Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Obchodná riaditeľka RTVS: Tento rok naše záväzky splníme, budúci rok počítame s opatrnosťou klientov

Riaditeľka Media RTVS Miriam Kittler hovorí o vývoji v poslednom kvartáli aj o očakávaniach v budúcom roku.

17.10.2022 06:00
Miriam Kittler Foto:
Riaditeľka Media RTVS Miriam Kittler.
debata
Martin Heržo Čítajte rozhovor Obchodný riaditeľ JOJ Group: Dopyt po televíznej reklame je extrémny, dostať ju k divákom bude čoraz ťažšie

Dopyt firiem po televíznej reklame je vysoký a televízie dlhodobo zápasia s nedostatkom reklamného priestoru. Nový zákon o mediálnych službách síce mierne uvoľnil pravidlá a povolil väčšiu flexibilitu pri nasadení do vysielania, nezmenil však povolený podiel reklamy vo vysielaní, ktorý je naďalej 20 %. Tieto pravidlá sa však týkajú len súkromných vysielateľov.

Verejnoprávna televízia je v inej pozícii a má k dispozícii výrazne menší reklamný priestor, keďže jej fungovanie nezabezpečujú reklamné príjmy, ktoré tvorili v minulom roku len 8 % celkových výnosov, ale hlavne štátne dotácie a koncesionárske poplatky. Obmedzenia sú prísnejšie aj napríklad pri seriáloch, filmoch či šou, ktoré nesmie prerušovať reklamou.

RTVS Čítajte aj Koľko nás stojí RTVS? Aké sú náklady na seriály, zábavné šou, spravodajstvo či šport?

RTVS tak aj pri nižšej sledovanosti pociťuje rovnako ako komerčné televízie nedostatok reklamného priestoru a v poslednom kvartáli roka sa dostal na hranicu vypredanosti. „Zatiaľ máme ešte rezervu, ale niektoré dni už máme kapacitne obsadené,“ hovorí Miriam Kittler, ktorá od 5. augusta nastúpila na pozíciu riaditeľky Media RTVS, dcérskej spoločnosti RTVS, ktorá predáva jej komerčný priestor. Avizuje tiež, že na budúci rok počíta s dvojcifernou infláciou.

Aký je dopyt po televíznej reklame v 4. kvartáli tohto roka?

Štvrtý kvartál tohto roka vidím predbežne lepší o približne 4 % ako bol 4. kvartál roku 2021. Oproti plánu, ktorý sme mali stanovený na 4. kvartál 2022, sme však v pluse o 25%.

Budete vedieť uspokojiť záujem zadávateľov?

Zatiaľ máme ešte rezervu, ale je pravda, že niektoré dni už máme kapacitne obsadené. Takže práca s plánovaním na najbližšie obdobie má inú logistiku. Uvidíme ako budeme na tom v decembri, kde je predpoklad naplnenosti kapacity, ktorú má RTVS k dispozícii zo zákona.

V prípade vypredanosti reklamného priestoru naplníte svoje záväzky voči klientom?

Zodpovedne plníme záväzky voči všetkým našim klientom.

Aký podiel majú reklamné výnosy v 4. kvartáli voči ročným výnosom?

Štvrtý kvartál ešte nie je ukončený, takže môžeme zatiaľ hovoriť len o prediktoch. Podľa nášho prediktu by mohli tržby za 4. kvartál tvoriť približne 40 % z celkových tržieb v roku 2022.

Ako ovplyvní vysoký dopyt po reklame jej ceny v budúcom roku? Budete zvyšovať ceny? S akou infláciou počítate?

V roku 2023 zatiaľ počítame so 16 % infláciou.

Aký vývoj očakávate v budúcom roku? Pociťujete nejaké hrozby?

Vzhľadom na zhoršujúcu sa ekonomickú situáciu musíme, samozrejme, počítať so všetkým, ale veríme, že naplánované marketingové investície na rok 2023 naplníme. Myslím, že viacero klientov bude hlavne zo začiatku roka opatrnejších, pretože nevedia, aké faktúry za energie môžu čakať reálne, t.j. či ich štát podporí, alebo budú musieť firmy bojovať s energiami iba vlastnými silami. Tým pádom budú aj investície do reklamy rozdeľované iným kľúčom, ako by to bolo za štandardného stavu. V prípade RTVS bude ešte dôležité, aký priestor na reklamu budeme mať v roku 2023 k dispozícii.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #RTVS #Media RTVS