
Šofér Standa Pekárek má po vojne, prichádzajú normalizačné sedemdesiate roky a on si začína plniť svoje sny – v Československej televízii chce šoférovať volgu, jazdiť pre Hulizu – redakciu Humoru a ľudovej zábavy, a na natáčanie voziť Karla Gotta.
Volha je adaptáciou románu Karla Hynieho. Divákov prenesie do časov, kedy v školách a na úradoch visel portrét Gustáva Husáka, komunisti normalizovali spoločnosť a Standa dostal protekčné miesto v Československej televízii. Päťdielnu minisériu bude Česká televízia vysielať od nedele 2. apríla, vždy od 20.10 hod. na ČT1.
„Volha sa dá vnímať ako svojrázna história Československej televízie. Ide o fiktívny príbeh podľa ‚zaručene‘ skutočných udalostí, ktorý je súčasne i portrétom hlavného hrdinu, obmedzeného egocentrika, ktorý vyniká vo vymýšľaní drobných podvodov a trikov. Ako si nakradnúť benzín, sfalšovať počet najazdených kilometrov, podviesť manželku, zbaviť sa konkurencie… Nie je preto divu, že sa stane spolupracovníkom ŠtB s krycím menom Volha a bez akýchkoľvek výčitiek svedomia donáša na všetkých svojich spolupracovníkov i pasažierov,“ približuje dej kreatívny producent Josef Viewegh.
Predstaviteľ hlavnej roly, herec Kryštof Hádek, prevedie v príbehu svoju postavu hneď tromi dekádami. Strihač a dramaturg Petr Pauer strávil v archívoch televízie dva roky, aby našiel potrebné dobové zábery. Čerpal z obľúbených relácií Československej televízie, do ktorých boli herci vložení v postprodukcii. Tá sa využila aj v prípade scén so zábermi Prahy v normalizačných rokoch, ku ktorým boli využité autentické materiály zo spravodajstva.
„Prvá vec, na ktorú sme narazili s architektom, bolo zistenie, že sa Praha v posledných rokoch dramaticky premenila a miesta z časov normalizácie zmizli. Vážne sme nevedeli, kde budeme nakrúcať. Hľadali sme zlaté zrnká v obrovskom mori piesku. Bez postprodukčných zásahov sa už skrátka v pražských lokalitách dobový príbeh natočiť nedá,“ hovorí scenárista Jan Pachl.
Počas viac ako šesťdesiatich dní natáčania filmári obliekli hercov a komparz do dva a pol tisíc kostýmov zodpovedajúcich móde sedemdesiatych a osemdesiatych rokov. Stanislav Majer, predstaviteľ kameramana Zikmunda, si dokonca zahral v bunde po svojom otcovi. Pred kamerou sa objavila tiež stovka dobových automobilov.
„V seriáli som šoféroval hneď niekoľko veteránov. Standa ako šofér Československej televízie začínal so škodovkou a dostal sa až k vysnívanej Volge 24. Kondičné jazdy som však nepotreboval, šoféroval som už aj staršie autá a princíp je vlastne stále rovnaký. Volant, štyri kolesá, prevodovka, brzda, plyn,“ vysvetľuje Kryštof Hádek a dodává: „Len pri starších autách sa môže stať, že nebude niečo fungovať. S tým sa musí počítať. Hoci ľudia, ktorí autá na natáčanie požičiavajú, ich majú vo výbornom stave, jednu volgu som musel zastavovať ručnou brzdou.“

V minisérii sa zišlo výnimočné herecké obsadenie. Diváci uvidia napríklad čerstvú držiteľku Českého leva za minisériu Podozrenie Kláru Melíškovú, ktorá hrá matku Kryštofa Hádka, do sedemdesiatych a osemdesiatych rokov sa prostredníctvom svojich rolí vydajú aj Anna Geislerová, Stanislav Majer, Jiří Dvořák, Jiří Lábus, Vanda Hybnerová či Bohumil Klepl. Postavy v seriáli sú fiktívne až na dve výnimky. Jednou je rola Pavla Landovského a druhou rola Karla Gotta.