Kedy prišiel prvý impulz a zistili ste, že chcete byť hercom?
Herectvo ma začalo lákať počas strednej školy, keď som pozeral veľa filmov a postupne som si v nich začal viac všímať herecké schopnosti jednotlivých hercov. Chcel som si hranie fiktívnych postáv a príbehov vyskúšať a tak som sa stal členom ochotníckeho súboru DS Javorina v Novom Meste nad Váhom, ktorý viedol dnes už zosnulý Štefan Psotný spolu s Máriou Kubovicovou. Vďaka nim som v sebe objavil lásku k divadlu a môj záujem o herectvo začal rásť do takej miery, až som nabral odvahu si podať prihlášky na vysoké školy s hereckým odborom.
To však bol iba začiatok vašej cesty…
Nakoniec to vyšlo a bol som prijatý na Akadémiu umení v Banskej Bystrici. Tu boli mojimi ročníkovými pedagógmi herectva doc. Mgr. art. František Výrostko a Mgr. art. Tomáš Mischura ArtD. Im sa vo mne podarilo vznietiť veľkú zvedavosť a túžbu po poznávaní zahraničných hereckých metód, s ktorými nás zoznamoval na škole najmä pán doktor Mischura.
Aké to bolo stráviť istý čas v New Yorku? A nielen tam…
Začal som vyhľadávať možnosti štúdia v zahraničí, kde by som sa mohol hlbšie ponoriť do poznávania hereckých techník a napokon ma prijali na letný program na American Academy of Dramatic Arts v New Yorku. Dostal som tu mnoho cenných rád a odporúčaní pre môj ďalší herecký vývin a preto po návrate z USA som vedel, že najlepším riešením pre zlepšovanie mojich hereckých schopností bude nájsť si študijný program, ktorý systematicky a postupne prevádza študenta jednotlivými štádiami a krokmi jednej konkrétnej hereckej techniky.
Takýmto spôsobom si ju dokáže herec najlepšie osvojiť a keď s ňou dostatočne dlho pracuje, stáva sa jeho prirodzenou súčasťou. Tento raz som nemusel cestovať za veľkú mláku, ale stačilo ísť „len“ do Berlína. Tu som mal šťastie študovať u medzinárodne uznávaného učiteľa Jörga Andreesa, ktorý ma učil hereckú techniku Michaila Čechova.
Michail Čechov bol slávny ruský herec, synovec spisovateľa Antona Pavloviča Čechova. Kvôli prenasledovaniu vtedajším politickým režimom musel utiecť z Ruska a jeho vynútená „cestovateľská púť“ sa nakoniec skončila v Hollywoode. Tu pracoval ako herec, ale najmä ako učiteľ herectva a jeho učenie bolo vyhľadávané vtedajšími hollywoodskymi hviezdami ako napríklad Marilyn Monroe, Anthonny Quinn, Gary Cooper, Beatrice Straight a mnohými ďalšími.
Chcete túto techniku priniesť aj na Slovensko?
Po dokončení hlavného študijného programu na Michael Chekhov International Academy v Berlíne sa mi podarilo získať aj kvalifikáciu pre učenie tejto techniky. Jedným z mojich cieľov do budúcna je začať ju vyučovať aj u nás na Slovensku. Funguje na psycho-fyzickom princípe, čo veľmi zjednodušene možno vysvetliť tak, že učí herca ako využívať pohyb na ovplyvnenie svojho vnútorného, emočného stavu. Taktiež sa však zameriava na prácu s hercovou predstavivosťou a zosilňovanie jeho koncentrácie, ktorá je nevyhnutnou súčasťou nielen tejto techniky, ale samozrejme aj hercovej práce ako takej.
Kde vás môžu diváci vidieť?
Ako herec v súčasnosti účinkujem v predstavení Pocta Štefánikovi. Je to hudobno-poetické pásmo, ktoré bolo venované Roku generála Milana Rastislava Štefánika. Autorom námetu a scenáru je zaslúžilý umelec Juraj Sarvaš, ktorý sa v tomto predstavení zhosťuje hovoreného slova spolu s Máriou Schlosserovou a mnou. Naše poetické výstupy dopĺňajú operní sólisti zo Štátnej opery Banská Bystrica, ale taktiež sme uviedli niekoľko predstavení v spolupráci s mužským speváckym oktetom Danubius Octet Singers.
Keďže ide o poetický prednes, mohol som napriek svojej výške mať tú česť stvárňovať postavu Štefánika a recitovať jeho listy. Toto predstavenie zožalo veľký úspech a prešli sme s ním od Košíc cez Banskú Bystricu, Žilinu, Bratislavu až do Viedne. Neskôr sme s ním cestovali aj do menších slovenských miest, až kým nás nezastavila pandémia, ktorá nám mnohé termíny zrušila. Verím však, že sa po zlepšení situácie opäť budeme môcť vrátiť s týmto krásnym predstavením na javisko a pripomínať tak Slovákom nášho veľkého hrdinu.