ju spustíte a na čo bude zameraná?

Novú televíziu spustíme, ale zatiaľ sme vo fáze príprav. Preto ešte nebudeme komunikovať niečo konkrétne, na jej štart musí byť vhodný čas.

Závisí jej spustenie od ukončenia vysielania menších staníc Primy na Slovensku? Uvoľnil by sa tým pre vás priestor na trhu?

S touto témou to nemá absolútne žiadnu súvislosť. Naše primárne rozhodnutie je orientované podľa dopytu od inzerentov, lebo to je to, čo nás živí. Denne analyzujeme a vyhodnocujeme, čo a ako diváci sledujú. Situáciu na trhu máme zmapovanú a vieme, aké kroky máme spraviť. Musia však dávať aj ekonomický zmysel.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #TV Markíza #Silvia Majeská