Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Silvia Majeská: Na konci dňa všetci diváci po celom svete chcú dobrý a strhujúci príbeh

Programová riaditeľka Markízy a Novy v rozhovore prezradila, aké novinky pre divákov Markízy a Voyo pripravujú.

15.08.2022 06:00
Silvia Majeská Foto:
Programová riaditeľka televízií Markíza a Nova Silvia Majeská.
debata

Televízie majú za sebou náročnú sezónu, no svoje úsilie už naplno zamerali na silnú jesennú sezónu, ktorá je pre televízny trh mimoriadne dôležitá. S programovou riaditeľkou televízií Markíza a Nova Silviou Majeskou sme sa rozprávali:

  • o úspechoch a neúspechoch skončenej jarnej sezóny,
  • o novinkách jesennej sezóny a očakávaniach televízie,
  • o rozdieloch medzi slovenskými a českými divákmi,
  • o streamovacej platforme Voyo,
  • a tiež o plánoch televízie na rok 2023.
markíza, Čítajte aj Jeseň na Markíze: Po ťažkej sezóne predstavuje program plný najsilnejších premiér

Máte za sebou turbulentnú jarnú sezónu, ktorú okrem úspešných projektov poznamenali prekvapujúco aj neúspešné formáty. Ako ju hodnotíte?

To, čo ste pomenovali, platí takmer v každej televíznej sezóne. Je to prirodzená súčasť našej práce. Ponúkame divákom širokú škálu projektov, niektoré sú úspešnejšie a niektoré menej. Potom je pre nás kľúčové z toho vyvodiť ponaučenia do budúcna. Každopádne si však myslím, že jarná sezóna pre nás priniesla veľké potešenia.

Ktoré projekty vás mimoriadne potešili?

Je to najmä seriál Druhá šanca, ktorý sa stal fenoménom na trhu a mali sme vďaka nemu silné pondelky. Je skvelé, že môžeme pokračovať s druhou sériou už túto jeseň. Takisto sa nesmierne teším, že sme po dlhšej pauze priniesli novú sériu Let's Dance, ktorá opäť vytvorila na Slovensku ošiaľ tanečnej horúčky.

Kedy sa diváci môžu tešiť na novú sériu tanečnej šou? Nebude mať opäť dlhšiu pauzu?

Prirodzene sa už teraz rozprávame o vysielacích plánoch na budúci rok a môžem vám prezradiť, že v rámci nich plánujeme uviesť ďalšiu sezónu Let's Dance. Tentokrát už nechceme čakať päť rokov, ako tomu bolo naposledy. Myslím si, že diváci to ocenia.

Na druhej strane sú projekty, ktoré vám v jarnej sezóne asi nevyšli úplne podľa predstáv. Mám na mysli šou Survivor a Lego Masters, ktoré neoslovili dostatočné publikum. Čomu to pripisujete?

Označiť tieto projekty ako neúspešné, je prisilné. Vždy je to o uhle pohľadu a zámere, aký s danými projektami máme. Survivor nebol pre nás prekvapením, lebo sme v minulosti už jednu sériu vysielali (v roku 2016 ju Markíza uvádzala po názvom Ostrov, pozn. red.). Avšak rozdiel oproti minulosti je ten, že teraz máme k dispozícii streamovaciu službu Voyo, kde projekt fungoval skvele, takže sme ho mohli správnej cieľovej skupine ponúknuť spôsobom, ktorý im na sledovanie obsahu vyhovuje.

A čo sa týka Lego Masters?

Lego Masters je naozaj veľmi špecifický projekt, ktorý bol koncipovaný ako štvorepizódny eventový program a primárne bol určený na obchodnú spoluprácu. Nasadili sme ho až na konci jarnej sezóny.

zväčšiť Programová riaditeľka televízií Markíza a Nova... Foto: TV Markíza
Silvia Majeská Programová riaditeľka televízií Markíza a Nova Silvia Majeská.

Jarná sezóna bola aj poslednou pre Oteckov, ktorí boli roky lídrom podvečerného vysielania.

Oteckovia boli roky fenoménom, no ako všetky projekty, aj tento mal niekde svoj koniec. Chystáme však ešte jedno prekvapenie pre divákov so všetkými hviezdami seriálu.

Kedy ho diváci uvidia?

Veľmi symbolicky v deň našich 26. narodenín, čiže v stredu 31. augusta, v podobe veľkého prime-time špeciálu. Nenecháme teda divákov dlho čakať. Seriál mal veľmi veľa fanúšikov a vieme, že sú zvedaví.

