Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Producentka HBO Tereza Polachová: Obdivujem rozhodnutie dať zelenú Hre o tróny

Symbolicky 17. novembra prišla na obrazovky HBO šesťdielna špionážna dráma Bez vedomia s unikátnym hereckým obsadením kombinujúcim českých, slovenských, britských hercov. Mrazivý príbeh vznikol pod taktovkou kreatívnej producentky HBO Terezy Polachovej, ktorá zodpovedá za hranú tvorbu. V čom spočíva jej pozícia pre prestížnu televíziu, o televíznom zákulisí, ale najmä o vzniku a zaujímavostiach o novom seriáli porozprávala v exkluzívnom rozhovore pre denník Pravda.

24.11.2019 07:00
debata (1)
Kreatívna producentka HBO Tereza Polachová. Foto: HBO
tereza polachová, polachová, Kreatívna producentka HBO Tereza Polachová.

Poďme si viac priblížiť váš post kreatívnej producentky pre HBO. V čom sa líši a v čom je špecifická táto pozícia od klasickej komerčnej televízie?

Na rozdiel od iných kreatívnych producentov som zodpovedná za vývoj a výrobu. Pri každom projekte som od jeho prvého dňa až do posledného, keď ho vyprevádzam na televízne obrazovky a k divákom. V štandardných komerčných televíziách sú tieto funkcie rozdelené. Čo sa týka hranej tvorby, tak som vždy na úplnom začiatku, keď sa stretávam – väčšinou – len s nápadom, ktorý potom so scenáristom rozvíjam. Spoločná spolupráca vyzerá tak, že hľadáme spoločné prieniky medzi predstavami našej televízie a jeho.

Začiatok seriálu vyzerá tak, že sa začína rozpisovať prvotná anotácia, tzv. set-up seriálu, následne prechádzame k rozpísaniu jednotlivých epizód, charakteristík postáv. Ak nájdeme zhodu po tomto kroku, prichádza rozpísanie scenárov pre celý seriál. V závislosti od žánru sa začína písať priamo pilotná epizóda. Takto sa postupuje, napríklad, pri ľahších žánroch ako komédia, pri drámach je proces zložitejší.

V priebehu písania scenára zodpovedám za dramaturgické pripomienky. Potom všetko putuje k môjmu kolegovi Stevenovi Matthewsovi, ktorý je zodpovedný za vývoj všetkých programov pre HBO Europe a taktiež pripomienkuje výsledok.

Celý proces je veľmi dlhý, v Česku a na Slovensku produkujeme jeden hraný seriál ročne. Celý vývoj seriálu, od momentu, keď čítam prvý námet až po uvedenie, trvá tri-štyri roky tvrdej práce. Je to beh na dlhú trať. (smiech)

Bol tento proces taký náročný aj pri novinke Bez vedomia?

Seriál Bez vedomia sme písali 2,5 roka. Vývoj seriálu sa začal na jar 2016, samotnú výrobu sme spustili v júni 2018. Takže celkovo je to 3,5 roka náročnej, ale krásnej práce. Aj pri tomto seriáli sa nám stalo, že sme v jednom momente celý rozpracovaný príbeh úplne rozložili a začali sme od nuly. Jednoducho sme sa dostali do slepého bodu, čo nie je nič výnimočné pri tvorbe seriálov. Spočiatku je to veľmi intenzívna práca úzkeho počtu ľudí.

Prečítajte si recenziu nového seriálu Bez vedomia: Komunizmus v predsmrtnom kŕči! Toto je česko-slovenský seriál roka…

Akým kľúčom HBO vyberá námety pre seriály?

Vzhľadom na fakt, že v česko-slovenskom regióne aktívne vyrábame hranú tvorbu deväť – desať rokov, tak sa snažíme o žánrovú pestrosť. Máme formáty, ktoré sa vrátili s novými sériami (Až po uši, Terapie) a potom sú tu seriály s uzavretým počtom epizód. Pre mňa je dôležité, aby sa žánre striedali.

V prípade novinky Bez vedomia mi bolo jasné, že vstupujem na pole neorané. V Česku a na Slovensku žáner špionážnej dráme nie je etablovaný. Vedela som, že táto téma môže byť pre diváka lákavá.

Na druhú stranu pre mojich kolegov z Anglicka je tento žáner veľmi vyťažený. Tam sa moje a ich predstavy neraz stretávali, ale aj rozchádzali. Pre mňa je dôležité, aby naše seriály, ktoré vysielame v 21 teritóriách a sú súbežne uvedené po celom svete, boli zrozumiteľné aj pre zahraničného diváka, nielen pre česko-slovenské publikum.

Je toto dôvod, prečo Bez vedomia išlo aj po zahraničnej linke zahŕňajúcu Veľkú Britániu a Rusko?

Európa je akoby živnou pôdou pre špionážne služby, keďže sa seriál odohráva v roku 1989, sme na konci studenej vojny a Praha bola bojiskom určitých mocností.

