Susedia sú televízny fenomén, ktorý dokázal vstať z popola aj po dekáde mimo obrazoviek. S pribúdajúcimi sezónami ich však výkon postupne klesal. Od rekordov, neskôr nadpriemerov, až po priemerné ratingy a trhové podiely. Avšak aj napriek tomu bol formát pre televíziu stávkou na istotu istej úrovne stabilnej sledovanosti.
Markíza po ich reštarte v januári 2018 umiestnila na ich pôvodné miesto, kde sa kedysi vysielali a teda pondelky, kde sa stretli s konkurenčným Inkognitom na Jojke. Sily si oba silné formáty rozdelili. Kým Markíza bodovala tradične v komerčnej cieľovke 12 – 54, Jojka ovládala širšie publikum v 12+.
Lenže postupne slabnúci Susedia začali mať výraznejšie problémy počas minuloročnej jesene, keď sa Inkognito na nich začalo doťahovať aj medzi mladšími divákmi. Keď sa v marci tohto roka vrátili s ôsmou sériou, nikto nečakal, že jarnú sezónu začnú tak zle. Prvýkrát sa mohlo hovoriť o reálnych problémoch. K tomu sa pridala televízna koronakríza, čo Susedom len podráža nohy.
Prvá epizóda ôsmej série sa v komerčnej cieľovke dostala iba na 7%, trhový podiel bol podpriemerný – 19,5%. Čo je najhorší výsledok za celú históriu vysielania. Premiéru série sledovalo iba 364-tisíc divákov. V minulej sezóne sa Susedia stabilne držali vysoko nad hranicou 400-tisícového publika.
O nič lepšie nedopadla ani druhá epizóda. Síce výkon o čosi poskočil smerom nahor, no stále to bolo málo. V cieľovke 12 – 54 sa druhá časť dostala na 7,8% sledovanosť s trhovým podielom iba 21,2%. Síce v tejto cieľovke boli obe časti jednotkou na trhu, ich sledovanosť bola preukázateľne pod dlhodobým priemerom. A to výrazne. Nepotvrdil sa teda trend, že mohlo ísť iba o jednorazový výkyv.
Markíza v polovici marca operatívne Susedov stiahla z vysielania. Bol to prvý program, ktorý sa stal „obeťou“ pandémie. Následne televízie prešla na výrazne šetriaci režim a z vysielacej štruktúry vysunula všetky premiéry, okrem federálnej Superstar. Pôstna ponuka pokračuje aj počas leta a pozornosť sa venuje štartu novej televíznej sezóny 2020/2021 od septembra, ktorá je symbolom reštartu vysielania žlto-modrej televízie po pol roku.
Po dlhých mesiacoch kreatívnej pauzy sa všetko vracia do normálu. Týka sa to aj Susedov, ktorí sa koncom júla vracia na pľac, aby dotočili ôsmu sériu. „Pred časom sme avizovali, že postupne spustíme výrobu jednotlivých projektov. Tento mesiac (júl) začíname opäť s nakrúcaním seriálu Susedia. Všetky nakrúcania podliehajú prísnym hygienickým a bezpečnostným opatreniam,“ povedala pre Pravdu PR manažérka Markízy Adriana Podobová.
Prísne hygienické opatrenia a pravidlá sa nevyhnú ani produkcii komediálneho seriálu. Televízia avizuje testovanie účinkujúcich, meranie teploty, dezinfikovanie priestorov, používajú sa ochranné pomôcky (rúška, respirátory), niektoré zložky štábu aj rukavice a ochranný štít.
Otázne je, kedy sa Susedia vrátia na obrazovky. V prvej vlne, ktorú Markíza pred časom odavizovala sa sitkom nenachádza a k možnému nasadeniu od septembra sa televízia odmieta teraz vyjadriť. Zmráka sa nad niekdajším diváckym hitom? Postupné klesanie ich výkonnosti a slabý začiatok ôsmej série dávajú tušiť, že Markíza si bude musieť dobre rozmyslieť ich nasadenie, keďže Jojka aj počas koronakrízy vysielala v premiére upravené Inkognito, ktoré si svoju pozíciu ešte viac upevnilo.