Čo nahradí Oteckov v podvečernom vysielaní?

Chceme pokračovať v žánri hranej tvorby a plánujeme nahradiť seriál seriálom. Máme už niečo rozpracované, je však ešte príliš skoro prezrádzať nejaké podrobnosti.

Stihnete nový denný seriál nasadiť ešte v tomto roku?

Nie, až od budúceho roku. Príprava hraných seriálov – od nejakej idey, cez písanie scenárov až po realizáciu – zaberá veľa času. Je to naozaj náročný proces. Túto jeseň sa diváci môžu tešiť na premiérové časti obľúbených Rodinných prípadov.

Ako náhradu Oteckov ste vysielali aj šou Na love. V tej budete pokračovať?

Aktuálne netočíme ďalšie časti, ale do budúcna by sme chceli v tomto type formátu pokračovať. Je to žáner, ktorý momentálne vo vysielacej ponuke nemáme. Kvízšou je však skvelý formát, ktorý funguje v mnohých krajinách a určite ho v nejakej podobe chceme opäť priniesť na naše obrazovky.

Na jar ste ukončili aj Hornú Dolnú a Susedov, je to už ich definitívny koniec?

V našej práci sa nikdy nedá povedať, že niečo je skončené. Ako vidíme aj vo svete, veľmi veľa programov aj seriálov sa po nejakej pauze, veľakrát aj dlhšej, obnovuje. Videli sme to napokon aj pri Susedoch, ktorí sa v roku 2018 po 11-ročnej pauze vrátili na obrazovky s rekordnou sledovanosťou.

Aj Susedia aj Horná Dolná sú absolútnymi unikátmi na slovenskom trhu, takže „nikdy nehovor nikdy“ v tomto prípade platí na sto percent. (úsmev) Momentálne sú práce na obidvoch seriáloch zastavené, ale ja osobne dúfam, že v budúcnosti sa dočkajú fanúšikovia ich pokračovaní. Nateraz je to však predčasná téma.

zväčšiť Programová riaditeľka televízií Markíza a Nova... Foto: TV Markíza
Silvia Majeská Programová riaditeľka televízií Markíza a Nova Silvia Majeská.

Je polovica augusta a čoskoro odštartuje najsilnejšia televízna sezóna. Vy ste na jeseň pripravili do vysielania množstvo noviniek. Zo seriálových hitov budú pokračovať Druhá šanca a Pán profesor, ktorým patrili v predchádzajúcich sezónach pondelky. Ktorému seriálu budú patriť na jeseň?

Hľadali sme viac pondelkov, ale bohužiaľ sme nenašli, stále je len jeden. (úsmev) Pondelky zostanú Druhej šanci, pretože sme ju vysielali na jar a s novými časťami chceme nadviazať v rovnaký deň aj na jeseň. Pán profesor mal ročnú prestávku a od septembra mu budú patriť utorky. Veríme, že si diváci seriál nájdu aj v tomto novom dni.

A ďalšie dni týždňa budú patriť akým formátom?

Jesennú programovú štruktúru sme budovali s víziou „legendy sú späť“. Je kombináciou našich legendárnych projektov, ktoré majú silné fanúšikovské základne, a atraktívnych noviniek. Pondelky a utorky sme už spomínali, budú patriť seriálovým hitom. V stredajšie večery ponúkneme novú sezónu Extrémnych premien s Marošom Molnárom a vo štvrtok prinesieme nový netradičný kriminálno-komediálny seriál Výnimočná Nikol. V piatky a soboty ponúkneme Farmu a nedele budú patriť jesennej ťažiskovej šou Tvoja tvár znie povedome. Pripravujeme aj nový rodinný seriál Chatári, ktorý sa však dostane do vysielania neskôr.

Tvojej tvári pribudne od októbra konkurencia – nová séria šou Pečie celé Slovensko. Neobávate sa straty divákov?

Markíza ponúka už tradične v nedele veľké zábavné šou a naši diváci sú na to zvyknutí. Tvoja tvár znie povedome v minulosti, hlavne v tej poslednej sezóne, zožala veľký úspech a medzisezónne jej rástla sledovanosť. Prinesieme novú zostavu celebritných súťažiacich, obmenou prešla aj porota, bude to zostava, kde je veľká nádielka zábavy zaručená, preto verím, že si program svoje publikum opäť nájde.