Bavili sme o žánrovej rôznorodosti. Trúfne si v blízkej budúcnosti HBO do vyslovene ojedinelého žánru ako je sci-fi alebo fantasy? Predsa len, u nás sa, väčšinou, produkujú komédie, drámy rôzneho typu. Narážam na fakt, že na Slovensku výrazne zarezonovala Trhlina, ktorá mala obrovský úspech a dokázala, že divák zhltne aj niečo ojedinelé, čo sa doteraz nebolo vo zvyku produkovať…

Tieto žánre sú veľmi špecifické a nemyslím si, že by mali veľkú divácku základňu, hoci sa to mení pri jednotlivých seriáloch a filmov ako je Star Wars, Star Trek, čo sú úžašné diela. K takémuto typu seriálov musí mať človek blízko, aby mohol túto tématiku dostatočne rozvinúť. Navyše ide o veľmi finančne náročnú produkciu. Zase na druhú stranu, ak by prišiel ojedinelý a fenomenálny námet, tak prečo nie.

Ide o to, že keby sa aj nejaký námet objavil, tak cesta od prvého spracovania až k finálnemu produktu je, ako ja rada hovorím, niekoľko desaťtisíc svetelných rokov. (smiech)

Blížiace sa týždne a mesiace budú pre televízny trh nielen celosvetovo, ale aj v Čechách a na Slovensku zlomové. Štartujú nové online televízia ako Apple TV+, Disney+, výrazne v našom teritóriu posilňuje Netflix. Všetky spomenuté televízie prichádzajú s obrovskou ponukou filmov a seriálov. HBO pre naše teritórium produkuje jeden seriál ročne. Nie je to málo? Neobáva sa HBO straty konkurenčnej výhody?

Napríklad aj taký Netflix v Nemecku neprodukuje veľký počet pôvodnej tvorby ročne. HBO Europe má tú výhodu, že v sebe sústreďuje produkciu všetkých teritórií, kde pôsobí, čo je vlastne celý svet. Z tohto pohľadu vzniká viac ako dosť programov, ktoré sú pre diváka atraktívne. Osobne by som sa nebránila expanzii česko-slovenskej produkcie. Vzniká tu však otázka, či máme dostatok kvalitných scenárov a kvalitných tém, ktoré obstoja v medzinárodnej konkurencii.

Kompletné obsadenie a tím tvorcov seriálu Bez... Foto: HBO
bez vedomia, hbo, tereza polachová, Kompletné obsadenie a tím tvorcov seriálu Bez vedomia.

Takže pre HBO Europe nie je cesta ísť cestou kvantity na úkor kvality, ako pri štandardných komerčných televíziách…

Určite nie. Myslím si, že naša latka je niekde inde a porovnávať sa s komerčnými televíziami nemá význam, pretože tieto televízie sú voľne dostupné, čomu sa neraz prispôsobuje aj obsah. Za HBO si náš divák platí, takže prirodzene očakáva prémiovú ponuku.

V súčasnosti stúpajú náklady na produkciu seriálov a televízie sa predbiehajú v tom, ktorá sa pochváli rekordným rozpočtom. Je to aj v prípade česko-slovenskej produkciu z dielne HBO alebo sa pohybujú niekde na úrovni zabehnutých štandardov?

Osobne sa domnievam, že náklady na výrobu nie sú omnoho vyššie ako pri seriáloch, ktoré produkuje česká verejnoprávna televízia alebo aj komerčná televízia. Rozhodne to nie sú násobky. Dá sa povedať, že za pomerne málo peňazí vieme spraviť veľa muziky.

Vráťme sa ešte k seriálu Bez vedomia, ktorý odohráva v roku 1989 a je nutné dodať, že vizuálne vyzeral veľmi autenticky a všetko bolo dotiahnuté do posledného detailu. Koľko trvalo zohnať všetky dobové rekvizity počnúc nábytkom až po krabicu od pracieho prášku?

Štandardne prípravy pľacu trvajú dva až tri mesiace. V prípade dobového seriálu ako je Bez vedomia, je to šibeničný termín. K tomu treba prirátať aj hľadanie vhodných lokácií, ktoré sa musia taktiež prispôsobiť. Našťastie sme mali režiséra, ktorý kladie enormný dôraz na vizuálnu stránku, rovnako aj naši kostyméri, architekti odviedli neuveriteľný kus práce. Patrí im za to môj neskonalý obdiv.

Myslím si, že je veľmi dôležité, ak sa bavíme o blízkej minulosti, aby to bolo dôveryhodné a hodnoverné. A netýka sa to len výpravy, ale aj scenáru. Pohybujeme sa v časoch, ktoré si ľudia veľmi dobre pamätajú a preto je nutné, aby sme vyprodukovali seriál zodpovedajúci realite, najviac ako to je možné. To platí nielen pre Bez vedomia, ale aj pre naše predchádzajúce projekty, napríklad Horiaci ker.

