Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Obchodný riaditeľ Markízy: Inflácia prináša veľa neistoty, ale televízia zostáva médiom s vysokým zásahom

Juraj Máťuš v budúcom roku predpokladá dvojcifernú infláciu, vyššiu ako v tomto roku.

19.10.2022 06:00
Juraj Máťuš Foto:
Obchodný riaditeľ skupiny Markíza Juraj Máťuš.
debata (1)

Dopyt po reklame v televízii napriek inflácii cien neutíchal počas celého roka, no v poslednom kvartáli je ešte vyšší a televízie sa boria s nedostatkom reklamného priestoru. „Veľká väčšina klientov bude mať dopyt naplnený, avšak môže dôjsť k posunu v rámci mesiacov,“ hovorí Juraj Máťuš, obchodný riaditeľ skupiny Markíza. „Budúci rok je plný neistoty, asi ako v každom segmente. Čo nás však udržuje v určitej pozitívnej nálade je, že televízia je médium s vysokým zásahom, v kombinácii s online dokonca najefektívnejší mediatyp,“ hovorí s tým, že v budúcom roku predpokladá dvojcifernú infláciu, ktorá bude vyššia ako v tomto roku.

Martin Heržo Čítajte rozhovor Obchodný riaditeľ JOJ Group: Dopyt po televíznej reklame je extrémny, dostať ju k divákom bude čoraz ťažšie

Aký je dopyt po televíznej reklame v 4. kvartáli tohto roka?

Dopyt je podľa očakávaní veľmi silný. Už začiatkom roka sme avizovali agentúram a zadávateľom, že jesenná sezóna sa javí ako vypredaná. September a november vnímam ako najkritickejšie mesiace, október svoj dopyt nepotvrdil, aj keď aj tu máme 100-percentnú vypredanosť. Cítime presun dopytu do novembra a decembra. Čo je najdôležitejšia časť sezóny pred Vianocami.

Budete vedieť uspokojiť záujem zadávateľov?

Cieľom je čo najlepšie vybalansovať odhadované spendy zadávateľov, ktoré nám avizovali počas negociácie tohto roka. Je jasné, že prípadné nadspendy klientov nie je trh pripravený uspokojiť. Nedodávky však nie sú tak zásadné, ako v minulom roku. Ale stále sú a do konca roka určite budú, a to napriek reálnej dvojcifernej cenovej inflácii.

V prípade vypredanosti reklamného priestoru naplníte svoje záväzky voči klientom?

Veľká väčšina klientov bude mať dopyt naplnený, avšak môže dôjsť k posunu v rámci mesiacov. Pri klientoch, ktorých odhady na začiatku roka neboli presné, alebo chceli navyšovať svoje dopyty, určite zásadné nedodávky nastali a budú pokračovať do konca roka.

Celkový previs medzi dopytom a ponukou je stále vysoký. Preto neakceptujeme dodatočné zmeny dealov a ich navyšovanie, prípadne posúvanie nedospendov počas roka, ktoré by sa mali rolovať do 4. kvartálu.

Aký podiel majú reklamné výnosy v 4. kvartáli voči ročným výnosom?

Štvrtý kvartál je v rámci roka najsilnejší. Avšak presné čísla neuvádzame, keďže ide o interné informácie.

Veľa klientov sa v tejto nejasnej dobe uchýlilo k mediálnym tendrom. Ako vnímate tento krok?

Čo k tomu dodať… Tlak je z každej strany vysoký. Na jednej strane chápem zadávateľov pokúsiť sa rozhodiť siete a snažiť sa vyťažiť, ako v minulosti, zo sľubov a zahedgeovaním podmienok do ďalších rokov. Avšak pri vypredanom trhu to už ani minulý rok nefungovalo. Veľa klientov sa popálilo, alebo ich agentúry zviedli na cestičku lacnejšej, ale nie efektívnejšej alternatívy. Prípadne si stratu zaknihovali agentúry. Čo nás síce neteší, ale našu cenovú politiku držíme pevne v rukách, jasne svoje zámery komunikujeme na celý trh.

Už minulý rok sme hovorili, že je skôr kontraproduktívne hazardovať s určitým historickým nastavením ceny klienta. Ale ak dôjde k tomu, že dostaneme dopyt na nezmyselnú cenovú hladinu, ani sa o tom nebavíme. Nastavíme priemernú zľavu, ktorá už nezohľadňuje dlhodobosť klienta. Inú cestu, žiaľ, nevidím. Skôr by som privítal negociáciu v trojici, agentúra-zadávateľ-médium, aby sa očakávania z jednej a druhej strany jasne odkomunikovali a našlo sa spoločné riešenie.

Miriam Kittler Čítajte rozhovor Obchodná riaditeľka RTVS: Tento rok naše záväzky splníme, budúci rok počítame s opatrnosťou klientov

Ako ovplyvní vysoký dopyt po reklame jej ceny v budúcom roku? Budete zvyšovať ceny? S akou infláciou počítate?

Tento rok je inflácia, prvýkrát za dlhú dobu, dvojciferná. Už na začiatku roka sme sa jasne vyjadrovali smerom k agentúram a klientom, že dvojciferná inflácia nám len napomôže akceptovať vyšší dopyt, ktorý sme na trhu očakávali, avšak neumožní vyvážiť ponuku televízneho priestoru so stále rastúcim dopytom. Čiastočne sa to podarilo, avšak ešte nie sme na konci tejto cesty. Podľa môjho názoru ukončí trh rok 2022 s čistou infláciou cez 13 %.

O presnej inflácii na rok 2023 ešte dva týždne pomlčím, keďže obchodnú politiku oficiálne oznamujeme 3. novembra. Môžem však povedať, že v budúcom roku očakávam ešte vyššiu infláciu.

Aký vývoj očakávate v budúcom roku? Pociťujete nejaké hrozby?

Budúci rok je plný neistoty, asi ako v každom segmente. Čo nás však udržuje v určitej pozitívnej nálade je, že televízia je médium s vysokým zásahom a na CPT s veľmi konkurenčnou cenou, aj v rámci online prostredia. V kombinácii s online dokonca najefektívnejší mediatyp.

Preto si myslím, že dopyt po televíznom a online priestore ostane naďalej vysoký. Cieľom je dostať do vyváženého vzťahu dopyt a ponuku a možno sa aj mierne odľahčiť v rámci vypredanosti a umožniť tak konečne tiež efektívnejšie mediálne plánovanie a priniesť aj určitú flexibilitu, ktorá posledné roky bola skôr želaním ako realitou.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #TV Markíza