Pánovi profesorovi a Výnimočnej Nikol bude v utorky a štvrtky konkurovať Nemocnica na Jojke. Neobávate sa, že im zoberie divákov, ako sa to stalo v minulosti Sestričkám?

Nikdy nebude existovať situácia, že budeme vysielať do prázdna. Sme na konkurenčnom trhu, diváci majú veľkú ponuku rôznych staníc a obsahu. Každý večer nastanú situácie, že divák si bude vyberať z dostupnej ponuky. Takže my s týmto faktom pracujeme neustále. Fokusujeme sa však na to, aby projekty, ktoré prinášame, boli kvalitné, mali silný príbeh a veľký potenciál a vtedy si za nimi stojíme a veríme, že si ich diváci obľúbia, a že budú fungovať.

Pri zostavovaní programovej štruktúry kladiete väčší dôraz na divácke návyky alebo viac kalkulujete s potenciálom konkurenčných projektov?

Do našej práce vstupuje veľmi veľa faktorov, ktoré ovplyvňujú zostavenie štruktúry, určite zvažujeme všetky parametre. Divácke návyky ovplyvňuje aj situácia vo svete, úplne inak sa diváci správali počas lockdownu a inak reagovali napríklad počas začiatku vojny u našich susedov. Rešpektujeme ich potreby a návyky, aby vedeli, kedy si ten ktorý program môžu pozrieť, na druhej strane máme odskúšané, že aj slovenskí diváci majú radi novinky a zaujímajú ich nové programy, čiže musíme sledovať aj to, čo sa deje na trhu.

Nedá sa spoliehať na to, že keď bol divák naučený na nejaký seriál, tak sa k nemu vždy vráti. Takú záruku nemá nikto na svete, hoci by sme to všetci chceli. (úsmev) Preto sa snažíme zameriavať na kvalitný obsah, aby sme si práve ním získali pozornosť diváka a svoj čas strávil práve u nás.

Zmenou prechádza aj Farma, kde po rokoch meníte moderátorku za moderátora. Čo bolo dôvodom toho rozhodnutia?

Táto zmena nie je dôsledkom nejakej nespokojnosti s Evelyn ako moderátorkou. Jej prácu si veľmi vážime a máme veľmi dobré vzťahy. Farma však už vstupuje do svojej štrnástej sezóny a vnímame, že sa musí nejako vyvíjať a prinášať nové elementy, aby diváka stále bavila. Je to prirodzená evolúcia dlhodobých projektov a nevnímam to ako niečo osobné. Chceli sme vyskúšať niečo nové a zdalo sa nám, že človek ako Marek Fašiang, ktorý je medzi divákmi veľmi obľúbený, prinesie do programu niečo nové.

Vyberali ste z viacerých moderátorov alebo bol Marek Fašiang jednoznačnou voľbou?

Marek bol naša top preferencia, je to veľmi milý a sympatický človek a tešíme sa, že sa na takúto výzvu dal.

zväčšiť Programová riaditeľka televízií Markíza a Nova... Foto: TV Markíza
Silvia Majeská Programová riaditeľka televízií Markíza a Nova Silvia Majeská.

Ste programovou riaditeľkou pre českú Novu aj slovenskú Markízu. Tieto trhy sú už diametrálne odlišné, v českých televíziách fungujú iné programy ako u nás. Ako rozmýšľate, keď nastavujete programovú štruktúru pre jednotlivé televízie?

Princíp práce je v podstate rovnaký. Na každom trhu je naším cieľom priniesť čo najkvalitnejší obsah, ktorý si pozrie čo najväčšia masa ľudí. Naša práca sa odvíja od každodenných detailných analýz výsledkov sledovanosti a z toho vyvodzujeme závery, ktoré potrebujeme pre tvorbu vysielacej štruktúry na ďalšie sezóny. Takže princíp práce je rovnaký, je len upravený o lokálne návyky a preferencie divákov v danej krajine.

V Česku sú silným fenoménom kriminálne seriály. Každá televízia má tituly, ktoré patria k lídrom sledovanosti vo svojom vysielacom čase. Neuvažujete nad posilnením tohto žánru aj na slovenskom trhu?