Myslíte si, že po zhliadnutí všetkých šiestich častí bude mať Bez vedomia hlasnejší ohlas u zahraničného laického publika? Pre západného diváka sa to môže zdať skôr ako sci-fi a pomerne ťažko stráviteľné, že udalosti, ktoré pre východný blok boli „štandard“ u nich sa nemohli stať…

Prvé dve časti sme uviedli na festivale v Španielsku v kanadskom Toronte. Musím povedať, že pre tamojšie publikum to bolo zrozumiteľné a ohlasy boli kladné. Práve zahraniční diváci sú pre nás krst ohňom.

Navyše, keď sme vyvíjali scenár, tak sme chceli, aby to malo aj paralely voči súčasnosti. Príbeh je veľmi aktuálny, vzhľadom na to, čo sa dnes v Európe deje.

Zaujímavá situácia bola, keď sa v Británii prevalila kauza s ruskými špiónmi. Vtedy aj naši anglickí kolegovia pochopili, čo sme sa im snažili dlhodobo prostredníctvom scenára naznačiť, že ruské zložky nikam neodišli a nevrátili sa, oni tu stále boli a naďalej sú. A to je skúsenosť, ktorú máme aj my v strednej Európe a mám pocit, že mnohé skutočnosti západný svet chcel prehliadať. A aktuálny vývoj im to bolestivo pripomína.

Tereza Polachová s Táňou Pauhofovou počas... Foto: HBO
tereza polachová, bez vedomia, táňa pauhofová, Tereza Polachová s Táňou Pauhofovou počas pražsej slávnostnej premiéry seriálu Bez vedomia.

Máte osobný sen, ktorý by ste chceli zhmotniť do seriálovej podoby?

Toho by bolo! (smiech) Mám dlhý zoznam kníh, názvy neprezradím, ktoré by som chcela preniesť na televíznu obrazovky. Veľmi rada by som nakrútila naozaj dobrý komediálny seriál. To je najťažšia disciplína. Priniesť niečo, na čom by sa ľudia prirodzene smiali, aby to prišlo vtipné ľuďom nielen v Prahe, Bratislave, ale aj inde. To si vyžaduje, aby bol námet absolútne kvalitný.

HBO ešte dlho zostane televíziou, s ktorou sa bude spájať Hra o tróny. Teraz je seriál definitívne preč a na trhu sa vytvorila diera, ktorú sa konkurencia vehementne snaží zaplniť. Myslíte si, že v našom malom teritóriu je šanca na vznik fantasy seriálu, ktorý dokázal strhnúť celý svet?

Osobne obdivujem rozhodnutie a ľudí, ktorí pred rokmi dali zelenú Hre o tróny. Vyžadovalo si to veľkú osobnú odvahu. Netflix chystá Zaklínača, ktorý vychádza z kultovej poľskej knižnej série, ale je to americká produkcia. Pri Hre o tróny zafungoval fakt, že opäť to malo knižnú predlohu, silné produkčné zázemie. A práve silná fanúšikovská základňa je pre televíznu tvorbu akási stávka na istotu. Iste, nemusí to klapnúť.

Ak by sa objavil niekto, kto ešte nikdy nemal realizovaný scenár, bol to úplný nováčik a priniesol byť scenár, námet, ktorý by bol neskutočne dobrý, tak by sa to možno podarilo presadiť. Ale bolo by to omnoho ťažšie, ako keby ju priniesol napríklad Peter Morgan. (britský scenárista a dramatik, pozn.red)

Tvorba seriálov je vaša denná práca. Seriály slúžia pre bežného diváka na oddych, keď si po dlhom dni vyložia nohy a utečú mimo realitu. Ako je to u vás? Dokážete ešte pozerať seriály nezaujato ako bežný divák a nesledovať a neanalyzovať každý jeden záber? Nechytá vás už profesionálna deformácia?

Sledujem všetko možné. Závisí to nálady. Niekedy je chuť pustiť si Černobyľ, inokedy zas Priateľov. Sú seriály, ku ktorým sa človek bude vždy vracať. Snažím sa sledovať seriály, ktoré aktuálne vychádzajú, aby som nestratila prehľad, čo sa vo svete deje. Ale som tiež len človek, ktorému neraz uniknú niektoré počiny a preto si rada nechám aj poradiť.

Trpím absolútnou profesionálnou deformáciou. (smiech) Doma máme zlaté pravidlo s mojim manželom, keď nemám rôzne pracovné fázy sledovania seriálov, tak ich vyberá on. Máme dohodu, že keď sa mu nejaký páči a mne nie, tak jeho výber nekomentujem a radšej si idem čítať.

Tereza Polachová

Narodila sa 2. októbra 1979 v Prahe. Od roku 2010 pracuje ako kreatívna producentka pre HBO Europe a stojí za pôvodnou hranou tvorbou pre česko-slovenské teritórium. Pod jej vedením vznikli filmové a seriálové hity ako Až po uši, Pustina, Horiaci ker, Terapia a najnovšie aj za špionážnu drámu Bez vedomia.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #HBO #HBO Go #HBO Europe #oseriáloch #Bez vedomia #Tereza Polachová