Streamovacia služba Hulu, pre ktorú seriál vzniká, pochopiteľne chcela ďalšie série, tie však už nemajú základ v knižnej predlohe a sú výplodom iba scenáristov za aktívnej účasti samotnej spisovateľky Margaret Atwood. To si vyžiadalo svoju daň a rastúcu kritiku zo strany divákov. Tretia a štvrtá séria stratili dobre nastavené tempo, príbeh sa zbytočne komplikoval a neprinášal zaujímavé rozuzlenia. Príbeh služobníčky sa začal motať dokola. K tomu treba pripočítať pandémiu, problémy s produkciou a nepravidelné uvádzanie nových epizód. Prestalo platiť pravidlo – jedna séria ročne. Mohlo by sa zdať, že divák začína strácať puto s Gileádom.
Počas tejto jesene prišla piata séria, ktorá bola veľmi milým prekvapením. Nielen preto, že sa dlhodobo hovorilo, že jej premiéra sa tento rok nestihne. Napokon sa ukázalo, že išlo o prefíkaný ťah, čo len vybičovalo zvedavosť po nových epizódach. Plus tvorcovia sľubovali, že tentokrát sa naozaj poučili a našli stratenú niť.
Čítajte aj Jojka v roku 2023: Obrovské množstvo seriálov, neprekvapujúci návrat stálicV čase krízy sa čoraz viac hovorilo o možnom konci Príbehu služobníčky. Kým v prvých rokoch vysielania a rekordnej sledovanosti chceli tvorcovia nakrútiť až desať sezón, po kríze ich ambície vytriezveli. Dokonca sa istý čas špekulovalo, že po nevydarených dvoch sériách by piata mala toto trápenie ukončiť. Napokon prišlo definitívne rozhodnutie.
A je to zlatou strednou cestou. Príbeh služobníčky sa skončí nadchádzajúcou šiestou sériou. Ak by sa skončil nedávno skončenou piatou, bola by to ohromná škoda. Takto kvalitný a zároveň komplexný príbeh si zaslúži veľkolepú bodku, ktorá bude vopred dômyselne pripravená. Tým, že toto rozhodnutie prišlo veľmi skoro, tak už piata séria mohla kormidlo nasmerovať k finálnym zápletkám, pričom samotná šiesta séria by mohla byť čerešničkou na torte. Toto je však typ seriálu, pri ktorom sa len málokto odváži predpovedať, ako to celé dopadne. Je možné, aby mal nejakú formu šťastného konca?
Desaťdielna piata séria toho stihla obsiahnuť naozaj veľa a konečne sa vrátilo povestné strhujúce tempo, silné scény, dôraz na psychológiu postáv, zvraty a prekvapujúce rozuzlenia, pre ktoré je Príbeh služobníčky tak ospevovaný titul. Veľkým progresom prešli aj hlavné postavy, ktoré dokázali dať bodku za ostatnými sezónami a otvoriť úplne novú kapitolu a riešiť situácie, ktoré rozhodne nečakali. Tvorcovia natrepali do jednej sezóny ústredný boj dvoch hlavných dominantných žien June (Elisabeth Moss) a Sereny (Yvonne Strahowski). Kým June s jej pohnutou psychikou prameniacou z prežitej traumy v Gileáde prahla po smrti Sereny, tá zas sofistikovane vracala úder a napätie stúpalo. V istú chvíľu počas série sa mohlo zdať, že príde ku krvavému masakru.
Tvorcovia však úžasne prekvapili a dokázali vytvoriť úplne nový príbeh, v ktorom June a Serena musia spolu existovať, spoliehať sa jedna na druhú. Veľké zadosťučinenie prišlo, keď Serena okúsila „vlastnú medicínu“ a šialené zákony Gileádu, ktoré sama vytvorila. Dynamika sa úplne zmenila. Vytvoril sa priestor, aby konečne June nebalansovala na hranici šialenstva a našla pevný mentálny bod a jej ponímaní prišla spravodlivosť.
Veľmi dôležitým bodom bol pohľad na samotný Gileád, ktorý sa snažil zapáčiť zvyšku sveta a preto vytvoril priestor pre všetkých utečencov. Nový Betlehem mal byť miesto, kde nebudú platiť tak prísne zákony. Mocenská mašinéria zvrátených vodcov môže veľmi trefne evokovať aj súčasný svet. Aby toho nebolo málo, do deja sa zmestila aj radikalizácia Kanady, kam smerovali zástupy utečencov z bývalých USA. Kým na začiatku boli migranti z Gileádu vítaní s otvorenou náručou, s pribúdajúcimi počtami a vysokými nákladmi na zabezpečenie ich bezpečia sa začali obyvatelia búriť. Vznikali demonštrácie, ktoré smerovali k fyzickým útokom. Povedomé?
Príbeh služobníčky veľmi otvorene nastavil zrkadlo celému svetu, bez rozdielu.