Samozrejme, pracujeme na tom a Výnimočná Nikol je toho dôkazom. Nesúvisí to však ani tak s tým, čo ponúkajú české televízie. Ako mainstreamová televízia sa snažíme mať celé spektrum rôznych žánrov, ktorými sa snažíme zaujať širokú škálu divákov, a kriminálny žáner je bežný v ponukách televízií po celom svete. Hľadali sme len typ formátu, ktorý by sme ponúkli slovenskému divákovi. Zatiaľ sa v rámci lokálnej tvorby kriminálnym seriálom v prime-time veľmi nedarilo, preto sa nám Výnimočná Nikol tak páčila. Je unikátna tým, že okrem tradičnej kriminálky prináša aj komediálne prvky a sama hlavná postava v podaní Táni Pauhofovej je jedinečná.

výnimočná nikol, Čítajte aj Veľká seriálová novinka! Markíza na jeseň predstaví netradičný kúsok, ktorý tu doteraz nebol

Tento pôvodom francúzsky seriál ste nakrútili aj v českej verzii, kde hrá hlavnú postavu rovnako známa herečka Táňa Dyková. Sú rozdielne alebo podobné obidve spracovania?

Funguje to presne tak, ako keď si pozriete českú a slovenskú verziu Pána profesora alebo Druhej šance, ktorá má v českej verzii názov Chlap. Príbehy sú rovnaké, lebo vychádzajú z pôvodného scenára, ale každá krajina si obsadí svojich hercov, ktorí seriálu dodajú špecifickú emóciu. Takže výsledná tonalita a prevedenie môžu byť odlišné. Každá verzia tak má svoje špecifiká, no je to prirodzený jav vo všetkých krajinách, ktoré adaptujú medzinárodné formáty.

Dá sa povedať, že Výnimočná Nikol je určitým testom slovenského diváka, či by na našom trhu nefungovalo viac kriminálok?

Z našej strany je to určite snaha priniesť kriminálny žáner v trochu odľahčenom šate. Dúfame, že je to aj spôsob, akým by sme mohli slovenského diváka nalákať aj na štandardné kriminálky. Takže áno. Uvidíme, či ich to zaujme. Myslím si, že seriál sa vydaril a má presne tú prémiovú kvalitu, akú vidíme pri Pánovi profesorovi. Máme od neho veľké očakávania, ale na konci dňa rozhodne divák.

Druhá šanca a Pán profesor sú na Slovensku mimoriadne obľúbené seriály. Ako sa darí ich českým verziám na Nove?

Pán profesor, kde stvárňuje hlavnú úlohu Vojta Dyk, mal na Nove premiéru minulú jeseň. Prvá séria zožala veľký úspech a teraz na jeseň prinesieme druhú sériu. Druhá šanca, teda Chlap, mal na Nove premiéru na jar tohto roka, a tiež sme boli veľmi spokojní. Seriál bol vysoko hodnotený aj vďaka svojej kvalite a prevedeniu.

zväčšiť Programová riaditeľka televízií Markíza a Nova... Foto: TV Markíza
Silvia Majeská Programová riaditeľka televízií Markíza a Nova Silvia Majeská.

Aké formáty alebo typy seriálov by nefungovali na obidvoch trhoch?

Nedá sa to úplne presne generalizovať, lebo ako som už spomínala, vždy do toho vstupuje množstvo faktorov. Je však faktom, že v Česku sa vysiela viac kriminálnych seriálov, funguje tam tiež skvele MasterChef, čo bol formát, ktorý slovenský trh nejako masovo neoslovil. Takže nejaké rozdiely sú, ale vždy je to podľa mňa o konkrétnom príbehu, spracovaní, kastingu. Je veľa formátov, ktoré fungujú naprieč trhmi po celom svete – ako sú veľké šou, dramatické seriály, dlhodobé seriály, denné seriály, komediálne programy… Tieto žánrové skupiny sa prelínajú všetkými krajinami a je to len o detailnom nastavení pre daný trh a konkrétnu stanicu, v akej forme ich prinesú.

Stále platí, že český divák je racionálnejší a faktickejší a slovenský skôr emočnejší?

V podstate áno. Český divák vyhľadáva istú vnútornú logiku, slovenský divák zasa silné emócie. Ale na konci dňa všetci diváci po celom svete chcú dobrý a strhujúci príbeh, forma podania sa mení podľa lokálnych preferencií.

Slovenským fenoménom sú aj telenovely, ktoré sú ťahákom vašej menšej stanice Doma. Funguje tento žáner aj v Česku?

Turecké telenovely sa vysielajú v Česku aj na stanici Nova Lady, kde si našli svoje publikum, ktoré si ich obľúbilo. Telenovely sú v podstate romantické príbehy, kde ako v prípade filmových romantických komédií platí rovnaká rovnica, že sledujeme ústrednú dvojicu, ktorej držíme palce, aby našla lásku. Na celom svete sú ženy, ale aj muži, ktorí majú radi romantiku, preto sa vždy nájde skupina divákov, ktorým tento žáner vyhovuje.

Nové formáty pripravujete aj pre streamovaciu platformu Voyo. Ako ste spokojní s vývojom počtu predplatiteľov?

Aktuálne má Voyo na Slovensku a v Česku okolo 400-tisíc predplatiteľov a vývoj je veľmi sľubný. Nárast predplatiteľov prekonal naše plány a očakávania, takže sme veľmi spokojní. Je za tým veľa práce a aj v tomto prípade sa zameriavame na obsah, ktorý je pre nás kľúčový. Posilnili sme tiež vývoj lokálnych formátov na Slovensku, kde sme nadviazali spoluprácu s Evitou Twardzik.

Pre trh streamovacích služieb je významným nedávne rozhodnutie HBO Max, ktoré oznámilo, že končí s výrobou lokálnych projektov v Európe. Tým pádom sa aj na česko-slovenskom trhu uvoľnili etablovaní tvorcovia a vzniká unikátny priestor na jeho zaplnenie projektami, ktoré malo doteraz v portfóliu len HBO. Máte ambíciu prebrať túto štafetu a posilniť takýmito seriálmi Voyo?

Áno a dovolím si tvrdiť, že už v tomto priestore sme. V Nove sa vybudoval jeden veľký development tím s tuctom kreatívnych producentov, ktorí majú skúsenosť aj s česko-slovenskou tvorbou. Teraz sa k tomu pridalo posilnenie na slovenskej strane pod taktovkou Evity a väčšina projektov, na ktorých robíme, majú potenciál v Česku aj na Slovensku a kreatívne spájajú kapacity na obidvoch trhoch. Takže v čase, keď HBO oznámilo zmeny, sme už mali vybudovaný najväčší tím v Česko-Slovensku.

HBO natočilo česko-slovenský seriál Víťaz, ktorý je hotový, no na platformu ho už neuvedie. Je možnosť, že by ste ho odkúpili a dali ho na Voyo?

Pre nás je prioritou prinášať dobrý obsah našim divákom a sú rôzne cesty, ako sa k nemu dostaneme. Môžeme ho vyrobiť alebo kúpiť, takže opäť platí „nikdy nehovor nikdy“. (úsmev)

Doposiaľ ste na Voyo vyrábali len české seriály. Plánujete natáčať aj čisto slovenské seriály?

Vo vývoji máme aj slovenské projekty, snažíme sa však hľadať témy, ktoré by mohli byť atraktívne pre obidva trhy.

Aké máte plány do budúcnosti? Máte ambície spustiť ďalšiu stanicu?

Spustenie novej stanice je niečo, nad čím uvažujeme stále. Monitorujeme celý televízny trh, aj divákov, ktorí nepozerajú slovenské stanice. Vždy zvažujeme potenciál spustenia novej televízie a pripravujeme rôzne koncepty. Závisí to aj od ekonomickej situácie na trhu, kedy nastane vhodný čas, aký typ stanice by sa uživil a dával by nám zmysel z hľadiska určitých cieľových skupín.

Je pre vás zaujímavá napríklad spravodajská stanica, aj v tom kontexte, že RTVS bude posilňovať svoju :24 a na jeseň spustí vlastný spravodajský kanál aj Jojka?

Momentálne sa fokusujeme na Markízu Krimi a je pre nás dôležité, aby sme udržali výborné výsledky, ktoré sa nám podarili pri jej štarte. Máme najsledovanejšie spravodajstvo, ktoré posilňujeme a rozširujeme, zaviedli sme napríklad Televízne noviny o 12-tej hodine.

A čo sa týka programových plánov na rok 2023? Môžete už prezradiť, akú veľkú ťažiskovú šou prinesiete? Pôjdete cestou overených formátov ako SuperStar či Let's Dance, alebo prinesiete nejakú úplne novú šou?

Ako som už spomenula, budúci rok by sme radi priniesli ďalší ročník Let’s Dance či nový denný seriál, viac vám však v tejto chvíli prezradiť nemôžem. Ale ako to už pri Markíze býva zvykom, naša ponuka bude kombináciou najsledovanejších programov na trhu a noviniek. (úsmev)

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #rozhovor #TV Markíza #Voyo #Silvia Majeská